Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapiatiede ja -toiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7011146-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 10.06.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
50 - 80
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Anu Granberg
Taina Vahtera
Opintojakso
7011146
Toteutukselle 7011146-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lähitunnit orientoivat tehtäviin ja lähitynneillä pienryhmät työskentelevät yhdessä. Lähitunnille osallistuminen on pakollista. Poissaoloista opiskelija esittää s-postissa suunnitelman sitä, miten osoittaa osaamisensa poissaolon aikana käsitellyistä sisällöistä. Seminaariin osallistuminen on osa suoritusta ja se arvioidaan myös henkilökohtaisesti (arviointitaulukon mukaan). Seminaareissa opiskelija harjoittelee fysioterapeutin ammatillista vastuuta ja toimintaa erityisesti ohjaus- ja opetus sekä tiedotustehtävissä.
Toteutussuunnitelman muutokset ovat mahdollisia.
VKO 2 Taina Vahtera
2x45: Orientaatio opintojakson toteumaan, sisältöihin ja oppimistehtävään 1 sekä työskentelytavan ja asviointitapojen esittely. NEUVOTELLAAN YHDESSÄ TOUKOKUUN LÄHIPÄIVÄN SIJAINTI.
2x45`: Laatutyöskentely ja kehittäminen fysioterapiassa kolmesta näkökulmasta: yrittäjäfysioterapeutti, työntekijäfysioterapeutti ja asiakas. Fysioterapian ydinosaamisen (2016) liittyminen fysioterapiatoiminnan kehittämiseen ja laadunhallintaan.Laadunhallinnan terminologiaa, työkaluja.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan lähituntiin ja työskentelyyn mennessä: perehdy "Tiede fysioterapiaprosessissa" -materiaaliin (Optimassa) sekä tee tiedonhakua.
VKO 3 Taina Vahtera. Opiskelijan työskentelyä oman pienryhmän kanssa ja luentoa:
4x45`: Tiede ja tieteellinen toiminta, fysioterapianmallit / paradigmat ja niiden merkitys käytännön työssä. Kertaus: tehtäväksianto oppimistehtävä 1.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan Tainan lähituntiin ja työskentelyyn mennessä: perehdy materiaaliin (Optimassa) sekä tee tiedonhakua.
VKO 4 Taina Vahtera. Opiskelijan työskentelyä ja luentoa:
2x45`: Tiedeteema jatkuu, penryhmät työskentelevät ohjatusti.
2x45`: Laatuteeman syvennystä ja kertausta: organisaatioiden toiminnan laadun arviointi ja kehittäminen jatkuu: Käytännön sovellus fysioterapiaorganisaatioiden laadunarviointiin esimerkein. Laadunhallinta-käsitteen liittäminen fysioterapiakäytäntöihin joita opiskelijat kohtaavat juuri alkavassa ja myöhemmin tapahtuvissa harjoitteluissa. Pienryhmät työskentelevät ohjatusti.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ viikoille 5-7, Taina: seuraavaan lähitunnilla työskentelyyn mennessä: Perehdy opiskelijaryhmien seminaariesitysten materiaaleihin.
Seminaareissa viikoilla 5-7 Taina: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY. arvioi kukin esitys kirjallisesti. Seminaariesitysten jälkeen esitysten kirjallisen materiaalin ja toteutuneen esityksen kokonaisarviointi on tallennettuna Optimassa ennen seuraavaa seminaaria.
VKO 6 Taina Vahtera: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY.
VKO 7 Taina Vahtera: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY.
VK 8 Juho Hienonen: PFYSIS17A, PFYSIS17B, MFYSIK18:
ITSENÄINEN OPISKELU: verkkoluento näyttöön perustuva terveydenhuolto + reflektoiva oppimispäiväkirja aiheesta.
VKO 9 Juho Hienonen: PFYSIS17B:
ITSENÄINEN OPISKELU: verkkoluennot RCT-tutkimusten harhariskin arvioinnista ja tutkimuksen etsiminen lähiopetusta varten.
