Physiotherapy Science and Development (5 cr)
Code: 7011173-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2018 - 10.06.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 15.06.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 75
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Anu Granberg
- Taina Vahtera
- Course
- 7011173
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Lähitunnit orientoivat tehtäviin ja lähitynneillä pienryhmät työskentelevät yhdessä. Lähitunnille osallistuminen on pakollista. Poissaoloista opiskelija esittää s-postissa suunnitelman sitä, miten osoittaa osaamisensa poissaolon aikana käsitellyistä sisällöistä.
Toteutussuunnitelman muutokset ovat mahdollisia.
VKO 2 Taina Vahtera
2x45: Orientaatio opintojakson toteumaan, sisältöihin ja oppimistehtävään 1 sekä työskentelytavan ja asviointitapojen esittely. NEUVOTELLAAN YHDESSÄ TOUKOKUUN LÄHIPÄIVÄN SIJAINTI.
2x45`: Laatutyöskentely ja kehittäminen fysioterapiassa kolmesta näkökulmasta: yrittäjäfysioterapeutti, työntekijäfysioterapeutti ja asiakas. Fysioterapian ydinosaamisen (2016) liittyminen fysioterapiatoiminnan kehittämiseen ja laadunhallintaan.Laadunhallinnan terminologiaa, työkaluja.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan lähituntiin ja työskentelyyn mennessä: perehdy "Tiede fysioterapiaprosessissa" -materiaaliin (Optimassa) sekä tee tiedonhakua.
VKO 3 Taina Vahtera. Opiskelijan työskentelyä oman pienryhmän kanssa ja luentoa:
4x45`: Tiede ja tieteellinen toiminta, fysioterapianmallit / paradigmat ja niiden merkitys käytännön työssä. Kertaus: tehtäväksianto oppimistehtävä 1.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan Tainan lähituntiin ja työskentelyyn mennessä: perehdy materiaaliin (Optimassa) sekä tee tiedonhakua.
Anu Granberg: 2x45': alustusluento "näyttöön perustuva fysioterapia ja näytön haku", tutkimuksen laadunarviointitehtävän alustus, toimintaperiaatteiden ohjeistukset Anun osuutta ajatellen.
VKO 4 Taina Vahtera. Opiskelijan työskentelyä ja luentoa:
2x45`: Tiedeteema jatkuu, penryhmät työskentelevät ohjatusti.
2x45`: Laatuteeman syvennystä ja kertausta: organisaatioiden toiminnan laadun arviointi ja kehittäminen jatkuu: Käytännön sovellus fysioterapiaorganisaatioiden laadunarviointiin esimerkein. Laadunhallinta-käsitteen liittäminen fysioterapiakäytäntöihin joita opiskelijat kohtaavat juuri alkavassa ja myöhemmin tapahtuvissa harjoitteluissa. Pienryhmät työskentelevät ohjatusti.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ viikoille 5-7, Taina: seuraavaan lähitunnilla työskentelyyn mennessä: Perehdy opiskelijaryhmien seminaariesitysten materiaaleihin.
Seminaareissa viikoilla 5-7 Taina: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY. arvioi kukin esitys kirjallisesti. Seminaariesitysten jälkeen esitysten kirjallisen materiaalin ja toteutuneen esityksen kokonaisarviointi on tallennettuna Optimassa ennen seuraavaa seminaaria.
VKO 5: Anu Granberg:
MFYSIK 18 & PFYSIS17A: tutkimuksen laadunarvioinnin työstöä ohjatusti
VKO 6 Taina Vahtera: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY.
VKO 6 Anu Granberg: MFYSIK 18 & PFYSIS17A: tutkimuksen laadunarvioinnin työstöä ohjatusti (seminaariesitykset valmiiksi seuraavaan kertaan mennessä)
VKO 7 Taina Vahtera: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY.
VKO 7 Anu Granberg: PFYSIS17A seminaariesitykset, PFYSIS17B tutkimuksen laadunarvioinnin työstöä ohjatusti (seminaariesitys valmiiksi seuraavaan kertaan)
VKO 9 Anu Granberg: MFYSIK18: seminaariesitykset
VKO 11 Anu Granberg: PFYSIS17B: seminaariesitykset
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan lähitunnilla työskentelyyn mennessä:
VKO 20 Taina Vahtera, Anu Granberg:
14.5. ajankohta voi muuttua ?? 4x45 seminaari-/ työskentelypäivä: YRITTÄJÄVIERAS sekä fysioterapiatyön kehittämisen syventäminen. Opintojakson päättäminen ja arviointi.
Objective
Opiskelija osaakuvata fysioterapian tieteenalana ja sen teoreettisia lähtökohtia,selittää fysioterapiatieteen merkityksen ammatin kehittymiselle,määritellä laadunhallinnan käsitteitä sekä laatuun liittyviä tekijöitä sekä pystyy käyttämään niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa,selittää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää,tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.
Content
Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, oman osaamisen arviointi ja kehittäminen, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita
Teaching methods
Itsenäinen oppiminen: tietoa hakemalla ja arvioimalla, reflektoiden lukemalla ja sisäistämällä, kirjoittaen jäsentämällä. Tehtävien arviointityöskentelyn kautta eri näkökulmien havainnointi.
Ryhmässä oppiminen: tiedon jäsentämis- , arviointi- ja sisäistämisreflektiot ja kirjallisten tuotosten tuottaminen.
Student workload
5op = 135 tuntia opiskelijan työskentelyä
Lähitunnit : 6 x 45min / 1op = 5op x 6h = maks.30 lähituntia opettajien kanssa yhteensä.
Opiskelijan itsenäistä työskentelyä: 105h
Tehtävät tiede ja laatu-osioihin (Taina Vahtera):
Tehtävä 1 on kuvattu erikseen Optimassa. Ajankäyttö: ryhmätyöskentelyssä jokaisen opiskelijan panos tiedonhaussa + on tehtävän työstössä + arviointityöskentelyssä on 40h
Tehtävät tieteellisen tiedon arviointi (Anu Garanberg): 20h
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDON HANKINTA
1
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- etsii tietoa eri tietolähteistä
Assessment criteria, good (3-4)
3
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon
- käyttää keskeisiä tiedon lähteitä
Assessment criteria, excellent (5)
5
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsii tietoa systemaattisesti