Signals in Communication (5 cr)
Code: 5051122-3001
General information
- Enrollment
- 04.08.2018 - 30.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2018 - 07.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Information and Communication Technology
- Teachers
- Juha Nikkanen
- Course
- 5051122
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
9/18 - 11/18: Luokkaopetus ja laboratoriotyöt
12/18 loppukoe
Analoginen signaali aika- ja taajuustasossa, Diskreetti signaali, Fourier sarjat ja muunnokset, Konvoluutio (jatkuva ja diskreetin perusteet), Impulssivaste, Siirtofunktio, Amplitudi- ja vaihevaste, Suodattimien (analoginen ja FIR) perusteet, Lineaariset ja epälineaariset säröt
Objective
After completing the course the student: understands basic signals in time and frequency domain with Fourier series and transforms can show signal spectrum with basic signals can analyse RC-circuit with impulse, step, amplitude and phase responses understands disatortion types and their differences understands convolution principal and meaning (for example with DSP).
Content
signals in time and frequency domain Fourier series and transforms convolution impulse response, transfer function, amplitude and phase responses basics of filters (analog and FIR) linear and nonlinear distortions
Location and time
syys-joulukuu 2018
Materials
Oheislukemista Carlson, Crilly; Communication Systems. 5th edition, J.H.McClellan, R.W.Schafer, M.A.Yoder; Signal Prosessing First osia kummastakin kirjasta
Luentomuistiinpanot
Teaching methods
Opettajajohtoinen luokkaopetus, demonstraatioluonteisia laboratoriotöitä ja itseopiskelua.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tietoliikenteen perusperiaatteet esitetään käytetyn oppikirjan mukaisessa järjestyksessä avaten kutakin aihealuetta käytännön esimerkein ja harjoittelemalla aihealueeseen liittyviä mitoituslaskuja. Tärkeimmät aihealueet demonstroidaan tekemällä siihen liittyvä laboratoriotyö työelämässä käytetyin (tai vastaavin) mittalaittein.
Student workload
luokkaopetus ja laboratoriotyöskentely 55 h
Kotitehtävät, laboratoriotöiden tutustumistehtävät ja harjoittelu kokeeseen 75 h
Evaluation methods and criteria
Kokeen pisteet ja kotitehtäväpisteet yhdessä muodostavat arvosanan 0-5. Kotitehtävistä saadut pisteet parantavat hyväksyttyä arvosanaa muttei enää uusinnoissa.
30% kotitehtäväpisteistä edellytys osallistumiseen kokeisiin, myös uusintoihin.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaa esittää aika- ja taajuustasossa sinimuotoisen viestisignaalin Osaa piirtää esittää amplitudi- ja vaihespektrin sinimuotoisille signaaleille
Ymmärtää amplitudi-, vaihe-, impulssi- ja askelvasteen periaatteet
ymmärtää lineaaristen ja epälineaaristen säröjen periaatteet
Assessment criteria, good (3-4)
Osaa käyttää signaalin osoitinmuotoa ja laskea yksinkertaisille signaaleille DC-komponentin ja tehon
Osaa esittää amplitudi- ja vaihespektrin erilaisille signaaleille ja laskea yksinkertaisia fourier-sarjoja
Osaa esittää ja laskea yksinkertaisten suodattimien vasteet
Ymmärtää säröjen vaikutuksen ja niiden korjausmahdollisuudet sekä osaa laskea yksinkertaisia särölaskuja
Assessment criteria, excellent (5)
Osaa laskea erilaisten signaalien keskiarvon, tehon ja energian
Osaa laskea fourier-sarjoja ja fourier-muunnoksia
Osaa laskea vasteet ja yhdistää osajärjestelmiä
Osaa laskea erityyppisiä epälineaarisia säröjä ja vertailla mittaustuloksia