Vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoidossa olevan hoitotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK57-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2026 - 05.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 06.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoito
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Anne-Mari Seppälä
- Johanna Kero
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PSHTS24MSairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00CK57
Toteutukselle Vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoidossa olevan hoitotyö TH00CK57-3019 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso järjestetään viikoilla 2–6.
Ennen ilmoittautumista, varmista että olet suorittanut vaaditut edeltävät opinnot:
- 1. lukukauden teoriaopinnot
- Sisätautien hoitotyön teoriaopinnot
- kirurgisen hoitotyön teoriaopinnot
- PEHA-harjoittelu
Opintojaksoon sisältyy 2 opintopistettä englanninkielisiä opintoja.
Ilmoittautuminen päättyy opintojakson aloituspäivänä. Opettaja vahvistaa osallistujat ilmoittautumisajan päätyttyä. Ilmoittautuminen voidaan hylätä, jos opiskelija on suorittanut kaikki tutkintoon kuuluvat opinnot.
Ilmoittautumisten hyväksymisessä huomioidaan seuraavat asiat:
- Edeltävien opintojen suorittaminen (opiskelijan vastuulla tarkistaa)
- Opinto kuuluu opiskelijan omaan ryhmään
- Opinto sisältyy opiskelijan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan (HOPS)
- Ilmoittautumisjärjestys
Tavoitteet
VAKAVASTI SAIRAAN JA PALLIATIIVINEN HOITOTYÖ 5 OP VAPA
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
• ymmärtää syövän sairautena sekä tunnistaa syövän ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen toteamiseen vaikuttavia tekijöitä.
• osaa selittää palliatiivisen hoidon ja saattohoidon hoitopolun, keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja soveltaa tietoa työssään.
• ymmärtää vakavasti sairaan potilaan auttamis-, tutkimus- ja hoitomenetelmät ja osaa suunnitella, toteuttaa arvioida ja dokumentoida oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä.
• osaa kohdata, tukea ja ohjata kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä.
• tunnistaa oman suhtautumisensa parantumattomaan sairauteen ja kuolemaan
• osaa työskennellä potilasturvallisuutta edistäen.
• ymmärtää elinikäisen oppimisen merkityksen potilaan hoidon suunnittelussa, toteutuksessa, seurannassa ja arvioinnissa kuten kehittämis- ja tutkimusprojektityö.
• osaa toimia moniammatillisessa työryhmässä potilaan omahoitoa tukien käyttäen erilaisia ohjausmenetelmiä ja näyttöön perustuvan tiedon kulkua.
• kehittää omaa ammattitaitoaan tiimityöskentelyssä ja eri verkostoissa ymmärtäen elinikäisen oppimisen merkityksen.
• osoittaa hoitotyössä aloitekykyä ja itsensä johtamisen taitoja sekä hoitotyön sisältöjen hallintaa.
Sisältö
Sisältö
• Syöpä, syövän ennaltaehkäisy ja syöpäpotilaan hoitopolku
• Palliatiivisen hoidon perusteet, hoitolinjaukset ja –rajaukset, ennakoiva hoitosuunnitelma
• Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö
• Potilaan ja läheisten kokonaisvaltainen tukeminen ja ohjausosaaminen
• Potilas- ja työturvallisuus
• Hoidon kirjaaminen ja raportointi
• Moniammatillinen tiimi- ja ryhmätyöskentely sekä itsereflektio
• Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Oppimateriaalit
- Itslearningin materiaali
- Huovinen, A. ym. 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro, Helsinki: Kpl 12 syöpää sairastavan hoitotyö ja kpl 13 verisairauksien hoitotyö, sivut 732-882.
Opetusmenetelmät
- Lähiopetus koululla
- Seminaari
- Luokkaharjoittelua
- Simulaatio
- Itsenäinen työskentely
- Reflektointi
- Essee paritentti (parit arvotaan)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritentti.
Katso tarkemmin ohjeistus tentistä kohdasta arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät sekä ITS oppimisympäristö.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla huomioidaan ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen kestävyys ja tietoisuuden lisääminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikki kampuksen lähikontaktitunnit ovat läsnäolovelvollisia = 100%
Keskustele poissaoloista opettajan kanssa.
Korvaava suoritus toteutetaan toisen ryhmän tunnilla tai opettajan määräämällä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus: 135 h = 5 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
- Lähiopetus
- Seminaarityö ja opponointi HYL- K5
- Itsenäiset tehtävät HYL/HYV
- Luokkaharjoittelu- ja simulaatiotunnit HYL/HYV
- Tentti HYL - K5
Opintojaksolla voi hyödyntää tekoälyä, mutta siitä ohjeistetaan oppimistehtävittäin.
Opintojakso arvostellaan numeerisesti (T1-K5). Lopullinen arvosana muodostuu seminaarityön ja esseetentin arvosanojen keskiarvosta. Mikäli keskiarvo esim. 3,5, pyöristetään H4. Myöhässä palautetut tehtävät/kokeet alentavat numeroa.
Tentti toteutetaan paritenttinä ja parit arvotaan tenttipäivänä. Ensimmäinen uusintatentti toteutetaan yksikötenttinä kolmen viikon kuluttua varsinaisesta tentistä ja toinen uusintatentti yksilötenttinä kolmen viikon kuluttua ensimmäisesta uusintatentistä.
Opettaja vastaa siitä, että opintojakson (tai projektin) toteutuksen aikaiset arvioitavat oppimistehtävät tai tentit arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua niiden ilmoitetusta palautusajankohdasta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että opettaja merkitsee opintojakson kokonaisarvosanan opintotietorekisteriin viimeistään 21 päivän kuluttua toteutuksen päättymisestä (sama kuin toteutussuunnitelmassa mainittu toteutuksen todellinen päättymispäivä), ellei opettajan vapaajaksosta tai muusta työaikajärjestelyistä aiheudu viivästymistä.
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Opintojakson toteutuskohtaiset tentin suorituspäivät järjestetään puolen vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta. Uusintatentin ajankohdat ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa ja käydään läpi opintojakson alussa. Jos opiskelija ei osallistu uusintoihin niille varattuna ajankohtana, merkitään opintojakson suoritus hylätyksi. Opiskelija on tällöin käyttänyt uusintaoikeutensa ja hänen on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna ennen reflektiotuntia, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä.
Jos opiskelija ei saavuta hyväksyttyä arvosanaa puolen vuoden sisällä, opettaja merkitsee opintojakson hylätyksi. Voidakseen suorittaa opintojakson opiskelijan tulee ilmoittautua uudelle toteutukselle.
Hylätty (0)
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailla ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
HUOM! Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Esitietovaatimukset
1. lukukauden teoriaopinnot sekä sisätauti - kirurgisen hoitotyön teoriaopinnot ja vähintään 2 harjoittelua (Hoitotyön perusteet, Sisätauti-kirurgisen hoitotyön harjoittelu 1 ja/tai 2)
Lisätiedot
Opiskelija ottaa opintojaksoon liittyvissä asioissa yhteyttä opettajaan sähköpostitse.
Opettaja tiedottaa opintojaksoon liittyvistä yhteisistä asioista Itslearning -alustalla.