Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliavusteinen tuotekehitys (5op)

Toteutuksen tunnus: EV00DG07-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.09.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous, yhteiset toiminnot
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 14
Koulutus
Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Opettajat
Ulla Seppälä-Kaven
Heidi Salokangas
Sari Airenne
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 14 . Avoin AMK : 14.)
Ryhmät
JOTVALAK25
Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Opintojakso
EV00DG07

Toteutukselle Digitaaliavusteinen tuotekehitys EV00DG07-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Huomaathan, että koulutuksen käytännön opiskelu tapahtuu VAIN lähiopetuksessa, sillä opintojaksolla käytössä oleville ohjelmille (GRAFIS CAD -kaavoitus- ja sarjontaohjelmisto sekä VSTITCHER 3D -vaatesuunnitteluohjelma) ei ole etälisenssejä.

Lähiopetus:
30.10. 16.30–18.30 Verkko, Johdanto
7.11. 16.30–20.30 Turun ammatti-instituutti, työskentely
8.11. 9–16 Turun ammatti-instituutti, työskentely
21.11. 16.30–20.30 Turun ammatti-instituutti, työskentely
22.11. klo 9–16 Turun ammatti-instituutti, työskentely
27.11. klo 16.30–18.30 Verkko, tuotosten esittely

Sisältö
Kurssi tarjoaa kokonaisvaltaisen katsauksen digitaaliavusteiseen tuotekehitykseen tekstiili- ja muotialan näkökulmasta ottaen huomioon kestävän kehityksen periaatteita. Opiskelijat tutustuvat digitaalisiin suunnittelu- ja prototypointityökaluihin, kuten 3D-mallinnukseen, virtuaaliseen sovitukseen ja digitaaliseen kaavoitukseen.
Kurssilla tarkastellaan, miten digitaaliset menetelmät voivat edistää ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää suunnittelua, esimerkiksi vähentämällä materiaalihukkaa, tukemalla kiertotaloutta ja mahdollistamalla tuotannon optimointia. Opiskelijat toteuttavat pienimuotoisen 3D-mallinnusprojektin, jossa yhdistyvät digitaaliset työkalut, käyttäjälähtöinen suunnittelu ja vastuullisuus.
Kurssi kehittää opiskelijan valmiuksia toimia tulevaisuuden muotoilun ja tuotannon kentässä, jossa digitaalisuus ja vastuullisuus on otettu huomioon.

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
1.Digitaaliavusteinen tuotekehitys tekstiili- ja muotialalla
• Digitaalisten työkalujen rooli suunnittelussa ja tuotannossa
2.Digitaaliset suunnittelutyökalut
• 3D-mallinnus ja virtuaalinen vaatesuunnittelu ( esim. Browzwear)
• Digitaalinen kaavoitus
• Simulointi ja virtuaalinen sovitus
3. Kestävä kehitys digitaalisessa tuotekehityksessä
• Materiaalien ja resurssien optimointi
• Tuotannon suunnittelu
• Kiertotalous
4. Käytännön tuotekehitysprojekti
• Tuotekehitysprojekti liittyen 3D-mallinnukseen (esim. Browzwear University)
• Dokumentointi, visuaalinen esitys ja reflektointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää digitaaliavusteisen tuotekehityksen periaatteet ja niiden soveltamisen tekstiili- ja muotialan kontekstissa.
• ymmärtää digitaalisten työkalujen hyödyntämisen (esim. 3D-mallinnus, virtuaalinen sovitus, digitaalinen suunnittelu) tuotekehityksen eri vaiheissa.
• ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet digitaalisessa tuotekehityksessä, kuten materiaalien optimoinnissa, tuotannon suunnittelussa ja kiertotaloudessa.
• osaa suunnitella ja toteuttaa pienimuotoisen tuotekehitysprojektin liittyen 3D-mallinnukseen, jossa yhdistyvät digitaaliset menetelmät ja vastuullinen suunnittelu.
• ymmärtää käyttäjälähtöisen ja eettisen suunnittelun merkityksen tekstiili- ja muotialan tuotekehityksessä.

Sisältö

Kurssi tarjoaa kokonaisvaltaisen katsauksen digitaaliavusteiseen tuotekehitykseen tekstiili- ja muotialan näkökulmasta ottaen huomioon kestävän kehityksen periaatteita. Opiskelijat tutustuvat digitaalisiin suunnittelu- ja prototypointityökaluihin, kuten 3D-mallinnukseen, virtuaaliseen sovitukseen ja digitaaliseen kaavoitukseen.
Kurssilla tarkastellaan, miten digitaaliset menetelmät voivat edistää ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää suunnittelua, esimerkiksi vähentämällä materiaalihukkaa, tukemalla kiertotaloutta ja mahdollistamalla tuotannon optimointia. Opiskelijat toteuttavat pienimuotoisen 3D-mallinnusprojektin, jossa yhdistyvät digitaaliset työkalut, käyttäjälähtöinen suunnittelu ja vastuullisuus.
Kurssi kehittää opiskelijan valmiuksia toimia tulevaisuuden muotoilun ja tuotannon kentässä, jossa digitaalisuus ja vastuullisuus on otettu huomioon.

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
1.Digitaaliavusteinen tuotekehitys tekstiili- ja muotialalla
• Digitaalisten työkalujen rooli suunnittelussa ja tuotannossa
2.Digitaaliset suunnittelutyökalut
• 3D-mallinnus ja virtuaalinen vaatesuunnittelu (Browzwear)
• Digitaalinen kaavoitus
• Simulointi ja virtuaalinen sovitus
3. Kestävä kehitys digitaalisessa tuotekehityksessä
• Materiaalien ja resurssien optimointi
• Tuotannon suunnittelu
• Kiertotalous
4. Käytännön tuotekehitysprojekti
• Tuotekehitysprojekti liittyen 3D-mallinnukseen (Browzwear University)
• Dokumentointi, visuaalinen esitys ja reflektointi

Oppimateriaalit

Itslearning-oppimialusta

Opetusmenetelmät

Luennot
-Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
-Oppimistehtävät
-Asiantuntijaluennot

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin arviointi perustuu oppimistehtäviin (hyväksytty/hylätty).
Mikäli oppimistehtävissä hyödynnetään tekoälyä, sen käytöstä tulee ilmoittaa.
Oppimistehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaisesti hyväksytysti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat tekemällä oppimiseen (learning by doing)
Ryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Tiedonhankinta (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Kestävä kehitys on keskeinen osa kurssia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135 tuntia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty:
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesti tai niitä ei ole suoritettu. Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Hyväksytty:
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävissä. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu annetussa aikataulussa.

Lisätiedot

Itslearning-alusta pääasiallinen viestintäkanava

Siirry alkuun