Siirry suoraan sisältöön

Ympäristö toiminnan mahdollistajana /Environment Enabling Function (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7011150-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.12.2018 - 06.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kati Naamanka
Kirsi Karlsson
Opintojakso
7011150
Toteutukselle 7011150-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kolmessa osassa: 1. Apuvälinepalvelut, 2. Esteettömyys 3. Ergonomia. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja kontaktitunneista, jotka toteutuvat pääsääntöisesti työpajoina ryhmissä. Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja sisällön tuottamista sekä aktiivista osallistumista jokaiseen teemaan. Jokaiseen teemaan liittyvät itsenäiset tehtävät palautetaan Optimaan.
Osa 1: Apuvälinepalvelut, 1.5 op, Orientaatio opintojakson toteutukseen ja arviointiin sekä opiskelutapaan, tarkempi sisältö Optimassa. Itsenäisen työskentelyn ohjeistus. Kontaktitunneilla työskentely pienryhmissä, itsenäisten tehtävien tekeminen ja palautus optimaan sekä case-työskentely.
Osa 2: Esteettömyys 2 op. Esteettömyys ja saavutettavuus, rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ja raportointi pienryhmissä. Raportin esittäminen ja palautus Optimaan.
Osa 3. Ergonomia, 1.5 op. Ergonomia käsitteenä, sisältöinä ja soveltaminen. Työn fyysisten kuormitustekijöiden arviointi ja mittaaminen sekä optimaalisten ergonomiaratkaisujen etsiminen.

Tavoitteet

Opiskelija osaaarvioida toiminta- ja työkykyä sekä asiakkaan edellytyksiä suhteessa työssä ja toiminnassa selviytymiseen,tunnistaa ja arvioida työ- ja toimintaympäristöjä ja asiakkaan suoriutumista niissä,suunnitella ja toteuttaa toimintakykyyn ja työssä kuormittumiseen liittyvää ohjausta, työkykyä ylläpitävää toimintaa sekä työoloja ja työtapoja koskevaa ergonomiaohjausta,toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti fyysistä (työ)hyvinvointia edistävissä moniammatillisissa työryhmissä fysioterapian edustajana.arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä liikkumisen ja toimintakyvyn arviointia,suunnitella ja muuttaa ympäristöä asiakkaan toimintaa ja osallisuutta tukevaksi yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen edustajien kanssa,toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä sosiaali- ja terveysalan, erityisesti toimintaterapian ja apuvälinealan, ammattilaisten kanssa.

Sisältö

Ergonomia:työn fyysiset kuormitustekijät, fyysinen ergonomia, työhyvinvointiEsteettömyys ja apuvälineet:apuvälineprosessi, apuvälineet ja apuvälineteknologia, toimintaympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät

Oppimateriaalit

Esteettömyyskartoituksessa käytettävä materiaali:
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
Kukkonen. 2001. Työfysioterapia. Työterveyslaitos.
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Apuvälineosio: itsenäinen työskentely sisältää apuvälinepalveluprosessiin perehtymisen ja casetehtävien työstön, raportoinnin sekä esityksen laatimisen.
Esteettömyysosio: itsenäinen työskentely sisältää kartoitusmenetelmään perehtymisen ja kartoituksen ja raportin tekemisen pienryhmässä sekä seminaariesityksen.
Ergonomiaosio: itsenäinen työskentely sisältää tehtävien tekemisen ja käytännön harjoittelun

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson toteutus koostuu useammasta projektista, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut-, esteettömyys- ja ergonomiaosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Jokaista osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi. Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön toiminnoissa ja asiakas antaa toteutuksesta palautteen. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi (lähtötaso ja lopputason arviointi).
Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)
Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyskartoituksen luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)
Ergonomia: hyväksytty/hylätty arvosana muodostuu henkilökohtaisten -ja ryhmätehtävien suorittamisesta

Siirry alkuun