Tietojärjestelmien suunnittelu ja toteutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5051147-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2019 - 09.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.07.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
- Tietojärjestelmien vaihejakomallit
- Ketterät menetelmät
-Vaatimusmäärittely
-Prosessi- ja tietovirtamallit
- Prototyypit ja mock-upit
- Testaus
-Käyttöönotto ja ylläpito
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: kuvata yleisimmät tietojärjestelmien kehittämismallit ja vertailla niiden etuja ja haittoja laatia tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyn valita ja perustella käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä valita ja laatia mallinnuksia tietojärjestelmäkehityksen tueksi.
Sisältö
tietojärjestelmien kehittämismallit vaatimusmäärittely tietojärjestelmien mallinnus ketterät menetelmät
Oppimateriaalit
Opettajan tunnilla jakama materiaali ja linkit
Opetusmenetelmät
6 luentoa, jotka toteutetaan lähi/etäopetuksena
• 4 viikkotehtävää luennoista
• Tehdään pienryhmissä
• Tarkoitus on varmistaa, että opiskelija on tutustunut luentomateriaaliin myös jakson aikana
Lisäksi koko jakson kestävä case-tehtävä tietojärjestelmän suunnittelusta ja toteutuksesta, joka vaatii opitun soveltamista oikeaan työelämälähtöisiin tehtävään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan kurssi arvioidaan case-tehtävän ja viikkotehtävien perusteella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijat saavat luennoista perustiedot tietojärjestelmien kehittämisen eri vaiheista. Luennoilla opittua sovelletaan case-tehtävässä, joka perustuu toimeksiantoon/käynnissä olevaan hankkeeseen. Case-tehtävässä opiskelija soveltaa kunkin viikon oppimateriaalia käytäntöön ja laatii toimeksiannon mukaisesti esim. vaatimusmääritelmän tai testaussuunnitelman. Case-tehtävää rakennetaan koko kurssin ajan ja sitä voi parantaa ja kehittää aina palautuspäivämäärään asti opettajan ja muiden kurssilaisten palautteen perusteella.
Lisäksi tunnin aiheesta annetaan kotitehtäviä, joka kertaavat tunnin tärkeimpiä aiheita. Tehtävät tuovat lisämateriaalia jo opittuun tai haastavat opiskelijaa pohtimaan opittuja asioita. Kotitehtävät palautetaan aina seuraavaan kertaan mennessä, jonka jälkeen opettaja arvioi ne ja antaa tarvittaessa palautteen opiskelijalle. Näin pyritään varmistamaan sekä teoriatiedon sisäistäminen että sen soveltamisen oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 28 h
Viikkotehtävät (4 kpl) 50 h
Case-tehtävän lähitunnit 59 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Case-tehtävä: Kurssin viimeisellä viikolla 50 % Itseisarviointi, vertaisarviointi
Viikkotehtävät:: Kurssin kuluessa joka viikko. Tehtävien palautus aina viikon kuluttua tehtävänannosta. 50 % kokonaisarvosanasta. Opettajan arviointi
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut kurssilla määritettyjä oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tehdä auttavasti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja tuntee sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tunnistaa joitakin prototypointi- ja mallinnusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä rajoitetusti suunnittelussa. Opiskelija osaa tehdä auttavasti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tehdä prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tietää eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä osana suunnittelutyötä. Opiskelija osaa tehdä vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja sen merkityksen suunnitteluprosessissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tuntee eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä sekä valita soveltuvimmat riippuen suunnittelunvaiheesta ja -kohteesta. Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.