Siirry suoraan sisältöön

Moduuli 3: Sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja muutos (9 op)

Toteutuksen tunnus: 7031174-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
9 op
Lähiosuus
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Tuuli Paija
Opintojakso
7031174
Toteutukselle 7031174-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutetaan viikoilla 37- 49.

1. Johtamisosaaminen 3 op:

Opiskelija tutustuu johtamisen nykyvirtauksiin ja osaa reflektoida johtamisen teoreettista kehitystä sosiaali- ja terveystyön johtamiseen.
a) Johtamiskirjallisuuteen/johtamisen teorioihin tutustuminen.
b) Ajassa liikkuviin johtamisen trendeihin tutustuminen.
c) Osaamisen johtaminen
d) Hyvinvoinnin johtaminen
e) Monikulttuurisuus työelämässä

Tehtävät ja oppimismenetelmät:

a) Opiskelijat valitsevat kolmen hengen ryhmissä johtamiseen liittyvän kirjan ja tekevät erillisen ohjeen mukaan palautettavan tehtävän. Kirjallisuuden anti jaetaan ryhmän kesken viikolla 46. Tavoitteena on saada katsaus johtamisen nykyvirtauksiin.

b) Blogi. Opiskelijat poimivat johtamisen ”auktoriteetin” kirjoitelman, joka on herättänyt itselle ajatuksia. Ajatukset ja – jos mahdollista – kirjoitelma viedään blogiin. Opiskelija kommentoi toisten blogeja. Tavoitteena on, että ajan hermolla käytävää keskustelua johtamisesta seurataan ja siihen voidaan ottaa kantaa.

c) Parityönä tai max. kolmen opiskelijan ryhmissä tuotetaan HYVÄN TYÖYHTEISÖN TEESIT. Teesit ovat ikään kuin huoneentaulu, joka on kiinnostava, ytimekäs, sitouttava ja saa hyvälle mielelle. Muoto ja esitystapa on vapaa. Taustaa haetaan hyvinvoinnin johtamisesta ja nykyisin jo yleistyvästä monikulttuurisen työyhteisön johtamisesta. Hyvän työyhteisön teesit –raporttiosuus sisältää perustelut sille, miksi on päädytty valittuihin ”teeseihin” ja lähteet. Raportin pituutta ei ole määritelty mutta suosituksena 5–7 sivua. Raportti, joka sisältää teesit, palautetaan Optiman palautuskansioon ”Hyvän työyhteisön teesit” viikolla 48. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää johtamisen kokonaisuudessa ihmisten johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin johtamisen merkityksen ja tärkeyden.


2. Muutoksen johtaminen 2 op:

Opiskelija hankkii valmiuksia muutoksen ymmärtämiseen ja muutoksessa toimimiseen. Tavoitteena on, että opiskelija voi toimia muutosagenttina työelämässä.
a) Muutosjohtaminen
b) Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteellisen muutoksen nykytila

Tehtävät ja oppimismenetelmät:

a) Opiskelija opiskelee Oppiportin verkkokurssin Muutoksen johtaminen arjessa ja palauttaa lopputestin tuloksen Optiman palautuskansioon ”Muutoksen johtaminen arjessa”. Kurssiin pääsee Oppiportin kautta, Optimassa myös linkki. HUOM! Sinun tulee kirjautua Oppiporttiin, jotta saat todistuksen.

b) Opiskelija tekee seuraavat Optimasta löytyvät Muutos ja sen johtaminen -esseetehtävät:
1. Muutosmallit.
2. Muutoksessa johdetaan asioita ja ihmisiä.
3. Muutoksen vakiinnuttaminen
4. Muutosagentit
5. Muutoksen arviointi
Tehtävät palautetaan Optiman palautuskansioon ”Muutosjohtaminen” viikolla 41. Palautuspäivämäärän jälkeen opiskelija saa arvioitavakseen toisen opiskelijan vastaukset. Vastauksista annetaan sanallinen arviointi, joka palautetaan Optiman palautuskansioon ”Vertaisarviointi” viikolla 43. Johtamisessa olennaisen tärkeää palautteen antoa ja vastaanottamista harjoitellaan antamalla palaute myös suullisesti lähiopetuskerralla viikolla 43.


3. Laadun, tuottavuuden ja tuloksellisuuden kehittäminen 4 op:

Opiskelija tuntee laadunhallinnan menetelmiä ja laatujohtamisen periaatteet. Tavoitteena on, että opiskelija saa valmiuksia toimia laaturyhmän jäsenenä työyhteisössä.
a) Laatutyön menetelmät
b) Laadunhallinta käytännössä.

Tehtävät ja oppimismenetelmät:

a) Laadunhallinta käytännössä
Tehtävä: Selvitä oman työpaikkasi tai hyvin tuntemasi työyhteisön laadunhallinnan toteutus. Kuvaa mahdollisen laatujärjestelmän rakenne, vastuut laatutyössä ja laadunhallinnan kehittämisessä.
Kuvaa laatutyön merkitys organisaation näkökulmasta, esimiestyön näkökulmasta, työntekijän näkökulmasta ja asiakkaan näkökulmasta. Tee tiivis kirjallinen kuvaus ja palauta se Optiman palautuskansioon ”Laadunhallinta käytännössä” viimeistään viikolla 46. Aihepiiriä käsitellään yhdessä viikolla 47. Kaikkia töitä ei käsitellä yhteisesti vaan opettaja poimii esiteltäviksi muutaman työn. Työt arvioidaan asteikolla hyväksytty – täydennettävä.

b) Kohti näyttöön perustuvaa toimintaa
Tehtävä: Perehdy kirjaan Anne Korhonen, Virpi Jylhä, Teija Korhonen: ”Näyttöön perustuva toiminta – tarpeesta tuloksiin.” Perehdy erityisesti lukuun Näyttöön perustuvaa toimintaa tukevat rakenteet (s. 55–96). Analysoi omassa työyhteisössäsi (tai työyhteisössä, jonka tunnet), miten
• rakenteet ja kulttuuri tukevat näyttöön perustuvaa toimintaa
• johtaminen tukee näyttöön perustuvaa toimintaa
• tiedonhallinnan ja tiedonmuodostuksen prosessi tukee näyttöön perustuvaa toimintaa
• toiminnan suunnittelu ja kehittäminen tukee näyttöön perustuvaa toimintaa
• osaaminen ja osaamisen kehittäminen tukee näyttöön perustuvaa toimintaa.
Tee toimenpide-ehdotuksia, mikäli mielestäsi joissakin asioissa on kehitettävää. Tehtävän voi tehdä yhdessä työyhteisön kanssa tai ”ulkopuolisena tutkijana”. Mikäli työyhteisössä on halua osallistua tehtävän tekoon, raporttia voidaan hyödyntää yksikön kehittämistyössä. Tehtävä kirjoitetaan vapaaseen raporttimuotoon. Käytä väliotsikointia ja pyri analyyttiseen esittämistapaan. Pyri tiiviiseen esittämistapaan: mikäli raportti tulee työyhteisön käyttöön, sen tulee olla melko napakka ja helppolukuinen. Kannattaa ottaa esiin myös onnistumiset, ne kannustavat aina eteenpäin. Työ palautetaan viimeistään viikolla 45 Optimaan palautuskansioon ”Näyttöön perustuva toiminta”.

c) Opiskelija opiskelee Oppiportin verkkokurssit Lean ja organisaation kehittäminen sekä Lean käytännössä. Verkkokurssit suositellaan tehtäväksi osissa niin, että niissä esitettyjä erilaisia käsitteitä ja tekniikoita ehtii pohtia ja myös testata pienimuotoisesti omassa työssään. Verkkokurssilla esitettyjä ajatuksia kannattaa siis soveltaa omaan arkeen! Oman oppimisen kannalta on tärkeää tehdä huolellisesti myös verkkokurssiin sisältyvät pohdintatehtävät, jossa opittua pyydetään soveltamaan omaan työyksikköön. Molemmissa verkkokursseissa on lyhyt lopputentti, joka tulee suorittaa hyväksytysti. Lopputestin tulokset palautetaan Optiman palautuskansioon ”Lean”. Kursseihin pääsee Oppiportin kautta, Optimassa myös linkki. HUOM! Sinun tulee kirjautua Oppiporttiin, jotta saat todistuksen.

