Siirry suoraan sisältöön

Syöpäpotilaan hoitotyön syventävät opinnot (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY40-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 27.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
27.04.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Isa Öhberg
Johanna Kero
Ryhmät
PSHTK24A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K24A
MSAISS23
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S23
PSHTK25A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K25A
PSHTS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23A
PSHSK24A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K24
MSHTK24A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K24
PSHTS23V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
PSHTS23B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23B
PSHTK24B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K24B
PSHSS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A
Opintojakso
TH00CY40

Toteutukselle Syöpäpotilaan hoitotyön syventävät opinnot TH00CY40-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tarkempi aikataulu löytyy Lukkarikoneesta ja Itslearning-alustalta.

lmoittautumisaika päättyy toteutuksen aloituspäivämääränä. Opettaja vahvistaa opintojaksolle osallistujat viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä. Opiskelijan ilmoittautuminen toteutuksille on mahdollista hylätä, jos kaikki tutkintoon vaaditut opinnot on jo suoritettu.

Opettaja hyväksyy tai hylkää ilmoittautumiset toteutukselle ilmoittautumisajan päätyttyä alla olevien prioriteettikriteerien perusteella toteutuksesta riippuen:
• Toteutuksen edeltävyysehtojen täyttyminen. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
• Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan saapumisryhmälle / hallinnolliselle ryhmälle
• Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan HOPSiin
• Ilmoittautumisjärjestys

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää syövän sairautena sekä tunnistaa syövän ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen toteamiseen vaikuttavia tekijöitä
• ymmärtää syövän kokonaisvaltaisen hoidon huomioiden moniammatillisen työryhmän merkityksen
• osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä näyttöön perustuen ohjatessa syöpäpotilasta ja hänen läheisiään
• osaa työskennellä potilas- ja työturvallisuutta edistäen
• kehittää omaa ammattitaitoaan tiimityöskentelyssä ja eri verkostoissa ymmärtäen elinikäisen oppimisen merkityksen
• osoittaa hoitotyössä aloitekykyä ja itsensä johtamisen taitoja sekä hoitotyön sisältöjen hallintaa

Sisältö

• Näyttöön perustuva hoitotyö syövänhoidossa
• Syövänhoitomenetelmät, haittavaikutukset ja oirehoito
• Solunsalpaajien turvallinen käsittely
• Syöpäpotilaan ja läheisten kokonaisvaltainen tukeminen ja ohjausosaaminen
• Vuorovaikutus ja kohtaaminen
• Syöpää sairastavan hoitotyön etiikka
• Syöpä pitkäaikaissairautena, sekundaariset syövät ja hoitojen aiheuttamat myöhäishaittavaikutukset
• Yleisimmät päivystykselliset tilanteet
• Syövästä selviytyminen ja syövän uusiutuminen
• Syövänhoidon tulevaisuuden näkymät

Oppimateriaalit

Opintojakso materiaalina: Syöpäsairaudet - Duodecim Oppiportti ja Muu materiaali ITS-oppimisalustassa

Opetusmenetelmät

Toteutusaika: 5 viikkoa

Osa opetuksesta etänä ja osa lähiopetuksena.
Lähiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Ei etämahdollisuutta. Vastaava tunti on mahdollista korvata seuraavalla lukukaudella.

Läsnäolovelvollisuus:
- Kontaktitunnit
- Prekliininen harjoittelutunti
- Somekampanja


Teemat:
Onkologia, syövän ehkäisy ja varhainen toteaminen
Syövän hoidon lähtökohdat
Syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä tukeminen
Minä syöpäsairaanhoitajana

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla otetaan huomioon mm.

Ekologinen kestävyys:
Jätteen vähentäminen: Opiskelijat oppivat kierrättämään ja vähentämään lääkejätettä sekä käyttämään ympäristöystävällisiä materiaaleja.
Energian säästö: Opetetaan energiatehokkaita käytäntöjä, kuten valojen ja laitteiden sammuttamista, kun niitä ei tarvita.

Taloudellinen kestävyys:
Resurssien hallinta: Opiskelijat oppivat pohtimaan hoitotyön ja hoitoyksiköiden resursseja tehokkaasti ja taloudellisesti, mikä vähentää kustannuksia ja parantaa hoidon laatua.
Kustannustietoisuus: Opintojaksolla korostetaan kustannustehokkaiden hoitokäytäntöjen merkitystä.

Sosiaalinen kestävyys:
Potilaan hyvinvointi: Opiskelijat oppivat tukemaan potilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia, mukaan lukien henkinen ja sosiaalinen tuki.
Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus: opintojaksolla keskustellaan tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen hoidon merkityksestä
.
Koulutus ja tietoisuuden lisääminen:
Opiskelijat pohtivat kestävän kehityksen käytäntöjä hoitotyössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaolot voi korvata seuraavan lukukauden vastaavalla toteutuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 opiskelijan tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Onkologia -testit (0-5): 60% oikein = läpipääsy
Syövän hoidon lähtökohdat -testi (0-5) 60% oikein = läpipääsy
Minä syöpäsairaanhoitajana -oppimispäiväkirja (HYV/HYL)
Some-kampanja (HYV/HYL)
Prekl. tunti ja kontaktitunnit (HYV/HYL)
Oppiportti: Laskimokatetrien käyttö

Opintojakso arvostellaan numeerisesti (T1-K5). Lopullinen arvosana muodostuu testien arvosanojen keskiarvosta. Mikäli keskiarvo esim. 3,5, pyöristetään H4. Myöhässä palautetut tehtävät/kokeet alentavat numeroa.

Opettaja vastaa siitä, että opintojakson (tai projektin) toteutuksen aikaiset arvioitavat oppimistehtävät tai tentit arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua niiden ilmoitetusta palautusajankohdasta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että opettaja merkitsee opintojakson kokonaisarvosanan opintotietorekisteriin viimeistään 21 päivän kuluttua toteutuksen päättymisestä (sama kuin toteutussuunnitelmassa mainittu toteutuksen todellinen päättymispäivä), ellei opettajan vapaajaksosta tai muusta työaikajärjestelyistä aiheudu viivästymistä.

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Opintojakson toteutuskohtaiset tentin suorituspäivät järjestetään puolen vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta. Uusintatentin ajankohdat ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa ja käydään läpi opintojakson alussa. Jos opiskelija ei osallistu uusintoihin niille varattuna ajankohtana, merkitään opintojakson suoritus hylätyksi. Opiskelija on tällöin käyttänyt uusintaoikeutensa ja hänen on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.

Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna ennen reflektiotuntia, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä.

Jos opiskelija ei saavuta hyväksyttyä arvosanaa puolen vuoden sisällä, opettaja merkitsee opintojakson hylätyksi. Voidakseen suorittaa opintojakson opiskelijan tulee ilmoittautua uudelle toteutukselle.

Hylätty (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailla ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Englanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

HUOM! Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Lisätiedot

Edeltävyysehtona 100 op

Opiskelija ottaa opintojaksoon liittyvissä asioissa yhteyttä ITSin etusivun kautta.
Opettaja tiedottaa opintojaksoon liittyvistä yhteisistä asioista Itslearning -alustalla.

Siirry alkuun