Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031496-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2019 - 04.11.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.11.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Kaija Virjonen
- Opintojakso
- 7031496
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet
Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 5 op Tavoitteet Opiskelija tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä. osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä.osaa tulkita määrällisen tutkimuksen perusstatistiikanymmärtää laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin ja -erittelyn etenemisen/rakentumisen osaa käyttää taulukkolaskentaohjelmaa aineiston analysoinnissa ja raportoinnissaosaa toimia asiakkaan ja hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työryhmissä ja projekteissatietää projektityöskentelyn perusteet ja osaa soveltaa niitä työelämälähtöisissä ja monialaisissa projekteissa (TKI)
Sisältö
SisältöOpintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintojakehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteetkeskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanketutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdatkehittämishankkeen vaiheettieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminentutkimusmenetelmätaineiston keruu, käsittely ja analysointitutkimuksen luotettavuus ja eettisyystilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössäkehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot viikoilla 46-50.
Verkko aukee viikolla 46.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotenttejä järjestetään kolme kertaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opinnot toteutuvat kokonaa Optimassa - verkkototeutus
Pääosa tehtävistä yksilö- ja osa paritehtäviä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus on kokonaan verkossa, jolloin itsenäistä työskentelyä on 135 t.
Verkkokurssi sisältää useita tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty periaatteella.
Lopuksi verkossa tehtävä tentti arvioidaan numeerisesti 0-K5.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkokurssin tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty -periaatteella.
Verkkotentti arvioidaan numeerisesti ja hyväksytty suoritus edellyttää 50% oikeita vastauksia.
Kaikki tehtävät + itsearviointi + opintojakson arviointi + tentti valmiina ennen kuin koko arvosana voidaan merkitä Peppiin.
Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Hylätty (0)
Alle 40 pistettä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
35- 40 pistettä= T1
41- 48 pistettä =T2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
49-56 pistettä= H3
57-64 pistettä = H4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
65-70 pistettä= K5
Lisätiedot
Opintojakso pitää olle tehty tai menossa ennen kuin voi aloittaa opinnäytetyön.