Skip to main content

Signals in Communication (5 cr)

Code: 5051122-3001

General information


Enrollment
04.08.2018 - 30.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.09.2018 - 07.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Information and Communication Technology
Teachers
Juha Nikkanen
Course
5051122
No reservations found for realization 5051122-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

9/18 - 11/18: Luokkaopetus ja laboratoriotyöt
12/18 loppukoe
Analoginen signaali aika- ja taajuustasossa, Diskreetti signaali, Fourier sarjat ja muunnokset, Konvoluutio (jatkuva ja diskreetin perusteet), Impulssivaste, Siirtofunktio, Amplitudi- ja vaihevaste, Suodattimien (analoginen ja FIR) perusteet, Lineaariset ja epälineaariset säröt

Objective

After completing the course the student: understands basic signals in time and frequency domain with Fourier series and transforms can show signal spectrum with basic signals can analyse RC-circuit with impulse, step, amplitude and phase responses understands disatortion types and their differences understands convolution principal and meaning (for example with DSP).

Content

signals in time and frequency domain Fourier series and transforms convolution impulse response, transfer function, amplitude and phase responses basics of filters (analog and FIR) linear and nonlinear distortions

Location and time

syys-joulukuu 2018

Materials

Oheislukemista Carlson, Crilly; Communication Systems. 5th edition, J.H.McClellan, R.W.Schafer, M.A.Yoder; Signal Prosessing First osia kummastakin kirjasta
Luentomuistiinpanot

Teaching methods

Opettajajohtoinen luokkaopetus, demonstraatioluonteisia laboratoriotöitä ja itseopiskelua.

Pedagogic approaches and sustainable development

Tietoliikenteen perusperiaatteet esitetään käytetyn oppikirjan mukaisessa järjestyksessä avaten kutakin aihealuetta käytännön esimerkein ja harjoittelemalla aihealueeseen liittyviä mitoituslaskuja. Tärkeimmät aihealueet demonstroidaan tekemällä siihen liittyvä laboratoriotyö työelämässä käytetyin (tai vastaavin) mittalaittein.

Student workload

luokkaopetus ja laboratoriotyöskentely 55 h
Kotitehtävät, laboratoriotöiden tutustumistehtävät ja harjoittelu kokeeseen 75 h

Evaluation methods and criteria

Kokeen pisteet ja kotitehtäväpisteet yhdessä muodostavat arvosanan 0-5. Kotitehtävistä saadut pisteet parantavat hyväksyttyä arvosanaa muttei enää uusinnoissa.
30% kotitehtäväpisteistä edellytys osallistumiseen kokeisiin, myös uusintoihin.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaa esittää aika- ja taajuustasossa sinimuotoisen viestisignaalin Osaa piirtää esittää amplitudi- ja vaihespektrin sinimuotoisille signaaleille
Ymmärtää amplitudi-, vaihe-, impulssi- ja askelvasteen periaatteet
ymmärtää lineaaristen ja epälineaaristen säröjen periaatteet

Assessment criteria, good (3-4)

Osaa käyttää signaalin osoitinmuotoa ja laskea yksinkertaisille signaaleille DC-komponentin ja tehon
Osaa esittää amplitudi- ja vaihespektrin erilaisille signaaleille ja laskea yksinkertaisia fourier-sarjoja
Osaa esittää ja laskea yksinkertaisten suodattimien vasteet
Ymmärtää säröjen vaikutuksen ja niiden korjausmahdollisuudet sekä osaa laskea yksinkertaisia särölaskuja

Assessment criteria, excellent (5)

Osaa laskea erilaisten signaalien keskiarvon, tehon ja energian
Osaa laskea fourier-sarjoja ja fourier-muunnoksia
Osaa laskea vasteet ja yhdistää osajärjestelmiä
Osaa laskea erityyppisiä epälineaarisia säröjä ja vertailla mittaustuloksia

Go back to top of page