QSE-systems (3 cr)
Code: 5100BI05-3003
General information
- Enrollment
-
01.06.2021 - 29.08.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
30.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 60 - 90
- Degree programmes
- Degree Programme in Energy and Environmental Technology
- Teachers
- Jouko Broman
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 3 . Open UAS : 3.)
- Groups
-
PEYTES20APEYTES20A
-
PEYTES20BPEYTES20B
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Course
- 5100BI05
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Lähitunteja on kuusi kertaa (6x2h). Aluksi käymme läpi sitä, mitä laatu on - pohditaan yhdessä mm toiminnan laatua, palvelun laatua, tuotteen laatua, operatiivista laatua ja mitä epäonnistuminen laadun hallinnassa voi maksaa yritykselle (cost of poor quality). Siten aloitamme ryhmätyöt noin kolmen henkilön ryhmissä. Tehtäviä on kaksi. Aluksi helpompi tiedonhankintatehtävä ja toiseksi soveltava tehtävä yrityksissä, joihin kontaktit luodaan itsenäisesti per ryhmä, toki valmentajan ohjaamana.
Lähituntien välisisillä "vapaaviikoilla" tehdään ryhmätyötä. Olen tuolloin tarpeen mukaan käytettävissä. Yksi vaihtoehto yhteydenpitoon on ryhmän kutsuma Teams-palaveri online.
Objective
After completing this course students will be able to obtain information about the quality, environmental and safety systems, to apply these standards in practice and know how to play an active role in maintaining these systems. Students are able to do a simple risk and environmental impact assessment, process description and they can use procedures that commonly used in continuous improvement processes.
Content
Quality, environmental and safety standards, process descriptions, and the development methods and their application in practice.
Materials
ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 = Uusi 18001 korvaava standardi. Luentomateriaalit Optimassa
Teaching methods
Luennot ja ryhmätyöt.
Luentojen aikana esitän kysymyksiä, joihin perustuen keskustelemme aiheista.
Ryhmätöitä on kaksi.
Ensin tehdään tiedonhankintatehtävä, joka edellyttää standardeihin perehtymistä, neuvotteluja, esityksen valmistelua (PPT) ja itse esittämisen.
Toiseksi tehdään soveltava tehtävä valitun organisaation kanssa. Tämä edellyttää kontaktointia, sopimista, tavoitteiden asettamista, annetun tehtävän suorittamisen, tehdyn työn dokumentoinnin, ja hankittuun tietoon perustuvan esittämisen (PPT) viimeisten kahden tapaamiskerran aikana ryhmä kerrallaan muiden kuunnellessa, kysyessä ja oppiessa.
Exam schedules
Sovitaan luentojen alkaessa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot, itsenäinen työskentely osana kolmihenkisiä työryhmiä. Yrityskontaktointia, nevottelua, tavoitteiden asetantaan, ryhmätyöskentelyä, esittämistä.
Completion alternatives
Ei ole. Osallistuminen ja läsnäolo välttämätöntä.
Student workload
Lähitunteja on 6 kertaa 2h, Lisäksi aikaa on varattu ryhmätöiden ohjaamiseen vaikkapa TEAMS-palaverien muodossa online.
Kaksi ryhmätyötä, mahdollinen loppukoe. 3 OP suoritus vastaa noin 81 työtuntia, eli yhdeksän viikkoisen kurssin aikana on tehtävä työtä noin 9 tuntia viikossa tämän kurssin suorittamiseksi.
Evaluation methods and criteria
Ryhmätyöt ja niiden esittäminen. Arviointi tapahtuu raportointia varten valmistellusta PPT-esityksestä niin tiedonhankinta- kuin soveltavankin tehtävän osalta. Esityksen aikana arvioin sen rakennetta, sujuvuutta ja vakuuttavuutta. Jokainen ryhmän jäsen osallistuu esittämiseen verbaalisti PPT-esityksen ja omien muistiinpanojen tukemana.
Failed (0)
Ryhmätyöt tekemättä ja esittämättä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Ryhmätyöt tehty hätäisesti - materiaali ei vastaa odotuksia (selkeys, järjestys, ymmärrettävyys) ja esittämiseen ei ole valmistauduttu vaan viesti jää epäselväksi.
Assessment criteria, good (3-4)
Ryhmätyöt on tehty huolellisesti materiaalin sisällön vastatessa odotuksia (selkeys, käsittelyn eteneminen ja ymmärrettävyys). Soveltavan tehtävän osalta kohdeyritys on tyytyväinen tuloksiin. Esittäminen on suunniteltu ja etenee sujuvasti.
Assessment criteria, excellent (5)
Ryhmätyöt on tehty huolellisesti perehtyen asiaan monitahoisesti. Materiaali on järjestykseltään ja sisällöltään mielenkiintoa nostattavaa, jopa hauskaa ja helppoa seurattavaa. Kohdeyritys saa soveltavan tehtävän tuloksista työkaluja tai muuta selvää hyötyä toiminnalleen. Esittäminen on suunniteltua, hallittua, rauhallisen vakuuttavaa, osin jopa hauskaa.
Further information
Ryhmätöiden esittelyt lähitunneilla. Kaikilla ryhmillä on velvollisuus kuunnella toistensa esitykset, toimia yleisönä, kommentoida ja kysellä. Jokainen ryhmän jäsen osallistuu tehtävien purkuun verbaalisti PPT-esityksen ja omien muistiinpanojen tukemana.
Luentomateriaalit ja tehtävän annot ryhmäjakoineen tulevat ITSiin.