Midwifery in the Female Lifecycle (5 cr)
Code: 7031384-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2018 - 31.12.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Henna Vuoriranta
- Satu Halonen
- Course
- 7031384
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
KÄEL toteutuu lukukausilla kevät 2018 - kevät 2019 = yht 5op.
RASKAANA OLEVAN NAISEN JA PERHEEN KÄTILÖTYÖ, 1,5 op (RAPE)
Sisältö:
• Raskaus fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena
• Raskaudenajan terveystarkastukset ja terveysneuvonta
• Riskiraskaudet
• Antenataalivaiheen hoidollisia ongelmia
• Perhevalmennus
• Suomalainen tautiperintö ja genetiikan perusta
SEKSUAALINEUVONTA JA SEKSOLOGIA 1 op (SESE)
Sisältö:
• Seksuaalikasvatus, -neuvonta ja ohjaus
• Plissit-malli
• Ihmisen moninainen seksuaalisuus ja sen ilmenemismuodot
NAISEN KÄTILÖTYÖN ERITYISKYSYMYKSET 1 op (NAER)
Sisältö:
• Naisen seksuaali- ja lisääntymisterveys ja eettiset ohjeet
• Naisen elämänkaareen liittyvät terveysriskit, ongelmat ja kätilötyö
• Naistentautien näyttöön perustuva kätilötyö naistentautien hoitotyön ja uusimman gynekologisen tutkimustiedon näkökulmasta
NEO- JA PERINATOLOGIA 1 op (NEPE)
Sisältö:
• Yleisimmät neo-ja perinatologiset ongelmat ja sairaudet
• Vastasyntyneen tehoelvytys
ANATOMIA, FYSIOLOGIA JA EMBRYOLOGIA 0,5 op (ANFE)
Sisältö:
• Lantion anatomia ja mitat
• Raskaudenajan fysiologia
• Sikiön kasvu ja kehitys
Objective
MIDWIFERY IN THE FEMALE LIFECYCLE 5 CR KÄELObjectives: The student shall be able to- plan, implement, document and evaluate midwifery of women and their family as an expert in his or her own field- understand in full the physical, mental and social aspects of pregnancy- promote women's and families' well-being, equality and fulfilment of rights in health and sexual and reproductive health- master the theoretical course of pregnancy- know the screening methods and contents of health guidance during pregnancy- guide and advise pregnant women and their families in questions relating to pregnancy- recognise women requiring special monitoring and care and guide them to seek further treatment- guide the family on social benefits available to them- guide the family in family planning- plan, implement and evaluate family coaching- carry out family-oriented midwifery work during pregnancy both independently and in multiprofessional maternity-services-system workgroups- guide and support the client/family in a changing family situation, transitions in the parents' relationship and growth to parenthood- know the most common disorders and problems during perinatology and neonatology- initiate resuscitation on a neonatal infant when necessary and continue resuscitation as a member of a multidisciplinary team- know the woman's pelvic structure and measurements and their significance in parturition- know the changes caused by pregnancy to the functions of the woman's body- know the facts relating to the development of the embryo and evolution of the organ systems- plan, implement, document and evaluate the midwifery of gynaecological patients using modern gynaecological research data- know the Finnish genetic diseases and, in particular, the significance of genetic background to foetal growth and development
Content
Midwifery of pregnant women and the family 1.5 cr MPWFContents: The physical, mental and social aspects of pregnancy Health checks and health advice during pregnancy High risk diseases Antenatal treatment problems Family coaching Finnish genetic diseases and related genetics Sexual health counselling and sexology 1 cr SESEContents: Sex education, sexual health counselling and guidance PLISSIT model Diversity of human sexuality and its manifestationsSpecial issues in midwifery 1 cr NAERContents: Women's sexual and reproductive health and ethical guidelines Health risks, problems and midwifery relating to the female lifecycle Evidence-based midwifery of gynaecological diseases from the perspective of gynaecological nursing and modern gynaecological research dataNeonatology and perinatology 1 cr NEPEContents: The most common neonatological and perinatological problems and disorders Advanced life support of a neonatal infantAnatomy, physiology and embryology 0.5 cr ANFEContents: Pelvic anatomy and measurements Physiology of pregnant women Embryonic growth and development
Materials
RAPEn MATERIAALIT:
• Kontaktitunneilla, tehtävissä ja simulaatioissa käydyt asiasisällöt
• Paananen ym. 2015: Kätilötyö. Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika. (Sivut tarkentuvat opintojakson alkaessa.)
