Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys ja yrityksen talous (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5031227-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.03.2021 - 18.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Raimo Lehto
Vastuuopettaja
Raimo Lehto
Opintojakso
5031227
Toteutukselle 5031227-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Opiskelija tekee 3 eri raporttia tutustumalla alan kirjallisuuteen, jotta pystyy ratkaisemaan Optimassa annetut 2 henkilökohtaista tehtävää koskien yrityksen tilinpäätöstietoja, yrityksen organisointia ja muita yrityksen kannattavuuteen ja taloudelliseen tilaan liittyviä perusasioita.
Tämän lisäksi laaditaan pienryhmissä liiketoimintasuunnitelma, joka esitetään keväällä 2021 asiantuntijaraadille. Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä taloudellisia ja yrityksen talouteen liittyvät tunnusluvut.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yritystoiminnan taloudelliset edellytykset ja prosessit sekä tuntee keskeiset liiketoiminnan käsitteet. Hän osaa talouden ja johdon laskentatoimen keskeisen käsitteistön, osaa analysoida liiketoiminnan kannattavuutta, kustannusrakenteen muodostumista sekä hinnoitteluvaihtoehtojen merkitystä yrityksen taloudellisen tuloksen muodostajana. Tämän lisäksi opiskelija ymmärtää yrityksen sidosryhmien vaikutukset yrityksen talouteen sekä pystyy vertailemaan analyyttisesti yrityksen eri vaihtoehtoja talouden näkökulmasta. Hän osaa:
- Tunnistaa yrityksen prosessien tuottaman informaation merkityksen yrityksen talouden ja toiminnan ohjaamisen välineenä
- Käyttää yritystalouden ja taloushallinnon keskeisiä peruskäsitteitä
- Löytää taloudellisen lopputuloksen muodostavat keskeiset komponentit
- Ymmärtää liiketoiminta-ajattelua
- Tunnistaa yritysmuodot ja niiden väliset erot
- Selittää kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut - Rahoituksen, liiketoiminnan ja tilinpäätöksen tunnusluvut - Rahoitusmallit - Opiskelija ymmärtää yrityksen rahoituksen perusteet ja tarpeet sekä kykenee soveltamaan tietoa muun toiminnan tukena

- Tilinpäätös ja tase
- Käsittää kirjanpidon periaatteet tilinpäätöksen ymmärtämisen tukena - Opiskelija ymmärtää tilikauden aikaisten kirjausten suhteen tilinpäätökseen sekä osaa tuloslaskelman ja taseen perusrakenteen.



- Muokata erilaisia kannattavuus-, hinnoittelu- ja budjetointilaskelmia ja kykenee vertailemaan vaihtoehtoisten ratkaisujen mielekkyyttä. mm: - Katetuottolaskenta
- Tuotto ja kustannuslajilaskenta
- Toimintoperusteinen laskenta
- Standardikustannuslaskenta
- Niukkuusresursseja vertaileva laskenta
- Uudet laskentamallit

- Investointien suunnitteluja ja laskentamallit
- Ymmärtää rahan aika-arvon - Diskonttaus

- Opiskelija hallitsee budjetoinnin pääperiaatteet keskeisenä johtamisen välineenä. - Budjetin muodostaminen

- Lisäksi opintojakson aikana opiskelija kehittää valmiuttaan soveltaa esitettyjä ratkaisutapoja erilaisissa johdon päätöksentekotilanteissa ja toteuttaa omakohtaisesti ATK-työskentelyn avulla budjetointia käytännössä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia on Optimassa.Kurssin alussa annetaan Optimassa tietoa alaan liittyvistä julkaisuista.
Hyviä kirjoja ovat esim.
1. Menestyvä yritys, Liiketoimintaosaamisen perusteet, Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Edita Publishing Oy 2005
2. Yrityksen perustoiminnot, Basic Business Operations, Jouko Isokangas, Seppo Kinkki, WSOY, 2006
3. Yritystoiminnan YRTTI 1,2,3, Seppo Kinkki & Anneli Lehtisalo, WSOY 2005
4. Selviydy tai sukella, Kriisistä kilpailuetuun suomalaisella johtamismallilla, Lasse Kurkilahti - Toivo Äijö, Talentum 2011
5. Ihmisten Johtaminen, Simo Hokkanen - Oiva Strömberg, Sho Business Development Oy 2003
6. Tilinpäätösanalyysi, Niskanen, Jyrki - Niskanen, Mervi, Edita 2003
7. Yrityksen perustamisopas 2017, linkki: https://www.uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2017/02/SUK_OPAS2017_verkkoon.pdf
Englanniksi

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lerning by doing

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 53 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 56 tuntia
Yhteensä 133 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi ITSLearningiin. Pienryhmässä pelataan REALGAME-yrityspeliä ja raportoidaan pelin kulku ja onnistuminen. Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) sekä palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 40%
- Ryhmätyön kirjallinen raportointi ja REALGAME-yrityspelissä onnistuminen 50%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 10%
Yhteensä 100%

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen raportointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Yrityspeli on pelattu ja raoprtoitu. Raporteisssa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet jaon yhtenäinen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Yrityspelin raportointi ja itse pelaaminen onnistui erittäin hyvin Raportoinneissa ei ole puutteita ja ne on toteutettu erittäin hyvin ja ammattitaitoisesti.

Lisätiedot

Optimassa

Siirry alkuun