Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö (2op)
Toteutuksen tunnus: TH00DJ15-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 60
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Anu Kuikkaniemi
- Juho Korpi
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
- Ryhmät
-
PFYSIS25Fysioterapeutti (AMK), S25
-
PFYSIS25APFYSIS25A
-
PFYSIS25BPFYSIS25B
- Opintojakso
- TH00DJ15
Toteutukselle Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö TH00DJ15-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Asiakastyön tavoitteena on, että opiskelija osaa tutkia ja arvioida luotettavasti asiakkaan terveyskuntoa ja tehdä tutkimastaan johtopäätöksiä sekä asettaa asiakkaalle tavoitteita. Lisäksi tavoitteena on soveltaa lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden sekä liikehallinnan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden.
Asiakastyö toteutuu osana Turun kaupungin kanssa yhteistyössä toteutettavia Liikkeelle-ryhmiä sekä ENTOS-hankkeessa.
Tarkat tiedot opintojakson toteutuksesta löytyvät Itslearningista.
VK 15 (1 x 2h)
Orientaatio
VK 17 (1 x 6h)
Terveyskunnon testien kertaus
VK 19 (2 x 8h)
ENTOS-mittaukset
tähä alustavasti varattu tilat:7.5.2026 klo 8-18 ja 8.5.2026 klo 8-16 ICT 1 krs Turun AMK - Sun-tilat, Kunnonkoti (Luovan liikkumisen tila? Toiminnallisen harjoittelun tila?)
VK 20 (1 x 4h, 2 x 6h)
Liikkeelle-testaukset Kupittaan palloiluhallilla
VK 21 (1 x 4h)
Liikkeelle-testaukset ICT:llä
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää terveyskunnon ilmiönä ja terveyskunnon arviointiin liittyvät tekijät,
- kuvata lihasvoiman, liikkuvuuden, yleiskestävyyden, sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
- nimetä lihasvoimaan, liikkuvuuteen, yleiskestävyyteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
- tutkia sekä arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasvoimaa, liikkuvuutta yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
- tehdä arviointi- ja mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitäviä tai edistäviä tavoitteita,
- käyttää lihasvoiman, liikkuvuuden ja yleiskestävyyden näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
- tunnistaa asiakkaan kuormittumisen ja palautumisen tasapainon merkityksen osana terveyskunnon harjoittamista,
- raportoida terveyskunnon arviointikokonaisuuden rakenteisen kirjaamisen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Terveyskunnon arviointi, mittaaminen ja raportointi. Luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu sekä testaamisen turvallisuus.
Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen, RM ja voiman harjoittamisen periaatteet, liikkuvuuden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien osana terveyskunnon kokonaisuutta, erilaiset terveyskunnon testit, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.
Oppimateriaalit
Löytyy Itslearningista. Kaikki materiaali sähköisesti saatavilla.
Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu (työskentely asiakkaiden kanssa), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa orientoitumisen ja kirjallisen tehtävän omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole kokeita.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa ja asiakastyössä, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden käyttö opetuksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole. Testauksiin osallistuminen on edellytys opintojakson hyväksytylle suorittamiselle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 2 op = 52 tuntia opiskelijan työtä
Pääasiassa käytännön asiakastyötä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Terveyskuntoraportin arviointikriteerit:
Terveyskuntoraportin tavoitteena on, että opiskelija osaa
- selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön
liittyvät tekijät,
- tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä
ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
- tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella
terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet
Raportti on HYVÄKSYTTY, kun
- se on tehty ohjeiden mukaisesti Turun ammattikorkeakoulun raporttipohjaan ja se noudattaa ohjeistuksen sisältörunkoa
- teksti on asiatyylistä, selkeää ja johdonmukaista
- tekstiosioissa on vastattu kaikkiin tehtävänannon ja otsikoinnin sisältöihin
- esitiedot on kirjattu kattavasti (ikä, (oletettu) sukupuoli, perussairaudet, työ, liikunnallinen/arjen aktiivisuus, liikkumisen suositusten täyttyminen)
- testit ja tulokset on kirjattu kattavasti ja selkeästi (testin nimi, testin yhteys terveyteen/terveyskuntoon, tulos, kuntoluokka ja sen skaala)
- yhteenveto asiakkaan terveyskuntoprofiilista on linjassa testitulosten kanssa (vahvuudet ja kehittämiskohteet kiteytetty)
- asiakkaalle on asetettu tarkoituksenmukaisia tavoitteita
- suunnitelma on perusteltu kirjallisuudella ja lähdemerkinnät on tehty Turun AMK:n ohjeiden mukaisesti.
Raportti on HYLÄTTY, jos
- Edellä mainitut hyväksytyn raportin vaatimukset eivät täyty
- Raportin kieli ja rakenne ovat erittäin epäselviä ja hajanaisia
- Raportin perusteella on ilmeistä, ettei opiskelija ole saavuttanut opintojakson tavoitteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat opintojakson tavoitteiden mukainen toiminta asiakastyössä. Arviointiin vaikuttavat opiskelijan läsnäolo ja toiminta asiakastyöhön perehtyessä, asiakastyötilanteissa sekä asiakastyön jälkeen raportointivaiheessa.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että asiakasraportti sekä opponointi on suoritettu ohjeiden mukaisesti annetussa aikataulussa.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi, että vähintään 80 prosenttia opiskelijoista on vastannut opintojakson palautekyselyyn. Opiskelijat vastaavat ryhmänä siitä, että edellä mainittu vaatimus täyttyy.
Hylätty (0)
Täydentyy
Esitietovaatimukset
Opintojakso
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina
Lisätiedot
Opetukseen tulee osallistua fyysisesti paikan päällä, koska kyseessä on käytännön asiakastyö. Jokainen opiskelija osallistuu jokaiselle testauskerralle. Opiskelijaryhmä vastaa tiiminä siitä, että testaukset saadaan toteutettua sovitulla tavalla.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle.