Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja työelämäviestintä (5op)

Toteutuksen tunnus: KH00CZ65-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.12.2025 - 11.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
Tuotantotalouden koulutus
Liiketalouden koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Leena Mattila
Ryhmät
PTIVIS25B
PTIVIS25B
Opintojakso
KH00CZ65

Toteutukselle Suomen kieli ja työelämäviestintä KH00CZ65-3020 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tammi–huhtikuu 2026
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia

Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat

* toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
* ymmärtää asiantuntijan tekstitaidot ja kirjoittaa asiatyylisiä tekstejä tieteellisen kirjoittamisen perusteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti
* hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti
* suullisen asiantuntijaviestinnän hyvät käytännöt ja soveltaa niitä tilanteen mukaisesti
* esiintyä asiantuntevasti, tavoitteellisesti sekä tilanteen mukaisesti kohderyhmien edellyttämällä tavalla
* hyödyntää kieli- ja viestintätaitojasi ajattelun ja asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen
* arvioida ja kehittää viestintäosaamistasi saamasi palautteen pohjalta

Sisältö

* Asiantuntijan tekstitaidot sekä opiskelu- ja työelämätekstien laadinta
* Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
* Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat
* Ammatillinen, vuorovaikutteinen viestintä ja tavoitteellinen ryhmätyöskentely
* Esiintymistaidot, tiedon jakaminen, vaikuttaminen sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan Itslearningin kautta.

Opetusmenetelmät

kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa kunkin lähitunnin tietyn asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 38 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 52 t), asiatyylinen teksti ja raportointi -testiin valmistautumisesta (n. 15 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 15 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 15 t).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu osatehtäviin.

Arvosana muodostuu seuraavasti:
hyväksytty asiatyylinen teksti + testi 0–3 p. (tekstin palautus su viikolla 8, testi viikolla 11, toisintokerta viikolla 19)
kielenhuollon testi 0–3 p. (testi viikolla 7, toisintokerta viikolla 19)
suullinen esitys 0–3 p. (esitykset viikoilla 15–17, ryhmäkoon perusteella mahdollisesti myös vk:lla 18, toisintokerta viikolla 19)
tunti- ja kotitehtävät arvioidaan yksittäin hyväksytty/hylätty. Koska tunti- ja kotitehtävissä harjoitellaan ja näytetään opintojakson osaamistaitoja, ne muodostavat 25 % arvosanasta eli 0–3 p. Tuntitehtäviä tehdään joka tunti, kotitehtäviä ja/tai tuntitehtävien jatkotehtäviä tulee pääsääntöisesti jokaiseen tuntiin liittyen.
Jos tunti-/kotitehtävien pistemäärä on 0 p., opintojakso on hylätty.

Tekoälyn käyttö on kielletty pistein arvioitavissa osatehtävissä. Muissa hyväksytty/hylätty arvioitavissa osatehtävissä tekoälyn käyttö on sallittu, mutta siitä on kerrottava tehtäväpalautuksessa.
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Opettaja voi tehtävien perusteella tulevia pisteitä/arvosanaa erittäin perustellusta syystä laskea (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).

Hylätty (0)

Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.

Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on 0 p.

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää (4 p.) oppimistehtävistä

Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan, jos opiskelijalla ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin ja/tai osoittaa sen testissä. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain. (Pisteet 4–6.)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin ja/tai osoittaa sen testissä. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti. (Pisteet 7–10.)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin ja osoittaa sen testissä. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti. (Pisteet 11–12.)

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason tai äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa.

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.

Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.

Siirry alkuun