Siirry suoraan sisältöön

Yritysjuridiikan perusteet (3op)

Toteutuksen tunnus: KH00DG47-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.02.2026 - 26.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
27.03.2026 - 21.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Pauliina Kansanoja
Ryhmät
MLIITHTS25
Liiketalous, Taloushallinto, S25
Opintojakso
KH00DG47

Toteutukselle Yritysjuridiikan perusteet KH00DG47-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson lähiopetuskerrat:
27.3. klo 9-12
24.4. klo 13-16
21.5. klo 13-16

Lähiopetukseen osallistumista edellytetään opintojakson aihe ja toteutustapa huomioiden. Poissaoloilla on vaikutus opintojakson arvosanaan.

Opiskelijan tulee olla paikalla lähiopetuksessa vähintään kaksi kertaa.

Opetus koostuu luennoista sekä itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää juridista ajattelutapaa liiketoimintaan liittyvissä asioissa ja tuntee oikeudellisten asioiden käsittelyn periaatteet ja menettelytavat
- osaa laatia päivittäiseen liiketoimintaan liittyviä sopimuksia ja tuntee tuotteiden ja palvelujen markkinointiin liittyvän sääntelyn
- tuntee työsopimuksiin ja työehtosopimuksiin liittyvän sääntelyn niin, että kykenee työtehtävissään ratkaisemaan työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä
- tuntee yhtiöoikeuden perusteet yhtiön hallintotehtäviä ja omaa yritystoimintaa varten.

Sisältö

Tarkennetaan toteutussuunnitelmassa

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali julkaistaan erikseen ITSLearning-oppimisalustalla.

Opettajan tarjoaman materiaalin sekä lähdeaineiston lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Opintojaksolla voidaan käyttää oppimateriaalina videoita, podcasteja, haastatteluita, vierailijaluentoja, vertaisoppimista, esitelmiä, koosteita ja raportteja.

Opetusmenetelmät

Monipuoliset, osallistavat ja oppimista tukevat oppimismenetelmät.
Ryhmätyöskentely, yksilötyöskentely, tuntityöskentely.
Oppimismenetelminä voidaan käyttää luentoja, muistiinpanojen tekemistä, tiedonhakua, raportointia, osaamistestejä, esityksen kokoamista ja pitämistä, yhdessä oppimista sekä jatkuvaa oppimista.

Opiskelijan odotetaan osallistuvan lähiopetuksessa keskusteluihin ja muutenkin olevan aktiivinen ja itseohjautuva edistäen omaa ja toisten oppimista.

Opiskelijalta edellytetään kohtuullisessa määrin itsenäistä tiedonhakua opintojakson suorittamiseksi.

Opintojakson luentomateriaali ei sisällä kaikkea opetuksessa käsiteltävää tietoa, vaan osa opetuksessa käsiteltävistä asioista kerrotaan suullisesti lähiopetuksen aikana. Opiskelijan odotetaan tekevän omia muistiinpanoja opetuksen aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, jossa opiskelija itse osallistuu ja vaikuttaa omaan oppimiseensa aktiivisena opetuksen osapuolena.

Opetus perustuu yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti erilaisia toimintatapoja mm. raportointia, esiintymistä ja tiedonhakua sekä vanhan ja uuden tiedon yhdistelemistä.

Kestävän kehityksen näkökulma huomioidaan opintojaksolla osana työelämässä ja projekteissa toimimista.

Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Poissaoloa opetuksesta ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan laskennallinen kokonaistyömäärä 3op = 81h.

Opintojakso sisältää lähiopetukseen osallistumista sekä tunneilla ja omalla ajalla toteutettavia oppimistehtäviä.
Arvioitavia oppimistehtäviä on yhteensä kolme (3). Lisäksi tunnilla voidaan tehdä pienempiä harjoituksia tai osia arvioitavista oppimistehtävistä.

Lähiopetuksessa perehdytään aiheiden mukaiseen lainsäädäntöön, käydään läpi esimerkkejä, harjoitetaan juridista ajattelua ja juridiikan soveltamista sekä harjoitetaan tiedonhakua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).

Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää, mutta käytöstä on raportoitava oppimistehtäväkohtaisesti kirjattujen ohjeiden mukaisesti.
Tekoälyn käyttö voi myös vaihdella opintojakson aikana tehtäväkohtaisesti. Mahdollisuudesta tekoälyn käyttöön ohjeistetaan oppimistehtävittäin.

Hylätty (0)

Opiskelija on poissa jokaiselta lähiopetuskerralta.

Oppimistehtäviä (arvioitavat tehtävät 3kpl) ei ole palautettu opintojakson viimeiseen ilmoitettuun palautusajankohtaan mennessä tai oppimistehtävät eivät vastaa tyydyttävästikään tehtävänantoon.

Lunttaaminen tai muu huijaaminen, vilppi ja plagiointi johtavat suorituksen hylkäämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on poissa yhdeltä opetuskerralta.

Oppimistehtävät on puutteellisesti laadittu eivätkä vastaa tehtävänantoja. Kirjallisissa tehtävissä on huomattavia puutteita.
Kirjalliset tuotokset ovat vaikealukuisia ja sisältävät asiavirheitä.
Puutteelliset lähdemerkinnät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu jokaiselle lähiopetuskerralle.

Oppimistehtävät on tehty huolellisesti ja ne vastaavat tehtävänantoja.
Käsitellyt aiheet ja näkökulmat ovat tarkoituksenmukaisia ja sisältö osoittaa ymmärrystä ja opiskelijan omaa pohdintaa aiheesta.
Raportit ovat sisällöltään asiallisia eivätkä sisällä asiavirheitä.
Tuotosten sisällöt ovat perusteltuja ja helppolukuisia.
Tuotokset sisältävät monipuolisesti luotettavia lähteitä, jotka on asianmukaisesti merkitty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu jokaiselle lähiopetuskerralle.

Oppimistehtävät on laadittu kiitettävästi, noudattaen tehtävänantoja.
Valitut näkökulmat ovat perusteltuja ja niitä on käsitelty monipuolisesti omaa pohdintaa tietopohjaan yhdistellen.
Tuotokset eivät sisällä asiavirheitä, ne ovat selkeitä ja helppolukuisia.
Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja ne ovat luotettavia. Lähdemerkinnät on asianmukaisesti tehty tekstiin ja lähdeluetteloon.

Lisätiedot

ITSLearning-oppimisalusta.

Kiireellisissä asioissa voi laittaa opettajalle sähköpostia.

Siirry alkuun