Osaamisen johtaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5121038-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2018 - 15.10.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 60
- Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), tekniikka
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa liittää vision ja strategian henkilöstön osaamisen kehittämiseen
- tunnistaa henkilöstön osaamista edistävän kulttuurin ominaispiirteitä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista
- osaa suunnitella yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmiä ja prosesseja
- osaa arvioida toiminnan kehittymistä
Sisältö
Keskeinen sisältö
- kehittyvä yksilö ja organisaatio
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamiskäsite ja sen yhteydet, osaamispääoman merkitys ja johtaminen
- osaamistarpeiden ennakointi (strategiatyö ja skenaariot)
- osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (osaamistavoitteet, osaamiskartoitus)
- osaamisen kehittäminen ja kehittämisohjelmat
- osaamisen arvioinnista vaikuttavuuden arviointiin
Oppimateriaalit
KIrjallisuus:
• Boudreau J. W., Ramstad, P.M. 2008. Osaamisen hallinnan uusi ulottuvuus. Tallentum.
• Helsilä, M. ja Salojärvi, S. (toim.) 2009. Strategisen henkilöstöjohtamisen käytännöt. Talentum. Helsinki
• Kesti, M. 2010. Strateginen henkilöstötuottavuuden johtaminen. Talentum. Helsinki
• Kirjavainen, P, Lähteenmäki S, Salmela H. Saru E. 2009. Monta tietä oppivaan organisaatioon. Turun kauppakorkeakoulun julkaisuja. Sarja Keskustelua ja raportteja 9.
• Kujansivu, P., Lönnqvist, A.. Jääskeläinen, A. ja Sillanpää, V. 2007. Liiketoiminnan aineettomat menestystekijät. Mittaa, kehitä ja johda. Talentum. Helsinki.
• Lankinen, P & Miettinen, A. & Sipola, V: 2004. Kehitä osaamista – hyödynnä kokemusta. Talentum. Helsinki
• Moilanen, R. & Tasala, M. & Virtainlahti, S. 2005. Hiljainen tieto näkyväksi. Edita. Helsinki
• Nonaka, Ikujiro & Takeuchi, Hirotaka: The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press, 1995. ISBN 0-19-509269-4
• Toom, A., Onnismaa, J. Kajanto, A 2008. (toim.) Hiljainen tieto – tietämistä, toimimista, taitavuutta. Aikuiskasvatuksen 47. vuosikirja. Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura
• Tuomi, L & Sumkin, T. 2012. Osaamisen ja työn johtaminen - Organisaation oppimisen oivalluksia
• Virkkunen, J. ja Ahonen, H. 2007 Oppiminen muutoksessa. Dark Oy. Vantaa
• Otala, L-M. 2008. Osaamispääoman johtamisesta kilpailuetu. WSOYpro. Helsinki.
• Viitala, R. 2008. Johda Osaamista. Otava. Helsinki.
• Virtainlahti, S. 2009. Hiljaisen tietämyksen johtaminen. Talentum. Helsinki
• Ståhle, P. & Grönroos, M. 1999. Knowledge management: Tietopääoma yrityksen kilpailutekijänä.
• Tutkimusartikkelit ja muut julkaisut valitsemaltasi aihealueelta.
e-Osmo –osaamisen johtamisen aineistoja
Lisäksi Optimassa olevat materiaalit
Opetusmenetelmät
- luennot
- etätehtävät (ennakkotehtävä, yksilötehtävä ja ryhmätehtävä)
- vertaisarviointi
- keskustelut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärän mitoitus: Lähiopetus 16 h, etätehtävät ja kirjallisuus 91 h.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähipäiviin ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).