Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmoinnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051111-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 13.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
15 - 40
Koulutus
Kemiantekniikan koulutus
Opettajat
Tapani Ojanperä
Vastuuopettaja
Tapani Ojanperä
Opintojakso
5051111
Toteutukselle 5051111-3021 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tällä opintojaksolla tutustutaan ohjelmoinnin perusteisiin Python kielellä.
Aiheet:
1. Ohjelman rakenne (kääntäminen vs. tulkitseminen ja suorittaminen), muuttujat
2. Funktiot
3. Haarautumiset
4. Silmukat
5. Grafiikkaa
6. Kokoelmat
7. IO-operaatiot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla tärkeimpiä sovellustyyppien ja niiden komponenttien toimintaa
- keskustella soveltuvan ratkaisumallin valinnasta
- määritellä ohjelmointiin liittyviä peruskäsitteitä kuten lähdekoodi, kääntäjä, muuttuja ja tyyppi
- lukea jonkun muun tekemää ohjelmakoodia
- hyödyntää tavallisimpia valinta- ja toistorakenteita
- tunnistaa olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet (luokka ja sen jäsenet, olio, viittaus, poikkeukset)
- suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia sovellusohjelmia
- piirtää kaavion, joka kuvaa ohjelman toiminnan kulkua.

Sisältö

- ohjelmistosovelluksen rakenne
- kehitysympäristö
- muuttujat ja tyypit
- funktiot
- ehtolauseet ja silmukat
- taulukot ja listat

Oppimateriaalit

Python 3 –ohjelmointi, Jussi Pekka Kasurinen, Docendo
Opettajan laatimaa materiaalia, joka jaetaan itslearning työtilan kautta.
Ciscon netacad-materiaali.

The Python tutorial https://docs.python.org/3/tutorial/index.html sekä https://www.w3schools.com/python/

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus

Lähitunnit: to 3.9. klo 12-15 (3h), to 8.10. klo 8.15-11.30 (3h), pe 6.11. 13-16 (3h) ja to 3.12. 13-15 (2h)
Yksilötehtävät: Ciscon netacad, moduulit 1-4
Ryhmätehtävät: Tehtäväperustaisuus (ohjelmien tekeminen).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan joulukuussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetellaan suunnittelemaan ja koodaamaan ohjelmia. Tehtävien avulla harjoitetaan kutakin teoriaan kuuluvaa asiaa. IT-ala on kauttaaltaan englanninkielinen, joten kurssilla englanninkieliset käsitteet ja määritelmät ovat olennainen osa opiskelua. Opiskelussa pyritään käyttämään monipuolisesti videomateriaalia, tutoriaaleja ja uusia oppimisympäristöjä (esim. itslearning, Cisco netacademy, Kahoot, Socrative).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit 11h
Zoom-ohjaus 11h
Yksilötehtävät: Cisco netacademy 42h
Ohjelmointitehtävien tekeminen (ryhmät) 63h
Tenttiin valmistautuminen 8h
Yhteensä 135 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus netacadissa 20%
Ryhmän koodaustehtävät 40%
Tentti: netacad Summary Test 1 ja koodaustehtäviä. 40%

Hylätty (0)

Opiskelija
• ei tunne ohjelmoinnin peruskäsitteitä
• ei pysty lukemaan tai kirjoittamaan yksinkertaisiakaan ohjelmia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteitä kuten muuttujat, ohjausrakenteet ja funktiot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan
• kykenee lukemaan ja kirjoittamaan yksinkertaista koodia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot, luokat, oliot ja taulukot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa etsiä helppoja virheitä
• kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia ohjelmia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot, luokat ja oliot
• osaa käyttää joitakin tietorakenteita kuten taulukoita, listoja ja hajautustauluja
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa käyttää debuggeria ja virheenhallintaa
• kykenee kirjoittamaan ohjelmia, jotka hyödyntävät edellä olevia kohtia.

Esitietovaatimukset

Tietokoneen peruskäyttötaidot sekä toisen asteen opintojen matematiikan oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot.

Siirry alkuun