User Centered Design, Ergonomics and Usability (15 cr)
Code: 5031382-3004
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 07.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2020 - 30.04.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 25
- Teachers
- Hannu Parkkamäki
- Paula Hakkarainen
- Tarmo Karhu
- Course
- 5031382
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Käyttäjälähtöisyys, ergonomia ja käytettävyys -opintojakso kattaa koko moduulin 15 op.
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
I
Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.
I
Lähitapaamisten lisäksi kommuninkointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä. Pienryhmissä dokumentointi- ja raportointivastuu vaihtuu viikoittain.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchausmenetelmällä.
Moduuli toteutetaan keväällä 2020, lähiopiskelupäiviä ovat maanantait ja torstait sekä tarpeen mukaan keskiviikkoaamupäivät.
Objective
Student is able to observe the interactions between the human and the physical environment and different elements there, and apply the ergonomics principles for optimizing the human well-being and system's effectiviness.
Student is able to apply kognitive ergonomicsin in designing user interfaces and information.
Student is able to take the universal design principles and accessibility into account in designing public and working environments and products there.
Student understands the basic principles of the user centered design, can apply different methods for collecting user information and classify thembased on the design brief. Also student is able to analyze the data for defining the product features.
By usability design student is able to make the use of complex products and services easier and more effective, and that way lessen the needs of education for the use.
Content
Study module includes the following subjects:
- User centered approach, usability and accessibility
- Ergonomics design principles
- User research methods
- Usability design and methods
- Usability, ergonomics and accessibility standards
Materials
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
I
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan yhtenä opintojaksona ja osittain yhteisopetuksena:
- yhteiset lähikerrat joka toinen viikko (ma/to) - Paula Hakkarainen, Hannu Parkkamäki, Tarmo Karhu
- opettajien omat lähikerrat (ma/to ja mahdollisesti ke-aamupäivät - Hannu Parkkamäki & Paula Hakkarainen)
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka
Student workload
1 op tarkoittaa noin 27h opiskelijan työtä.
Moduulin 15 op tarkoittaa siis noin 405h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähitapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
Lähitapaamiset (lukkaritunnit):
- Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 27h (Paula, Hannu, Tarmo 7 x 4h)
- Opettajien omat lähikerrat yhteensä noin 84h (Paula 7 x 4h, Hannu 14 x 4h)
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta.
Failed (0)
Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
Assessment criteria, good (3-4)
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .
Assessment criteria, excellent (5)
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.