Kyberturvallisuuden perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: MS00CR13-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 18.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- ICT
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), kyberturvallisuus
- Insinööri (ylempi AMK), kyberturvallisuus
- Opettajat
- Juha Nikkanen
- Pia Satopää
- Ryhmät
-
YKYBTK26Tradenomi (ylempi AMK), kyberturvallisuus
-
YKYBIK26Insinööri (ylempi AMK), kyberturvallisuus
- Opintojakso
- MS00CR13
Toteutukselle Kyberturvallisuuden perusteet MS00CR13-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
KURSSILLA KÄSITELTÄVÄT AIHEET
• Toimintaympäristö ja uhkatekijät
• Vaikutus ja vaikuttaminen
• Osaaminen ja tietoisuus
• Tietoturvallisuuskulttuuri
• Tietoturvapolitiikka, ohjeistukset, mallit, viitekehykset
• Tiedon luokittelu
• Riskienhallinta ja hallintakeinot
• Tarkastustoiminta
OSAAMISTAVOITTEET
Opiskelija
• Ymmärtää tieto- ja kyberturvallisuuden hallinnolliset ja tekniset peruskäsitteet
• Tunnistaa toimintaympäristön ja uhkatekijät sekä osaa arvioida tieto- ja kyberturvallisuuden vaikutusta organisaation toimintaan.
• Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen tieto- ja kyberturvallisuudelle
• Osaa suunnitella, laatia ja toteuttaa organisaatiolle tietoturvapolitiikan
• Tunnistaa tiedon luokittelun merkityksen organisaation tietojen suojaamiselle sekä osaa luokitella tietoja ja tietojärjestelmiä
• Ymmärtää osaamisen ja tietoisuuden merkityksen tieto- ja kyberturvallisuuden toteutumisessa
• Osaa arvioida organisaation tietoturvaosaamisen tasoa (maturity) sekä suunnitella ja toteuttaa kyberturvallisuuden tietoisuusohjelman/koulutuksen organisaatiolle (awareness)
• Tunnistaa riskienhallinnan merkityksen tieto- ja kyberturvallisuuden toteutumisessa.
• Ymmärtää arviointien ja auditointien merkityksen jatkuvalle kehittämiselle
YHTEENVETO
Kurssin suoritettuaan opiskelijalla on kattava ymmärrys tieto- ja kyberturvallisuuden käsitteistä sekä käytännön taidot, joilla tieto- ja kyberturvallisuuden tasoa ja osaamista organisaatiossa voidaan arvioida ja kehittää. Opiskelija on kykenevä osallistumaan tehokkaiden tieto- ja kyberturvallisuuden hallinnollisten kontrollien, koulutusten sekä politiikkojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Opiskelijalla on valmiudet turvallisuustilanteen arvioimiseksi ja kehittämistoimenpiteiden suunnittelemiseksi.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• Ymmärtää tieto- ja kyberturvallisuuden hallinnolliset ja tekniset peruskäsitteet
• Tunnistaa toimintaympäristön ja uhkatekijät sekä osaa arvioida tieto- ja kyberturvallisuuden vaikutusta organisaation toimintaan.
• Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen tieto- ja kyberturvallisuudelle
• Osaa suunnitella, laatia ja toteuttaa organisaatiolle tietoturvapolitiikan
• Tunnistaa tiedon luokittelun merkityksen organisaation tietojen suojaamiselle sekä osaa luokitella tietoja ja tietojärjestelmiä
• Ymmärtää osaamisen ja tietoisuuden merkityksen tieto- ja kyberturvallisuuden toteutumisessa
• Osaa arvioida organisaation tietoturvaosaamisen tasoa (maturity) sekä suunnitella ja toteuttaa kyberturvallisuuden tietoisuusohjelman/koulutuksen organisaatiolle (awareness)
• Tunnistaa riskienhallinnan merkityksen tieto- ja kyberturvallisuuden toteutumisessa.
• Ymmärtää arviointien ja auditointien merkityksen jatkuvalle kehittämiselle
YHTEENVETO
Kurssin suoritettuaan opiskelijalla on kattava ymmärrys tieto- ja kyberturvallisuuden käsitteistä sekä käytännön taidot, joilla tieto- ja kyberturvallisuuden tasoa ja osaamista organisaatiossa voidaan arvioida ja kehittää. Opiskelija on kykenevä osallistumaan tehokkaiden tieto- ja kyberturvallisuuden hallinnollisten kontrollien, koulutusten sekä politiikkojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Opiskelijalla on valmiudet turvallisuustilanteen arvioimiseksi ja kehittämistoimenpiteiden suunnittelemiseksi.
Sisältö
• Toimintaympäristö ja uhkatekijät
• Vaikutus ja vaikuttaminen
• Osaaminen ja tietoisuus
• Tietoturvallisuuskulttuuri
• Tietoturvapolitiikka, ohjeistukset, mallit, viitekehykset
• Tiedon luokittelu
• Riskienhallinta ja hallintakeinot
• Tarkastustoiminta
Oppimateriaalit
Oppimisympäristönä toimii Turun ammattikorkeakoulun käytössä oleva It´s Learning järjestelmä, jonka kautta jaetaan kaikki kurssilla käytettävä materiaali sekä etätehtävät. Mahdolliset vertaisarvioinnit suoritetaan myös järjestelmässä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja lähipäivät
Kirjalliset etätehtävät
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset malli ja käytänteet ovat sovellettu ongelmalähtöinen oppiminen, yhteisöllinen oppiminen sekä työelämäyhteistyö. Vertaisoppiminen lähipäivinä kokemusten jakamisen ja keskustelujen kautta on olennainen osa lähipäivien sisältöä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdolliset vaihtoehtoiset suoritustavat sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi sisältää sekä ryhmä- että yksilötehtäviä. Lähtökohtaisesti kaikki tehtävät on palautettava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssisuoritusta arvioidaan lähiopetusten välissä tehtävillä yksilö- ja ryhmätehtävillä. Tehtävät ovat essee-muotoisia ja mahdollisesti vertaisarvioitavia. Tehtävissä oleellista on pohtia kriittisesti organisaation nykytilaa sekä arvioida mahdollisia kehityskohteita.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen eikä ryhmän työskentelyyn. Vaaditut kirjalliset tehtävät ovat tekemättä ja/tai opiskelijan taidot ovat vakavasti puutteellisia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut heikosti lähiopetukseen ja ryhmässä totetutettaviin tehtäviin. Opiskelijalla on arvioitavien kirjallisten tuotosten perusteella vaikeuksia ymmärtää tieto-ja kyberturvallisuuden perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen sekä ryhmässä toteutettaviin tehtäviin ja keskusteluihin. Opiskelija kykenee soveltamaan oppimaansa omaan työtehtäväänsä tai työympäristöönsä. Opiskelija kykenee kattavasti ja kriittisesti arvioimaan tehtävien kautta oppimaansa liiketoiminnan ja oman organisaationsa näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti tieto-ja kyberturvallisuuden osana liiketoimintaa. Opiskelija on tuottanut kiitettäviä kirjallisia tuotoksia, joilla hän on osoittanut osaavansa soveltaa oppimaansa eri organisaation tarpeisiin. Opiskelija osoittaa monipuolista ja luovaa ajattelua sekä kokonaisvaltaista ymmärrystä tieto-ja kyberturvallisuuden merkityksestä organisaation toiminnalle.
Lisätiedot
Turun ammattikorkeakoulun käytössä oleva It´s Learning järjestelmä toimii kurssin viestintäkanavana