LÄHIOPETUS 2x45': RCT-tutkimuksen harhariskin arvioiminen käytännössä.
TEHTÄVÄ: arviointitaulukon täyttäminen yhden tutkimuksen osalta pareittain (palautus Optimaan).
VK 10: Juho Hienonen: PFYSIS17B:
ITSENÄINEN OPISKELU: verkkoluennot järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksesta ja meta-analyysin tulkinnasta.
TEHTÄVÄ: katsauksen etsiminen ja seminaariesityksen valmistelu 3 hengen ryhmissä.
LÄHIOPETUS: 2x45': seminaariesitykset
VK 14: Juho Hienonen: PFYSIS17A:
ITSENÄINEN OPISKELU: verkkoluennot RCT-tutkimusten harhariskin arvioinnista ja tutkimuksen etsiminen lähiopetusta varten.
LÄHIOPETUS 2x45': RCT-tutkimuksen harhariskin arvioiminen käytännössä.
TEHTÄVÄ: arviointitaulukon täyttäminen yhden tutkimuksen osalta pareittain (palautus Optimaan).
VK 16: Juho Hienonen: PFYSIS17A:
ITSENÄINEN OPISKELU: verkkoluennot järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksesta ja meta-analyysin tulkinnasta.
TEHTÄVÄ: katsauksen etsiminen ja seminaariesityksen valmistelu 3 hengen ryhmissä.
LÄHIOPETUS: 2x45': seminaariesitykset
VKO 17 Juho Hienonen: MFYSIK18:
LÄHIOPETUS 2x45': tiedonhaun harjoittelua
VK 19: Juho Hienonen: MFYSIK18:
ITSENÄINEN OPISKELU: verkkoluennot RCT-tutkimusten harhariskin arvioinnista ja tutkimuksen etsiminen lähiopetusta varten.
LÄHIOPETUS 2x45': RCT-tutkimuksen harhariskin arvioiminen käytännössä.
TEHTÄVÄ: arviointitaulukon täyttäminen yhden tutkimuksen osalta pareittain (palautus Optimaan).
VK 21: Juho Hienonen: MFYSIK18:
ITSENÄINEN OPISKELU: verkkoluennot järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksesta ja meta-analyysin tulkinnasta.
TEHTÄVÄ: katsauksen etsiminen ja seminaariesityksen valmistelu 3 hengen ryhmissä.
LÄHIOPETUS: 2x45': seminaariesitykset
VKO 20 Taina Vahtera, Anu Granberg:
14.5. 3x45 seminaari-/ työskentelypäivä: YRITTÄJÄVIERAS sekä fysioterapiatyön kehittämisen syventäminen. Opintojakson päättäminen ja arviointi.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata fysioterapian tieteenalana ja fysioterapian teoreettisia lähtökohtia,selittää fysioterapiatieteen merkityksen ammatin kehittymiselle,määritellä laadunhallinnan käsitteitä sekä laatuun liittyviä tekijöitä sekä pystyy käyttämään niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa,selittää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,selittää fysioterapian palvelujärjestelmää,tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot,tilastointi ja toimintayksikön johtaminen. Lisäksi opintojaksolla käsitelläänyrittäjyyden tunnusmerkit ja yrittäjänä toimiseen liittyviä asioita.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen oppiminen: tietoa hakemalla ja arvioimalla, reflektoiden lukemalla ja sisäistämällä, kirjoittaen jäsentämällä. Tehtävien arviointityöskentelyn kautta eri näkökulmien havainnointi.
Ryhmässä oppiminen: tiedon jäsentämis- , arviointi- ja sisäistämisreflektiot ja kirjallisten tuotosten tuottaminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtäväien palautusajankohdat ovat hyväksymisen ehto.
