Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi Pythonilla (5op)

Toteutuksen tunnus: TE00CW16-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 12.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
ICT
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 80
Koulutus
Degree Programme in Information and Communications Technology
Tietojenkäsittelyn koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Sami Pyöttiälä
Annukka Kinnari
Ajoitusryhmät
Demoryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Demoryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
SEPM24A
Software Engineering and Project Management
SEPM24B
Software Engineering and Project Management
Pienryhmät
Demoryhmä 1
Demoryhmä 2
Opintojakso
TE00CW16

Toteutukselle Olio-ohjelmointi Pythonilla TE00CW16-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu aikavälille tammikuu 2026 - huhtikuu 2026.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee olio-ohjelmoinnin peruskäsitteistön, esimerkiksi olio, luokka, attribuutti, luokkamuuttuja, metodi, alustaja eli konstruktori, periytyminen, luokkahierarkia, polymorfismi, poikkeukset
- osaa soveltaa edellä mainittuja käytännössä
- osaa suunnitella ja määritellä luokkia ja niistä koostuvia, johdonmukaisia kokonaisuuksia
- tunnistaa koodin uudelleenkäyttöä edistäviä ja estäviä menettelyjä
- osaa käyttää olioparadigmaa hyödyksi algoritmisen ratkaisun osana
- kuvailee ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeisiä menetelmiä
- osaa keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- käyttää poikkeuksia ennakoimattomissa virhetilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa, testata ja dokumentoida sovelluksen
- käyttää UML:a suunnittelun ja dokumentoinnin välineenä
- käyttää tyyliopasta ja noudattaa hyvää ohjelmointitapaa

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson työtilassa.

Opetusmenetelmät

Materiaalin lukeminen, opiskelu ja käytännön kokeilu.

Harjoitustehtävien tekeminen ja käytännön ongelmanratkaisu.

Harjoitustyön tekeminen, dokumentointi ja demoaminen sille varatussa tilaisuudessa. Läsnäolo ja osallistuminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseensa.
Tehtävän palautuksessa opiskelija reflektoi omaa oppimistaan vastaamalla esimerkiksi kysymyksiin seuraavista asioista:
- Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
- Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävän vaativuustasoon ja mielenkiintoon
- Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antaa itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtävän kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.

Kestävää kehitystä käsitellään esimerkiksi ohjelmien laskennallisen tehokkuuden pohtimisella (sähkö, laitteistoresurssit), koodin uudelleenkäytöllä olioparadigman mekanismein (työ, työntekijäresurssit) ja välttämällä turhaa tekoälyn käyttöä (sähkö).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan (osat 8-14).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti harjoitustehtävien sekä harjoitustyön tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä sekä jatkuvaa osallistumista.

5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia

Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 14 viikkoa = 9,6 tuntia viikossa.
Opintojakso sisältää 3 tuntia ohjattua opetusta ja 2 tuntia harjoitusryhmissä työskentelyä ja itsenäisesti tehtävät kotitehtävät.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Exercise rounds: 8 times
Each round (max): 10 points
From exercises total 80 points
A student must get at least 40 points from Exercise rounds to get grade 1.
Exercises must be done and returned before the deadlines (Itslearning).
Attendance in each lecture is 1 point, there are 14 lectures, so this will give the student 14 points in total.


Programming project work (max): 40 points
A student must get at least 20 points from Programming project work to get grade 1.
Work must be done and returned before the deadline (Itslearning).


Total course (max): 134 points
Grading:
Points 63 --> grade 1
Points 82 --> grade 2
Points 95 --> grade 3
Points 108 --> grade 4
Points 120 --> grade 5

Hylätty (0)

A student do not know the basics of object oriented programming and is not
able to use proper object oriented programming solutions to solve problems
in software development. The course points under 63 or the exercise points under 40 or
the programming project work under 20 points imply grade 0.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

A student knows the most of the basics of object oriented programming and is able to
use some proper object oriented programming solutions to solve small-sized
problems in software development. At least 63 course points. At least 40 points from
exercises and 20 points from programming project work.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

A student knows the basics of object oriented programming and is able to
use proper object oriented programming solutions to solve small-sized
problems in software development. At least 95 course points. At least 40 points from
exercises and 20 points from programming project work.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

A student knows all the basics of object oriented programming and
uses proper object oriented programming solutions to solve any
problems in software development. At least 120 course points. At least 40 points from
exercises and 20 points from programming project work.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Lisätiedot

Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.

Lue myös opintojakson edeltävyysehdot (=opiskelijalla pitää olla ohjelmoinnin perusteet suoritettuna tai vastaavat taidot).

Siirry alkuun