• SKHOLE kurssi "Raskaus ja synnytys" (kaikki raskauteen liittyvät osiot)
• THL. 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Opas 29. Juvenes Print, Suomen Yliopistopaino, Tampere. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110521/THL_OPA2013_029_verkko.pdf?sequence=3&isAllowed=y
• THL. 2012. Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. Helsinki. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Leipälä J, Hänninen K, Saalasti-Koskinen U & Mäkelä M. 2009. Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta. Opas äitiyshuollon työntekijöille. THL oppaita 2009:2. Yliopistopaino, Helsinki. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80031/2be75cfc-7bc4-4b1c-878b-07a887a25df9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• THL 2009. Sikiöseulonnat. Opas raskaana oleville. Tietoa sikiön kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksien seulonnoista. http://www.auryangabad.ga/bitstream/handle/10024/80233/5c58fa84-b408-429f-bfb9-5d55d9d3883e.pdf?sequence=1
• THL 2009. Sikiöseulonnan jatkotutkimukset: Sikiön kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksien epäilyn selvittäminen.http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80232/6802852a-2755-43a6-a60c-9ae7c56478da.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Punainen risti. Veripalvelu. Raskaudenaikaisten veriryhmävasta-aineiden seulonta Suomessa. https://www.veripalvelu.fi/terveydenhuollon-ammattilaiset/neuvoloille/seulontaohjelma
• Raskaus ja päihteet. Päihdelinkki. https://www.paihdelinkki.fi/sgn/tietopankki/tietoiskut/raskaus-ja-paihteet
• Naistalo.fi
NAER MATERIAALI (TARKENTUU OPINTOJAKSON ALKAESSA):
• kontaktituntien ja tehtävien asiasisällöt
• Paananen ym. 2015 Kätilötyö. (Sivut tarkentuvat opintojakson alkaessa)
• Käypä hoito suositukset: Ektooppinen (kohdunulkoinen) raskaus, Munasarjasyöpä, Runsaat kuukautisvuodot, Virtsankarkailu (naiset)
ANFE TENTTIMATERIAALI:
• Luentomateriaalit sekä kirjallisuus soveltuvin osin (esim. Kehitysbiologia; Sariola et al. DUODECIM, Kätilötyö: Paananen et al.,EDITA)
Teaching methods
• Oppimiskeskustelut kirjallisten tehtävien pohjalta (tehtävä tulee olla tehtynä ennen lähituntia)
• Lääkärin luennot
• Pienryhmätehtävät/työpajat
• Itsenäinen opiskelu
• Verkko-opetus
• Vierailut työelämässä
• Seksuaalikasvatustilanteet
• Perhevalmennus
• Kokeet
Pedagogic approaches and sustainable development
• Käänteinen luokkahuone (opiskelijat opiskelevat annettuja aiheita pienryhmissä ja itsenäisesti, jonka jälkeen lähitunneilla käydään aihetta läpi yhdessä opettajan kanssa).
• Ongelmaperustainen opetus (PBL) ja case-työskentely (oppimisen apuna käytetään tosielämän ongelmatilanteita, joihin opiskelijat etsivät ensin vastauksia itse).
• Työelämäyhteistyö
Student workload
RAPE 1,5 op (40,5 t), josta kontaktiopetusta 11 t: perehdytys, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, koe (1 t). Itsenäinen opiskelu (29,5t).
SESE 1 op (27t), josta kontaktiopetusta 4+4t
NAER 1 op (27t), josta kontaktiopetusta 7h + 1h optimatentti
NEPE 1 op (27t) (lastenlääkärin luennot ja vastasyntyneen elvytysharjoittelu)
ANFE 0,5 op (27t) (luento-opetus ja optimatentti)
Evaluation methods and criteria
RAPE:
Koe 1 t, arvioidaan 0-5.
Läsnäolo kontaktiopetuksessa (hyv/hyl).
Annettujen tehtävien suorittaminen ja esittäminen tunneilla (hyv/hyl).
SESE:
seksuaalikasvatustapahtuma (hyv/hyl)
NAER:
Ennakkotehtävät opetuskeskusteluihin hyväksytty/hylätty
Verkkotehtävät hyväksytty/hylätty
Jatkuva arviointi 0-5
huom. hyvin tehdyt tehtävät ja aktiivisuus tunneilla voi korottaa tentin arvosanaa
ANFE: tenttiarvio hyv./hyl.
NEPE: tentti, arvioidaan asteikolla 0-5 (valvoo Berglund)
Numeerisesti arvioitavat tentit painokertoimeltaan samanarvoiset.
HUOM! Uusintakokeet Terhyn yhteisissä uusinnoissa.