Projekti (5op)
Toteutuksen tunnus: 1000414-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.12.2025 - 11.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 45 - 50
- Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Toteutukselle Projekti 1000414-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija osallistuu ulkopuolisen toimeksiantajaorganisaation tai ammattikorkeakoulun antamaan projektiluonteiseen tehtävään osana koulutusta. Jokaisella projektiryhmällä on oma projektinsa, jota ryhmäläiset vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Opintojaksossa painottuvat oman työskentelyn tavoitteellisuus, viestintätaidot sekä tuloksellinen työskentely ryhmässä. Projektityöskentely perustuu ryhmän suunnitelmaan ja sen järkevään toteutukseen. Projektityöskentelyn aikana opiskelija pääsee kehittämään esiintymistaitojaan ja palaverikäytäntöjään. Projekti päätetään hallitusti, ja siinä reflektoidaan projektin onnistumista aikaansaatujen tulosten ja tuotosten sekä opiskelijan oppimisen näkökulmista.
Ajoitus:
Opintojakson lukujärjestykseen merkityt tunnit ovat pakollisia. Ei TEams-osallistumismahdollisuutta.
Läsnäolo oppitunneille on pakollista. Viikoittaisilla oppitunneilla seurataan projektien etenemistä. Tiimit järjestävät muut tapaamisensa oman aikataulunsa mukaan. Opintojakso alkaa erillisellä orientaatiotapaamiskerralla. Opintojakson viimeisimmillä lähikerroilla ryhmät esittelevät tuotoksensa muulle ryhmälle ja mahdollisesti toimeksiantajayritykselle.
Tavoitteet
Opiskelija osallistuu ulkopuolisen toimeksiantajaorganisaation tai ammattikorkeakoulun antamaan projektiluonteiseen tehtävään osana koulutusta. Opiskelija kehittää projekti- ja vuorovaikutustaitojaan toimiessaan toimeksiantajatahon kanssa. Projekti voi olla jonkin pienemmän hankkeen käynnistäminen tai isompaan hankkeeseen osallistuminen.
Aihealueeseen perehtyminen esim. kirjallisuuden tai muun valitun materiaalin perusteella
Hyväksytyn suunnitelman mukaan toteutettu projekti
Projektin raportointi
Oppimateriaalit
Opiskelijat hankkivat projektissa tarpeellisen materiaalin.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät vaihtelevat ryhmäkohtaisesti, mutta kaikille yhteistä on projektioppiminen.
Opintojaksolla lähiopetukset ovat pakollisia, koska työskentely perustuu vuorovaikutukseen monialaisessa työelämäprojektissa. Etänä työskentely ei täytä näitä tavoitteita. Lisäksi opiskelijat työskentelevät muina aikoina projektin tarpeiden mukaisesti. Nämä tapaamiset voivat olla myös etänä.
Jokainen ryhmä sopii ensimmäisellä lähikerralla ryhmän työskentely-ja yhteydenpitotavat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle, jossa opiskelijalla on aktiivinen vastuu omasta oppimisestaan. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli, ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, mutta ei osallistua itse projektiin.
ESG-näkökulma sisältyy kurssitoteutukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen projektiryhmä työskentelee oman projektinsa parissa ja tuottaa siihen liittyvät tuotokset.
Opintojakso sisältää 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on jatkuvaa. Arviointiin vaikuttavat itse- ja vertaisarviointi sekä toimeksiantajan antama palaute. Arvioinnista vastaa opintojakson opettaja. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista projektityöskentelyyn.
Opintojakson arvioitavina kohteina ovat projektisuunnitelma, projektin eteneminen hyväksytyn suunnitelman mukaan ja lopullinen toimeksiantajayrityksille toimitettava projektin tuotos. Lisäksi arvioidaan projektiosaaminen, tiimityöskentelytaidot, ongelmanratkaisutaidot ja kyky soveltaa kestävän kehityksen periaatteita ryhmänsä projektissa.
Arvioinnin kohteet opintojaksolla:
Opiskelija...
- Hankkii projektin kannalta oleellista tietoa ja hyödyntää tai jakaa sitä projektissa.
- Saa tehtyä työt/tehtävät aikataulussa.
- Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän työskentelyä.
- Ottaa huomioon muiden mielipiteet keskustelun aikana.
- Pyytää, ottaa vastaan ja antaa palautetta ja kommentteja.
- Osaa etsiä ja ideoida vaihtoehtoisia tapoja ongelman ratkaisemiseksi.
- Kehittää, kokeilee ja soveltaa kestävän kehityksen periaatteita projektissa.
- Ryhmä saavuttaa projektin tavoitteet.
Opettaja pyytää toimeksiantajalta arvion koko ryhmän suoriutumisesta alla olevan jaottelun mukaan projektityöskentelystä ja projektin tuotoksesta. Tämä voi vaikuttaa opiskelijoiden saamaan arvosanaan joko korottavasti tai laskevasti.
- Toimeksiantaja ei ole saanut tehtävänannon mukaista tuotosta.
- Toimeksiantaja on arvioinut ryhmän tehneen tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
- Toimeksiantaja on arvioinut ryhmän tehneen tehtävänannon mukaisen tuotoksen, ja tuotos on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
- Toimeksiantaja on arvioinut ryhmän tehneen tehtävänannon mukaisen tuotoksen, ja tuotos on sisällöltään ja laajuudeltaan erinomainen.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää, mutta käytöstä on raportoitava oppimistehtäviin kirjattujen ohjeiden mukaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja tiimityöskentelyyn.
Poissaoloja lukujärjestyksen mukaisista lähikerroista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot välttävästi.
- Hankkii tietoa ja hyödyntää sitä projektissa.
- Saa tehtyä työt/tehtävät puutteellisina tai myöhässä.
- Osallistuu ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa.
Opiskelija/ryhmä ei ole hyödyntänyt projektissaan uusia ratkaisuja ja näkökulmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot hyvin.
- Hankkii aktiivisesti tietoa ja hyödyntää ja jakaa sitä projektissa.
- Saa tehtyä työt/tehtävät useimmiten aikataulussa ja hyvin.
- Osallistuu aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa.
Opiskelija/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot erinomaisesti.
- Hankkii aktiivisesti projektin kannalta oleellista tietoa ja hyödyntää ja soveltaa sitä projektissa.
- Osaa suunnitella ja tehdä työt/tehtävät aikataulussa ja laadukkaasti.
- Osallistuu aktiivisesti ja projektia edistävästi ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa.
- Pyytää, ottaa vastaan ja antaa palautetta ja kommentteja.
Opiskelija/ryhmä on etsinyt aktiivisesti ja innovatiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia.
Lisätiedot
Itslearning. Ulkoinen viestintäkanava sovitaan toimeksiantajan kanssa (esim. sähköposti). Perustelluista syistä ryhmä voi käyttää jotakin muuta viestintäkanavaa, johon kaikilla ryhmän jäsenillä on pääsy ja jonka hallinnointi on Turun ammattikorkeakoulun käsissä.