Uusinta-palautusaika on 2vk aiemmasta palautusajankohdasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työskentelyä
Lähitunnit : 6 x 45min / 1op = 5op x 6h = maks.30 lähituntia opettajien kanssa yhteensä.
Opiskelijan itsenäistä työskentelyä: 105h
Tehtävät tiede ja laatu-osioihin (Taina Vahtera):
Tehtävä 1 on kuvattu erikseen Optimassa. Ajankäyttö: ryhmätyöskentelyssä jokaisen opiskelijan panos tiedonhaussa + on tehtävän työstössä + arviointityöskentelyssä on 40h
Tehtävät tieteellisen tiedon arviointi (Juho Hienonen)
Oppimispäiväkirja
RCT-tutkimuksen harhariskin arviointi
Seminaariesitys

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Tehtävä 1, "Tiede ja laatu fysioterapiaprosessissa" arvioidaan numeerisesti opintojakson arvosanana. Tähän ryhmätehtävän 1 arvosanaan vaikuttaa opiskelijakotaisesti yksilöllisen tehtävän 1 taso, sekä pienryhmän sisäistä työskentelyä arvioiva vertaisarvointi. Ryhmän jäsenet voivat siis saada eri opintojaksoarvosanoja.
- Tehtävän 1 arviointitapa: Opettajan arvioinnin lisäksi opiskelijat pienryhmänä arvioivat kirjallisetsi kaikki ryhmätehtävät antaen niille arvosanan 0-5. Arviointi perustellaan sovellettua Solo-taksonomiaa hyödyntäen. Ryhmä raportoi arviointinsa kirjallisesti (maks. 1-2 A4) . Arvioinnissa jokainen ryhmäläinen ilmaisee oman kantansa arvosanasta ja perustelu muokataan ryhmän keskusteluiden perusteella.
Opettaja arvioi tehtävän 2 : hyväksytty - hylätty. Tehtävän työstmisen taso voi nostaa tai laskea opintojakson arvosanaa +,-.
Näytön hakuun liittyvän ryhmätehtävän arviointi on hyväksytty / hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDON HANKINTA
1
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- etsii tietoa eri tietolähteistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon
- käyttää keskeisiä tiedon lähteitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsii tietoa systemaattisesti

Lisätiedot

¤ Mikä opintojakson järjestämisessä, totutuksessa ja sisällössä on tukenut oppimista?
Lähitunnit yleensä: vaikean asian käsittelyssä käytetty luentovideo ja materiaalit, haasteellisista asioista keskustelu: avaa asioita ja syventää / laajentanut ymmärrystä.
Linkitys käytännön ja teorian välillä; on toteutunut ja sitä saisi olla lisää.
yrittäjävierailu (Sanna Pennanen) tulee säilyttää. Avasi teoreettisia asioita käytäntöön.
¤ Mikä opintojen järjestämisessä ja sisällöissä tulisi tehdä toisin oppimisen edlistämiseksi?
Opintojakson sijoittelu: Tiedonhakuasiaa ja luento perussisällöistä ennen harjoitteluun lähtöä - syvennystä (esim. seminaareja tai muuta reflektiota) harj. jälkeen.
Opintojakson osien järjestys on merkityksellinen. Alunperin suunniteltu sisältöjen järjestys olisi ollut paremmin toimiva.
Yhteistyö monimuodon opiskelijoiden kanssa: ohjelmoidaan yhteistyön käynnistämiseen riittävä starttiaika yhdessä.
Seminaareja vain 2h kerrallaan.
¤ Mikä opiskelijoiden toiminnassa on tukenut oppimista ja mikä pitäisi tehdä toisin?
Päivätoteutuksen ryhmä jousti omissa aikatauluissa monimuotoryhmän hyväksi.
Napakka työote toimi - ei lipsuttu asiasta.
Yhteisen ajattelun lisääminen olisi voinut olla oppimista tukevampaa - töiden "jakamisen" sijaan. Aina ei ole resursseja.

Siirry alkuun