d) Lean-ajattelussa arvoa tuottamatonta toimintaa eli hukkatyötä ovat toiminnot, jotka kuluttavat resursseja, mutta eivät tuota hyötyä asiakkaalle. Hukkatyö on jaettu oheisessa Muutoksen johtaminen arjessa – opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon -teoksen taulukossa kahdeksaan eri elementtiin. Pohdi, millaista hukkaa omasta työyksiköstäsi tai muusta hyvin tuntemastasi työyksiköstä löytyy oheisten kahdeksan eri elementin avulla. Mieti myös mahdollisia ratkaisuehdotuksia, eli keinoja hukan poistamiseksi. Palauta tiivis raporttisi Optiman palautuskansioon ”Löytyykö hukkaa” viikolla 47.

Tavoitteet

Opiskelija: osaa toimia asiantuntijana sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisjärjestelmässä osaa soveltaa itsensä johtamisen ja henkilöstöosaamisen teoreettisia perusteita osaa toimia ja ottaa vastuuta sosiaali- ja terveysalan moniammatillisissa tiimeissä, työryhmissä ja projekteissa osaa arvioida sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua, tuottavuutta ja vaikuttavuutta ja oman alansa ajankohtaisia ja tulevaisuuden kehittämishaasteita

Sisältö

Sisältö: organisaation johtaminen ja päätöksentekomekanismit asiantuntijuus, osaamisen kehittäminen ja arviointi johtamisen ajankohtaisia näkökulmia muutoksen hallinta terveysalan kehittämisen painopisteitä

Oppimateriaalit

- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta – tarpeesta tuloksiin. Skhole Oy.
- Kallankari S. 2019. Muutoksen johtaminen arjessa – opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Duodecim. (Oppiportissa)
- Optimasta löytyvä ja tehtävien tekemisessä vaadittava muu kirjallisuus ja lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

- Aktivoivat luennot, verkko-oppiminen, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät, vertaisarviointi, käänteinen oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen. Huom! Etäluentoja ei nauhoiteta. Vaativat läsnäoloa ja vuorovaikutteisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, verkkopedagogiikka, tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 9 op = 243 h

Tehtävät yhteensä 133 h:
- Kirjatehtävä johtamisen nykyvirtauksista ryhmätyönä
- Blogitehtävä yksilötyönä
- Hyvän työelämän teesit -tehtävä pari- tai ryhmätyönä
- Verkkokurssi muutosjohtamisesta
- Muutos ja sen johtaminen -esseetehtävät ja vertaisarviointi
- Laadunhallinta käytännössä -yksilötehtävä
- Kohti näyttöön perustuvaa toimintaa -yksilötehtävä
- Verkkokurssi x 2 Leanista
- Löytyykö hukkaa? -tehtävä yksilötyönä

Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen ennakkomateriaalien ja -tehtävien avulla 110 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
- Osallistumisia tai suoritteita puuttuu tai niitä ei ole palautettu määräaikaan mennessä
- Suoritteet eivät täytä niille erikseen asetettuja vaatimuksia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät kunkin tehtävänannon yhteydestä Optimasta.

Johtamisosaaminen 3 op:
- Kirjatehtävä johtamisen nykyvirtauksista ryhmätyönä: HYV/HYL
- Blogitehtävä yksilötyönä: HYV/HYL
- Hyvän työelämän teesit -tehtävä pari- tai ryhmätyönä (max. 3hlö): HYV/HYL

Muutoksen johtaminen 2 op:
- Verkkokurssi muutosjohtamisesta: HYV /HYL
- Muutos ja sen johtaminen -esseetehtävät ja vertaisarviointi: HYV/HYL

Laadun, tuottavuuden ja tuloksellisuuden kehittäminen 4 op:
- Laadunhallinta käytännössä -yksilötehtävä: HYV/HYL
- Kohti näyttöön perustuvaa toimintaa -yksilötehtävä: HYV/HYL
- Verkkokurssi x 2 Leanista: HYV/HYL
- Löytyykö hukkaa? -tehtävä yksilötyönä: HYV/HYL

Lisätiedot

HUOM! Huomaathan, että korona-aika saattaa vaikuttaa kurssin toteutussuunnitelmaan ja järjestämiseen. Tästä infotaan tarvittaessa erikseen.

Siirry alkuun