Projekti työtapana (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5031204-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 31.10.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.10.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 100
- Koulutus
- Tekniikan koulutus
- Opettajat
- Raimo Lehto
- Vastuuopettaja
- Raimo Lehto
- Ryhmät
-
MTEKNS18AMTEKNS18A
-
MTEKNS18BMTEKNS18B
- Opintojakso
- 5031204
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
xxxxx
Sisältö
• What is the significance of project work in society?• How is the project organized?• What are the roles of project team members?• How is effective interaction and commitment to the project achieved?• What do I do as a project manager and a member of the project team?• How do I report a project plan and a project?• What should the project plan contain and how is it set?• How is the project partitioned and scheduled?• How is the project controlled and monitored?• How to evaluate the project?• How are the project risks managed and potential problems resolved?
Oppimateriaalit
Optimassa olevat materiaalit
Kirjallisuutta:
Risto Pelin, 2011. Projektihallinnan käsikirja, Otava
Kai Ruuska, 2013. Pidä projektit hallinnassa, Talentum
Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala, 2008. Projektiliiketoiminta - 2. painos
Cynthia Snyder, 2013, A User’s Manual to the PMBOK® Guide - Fifth Edition
Joseph Heagney, 2012, Fundamentals of Project Management -Fourth Edition
Turner, J. Rodney (toim.), 2014, Gower handbook of project management, Fifth Edition, Gower Publishing Limited
PMAF Project Management Foundation
sertifikaattiin soveltuvaa asiasisältöä löytyy ylläolevasta kirjallisuudesta, esim: Pelin 2011, Ruuska 2013 ja Artto et.al. 2008.
Lisäksi kannattaa tutustua näihin materiaaleihin
Projektin Johdon Pätevyys 4.0 (ICB - IPMA Competence Baseline Version 4.0)
PRY_IPMA_Sertifiointi_Itsearviointilomake.xlsx
Muuta hyödyllistä lukumateriaalia
JHS 173 ICT-palvelujen kehittäminen: Vaatimusmäärittely
http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs173
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa opiskelijoiden projektiosaamisen osaamis- ja tarvekartoituksella, jonka pohjalta määritellään tarkempi opintojakson viitekehys ja sisältö.
Jakso rakentuu: orientaatiosta, tekemisestä ja lopetuksesta.
Orientoivassa osassa keskitytään projektityön yleisiin periaatteisiin ja käsitteisiin. Projektinhallinnan keskeiset elementit ja toimintatavat käydään läpi, projektin asettamisesta projektin valmistumiseen.
Käytännönläheisyys ja työelämälähtöisyys toteutetaan käytännön projektitöissä ja esimerkeissä, joissa sovelletaan opittuja malleja.Käytännön projektitovat opiskelijalle ajankohtaisia todellisia hankkeita, jotka palvelevat työelämässä tarvittavaa osaamista ja tekemistä. Orientaatiojakson aikana, kartoituksen pohjalta valitaan soveltuvat projektit, joita tehdään opintojakson aikana. Ryhmän itresseistä ja viitekehyksestä riippuen, projektit voivat olla ryhmä- tai henkilökohtaisia töitä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32 h
Ryhmätyöskentely ja esitysten raportointi 60 h
Henkilökohtainen työskentely 43 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Optimaan, Ryhmätyö ja sen esittäminen ja raportointi ja sen suorittaminen hyväksytysti.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- Henkilökohtaiset harjoitustyöt 50%
- Ryhmätyö 50%
Yhteensä 100%
Hylätty (0)
piskelija ei palauta henkilökohtaista harjoitustyötä kevään 2019 aikana eikä tee ryhmätyötä kevään 2019 aikana.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä projektin hallinnan eri osa-alueet ja ymmärtää projektitoiminnan peruskäsitteet.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Henkilökohtainen harjoitustyö ja ryhmätyö on tehty ja palautettu sekä harjoitustyöt on hyväksytty
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa nimetä projektin hallinnan eri osa-alueet ja ymmärtää projektitoiminnan peruskäsitteet. hyvin
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson kirjallinen tehtävä on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla kiitettävästi.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Ryhmätyö ja henkilökohtainen kirjallinen työ on suoritettu vähintään arvosanaal 4,5, jolloin kokonaiarvosana on kiitettävä
Lisätiedot
Optimassa