Postpartum Midwifery and Nursing of Newborns (5 cr)
Code: 7031579-3003
General information
- Enrollment
- 02.05.2022 - 05.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.09.2022 - 16.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Hanna Koivikko
- Marjatta Häsänen
- Satu Halonen
- Course
- 7031579
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
SYJÄ-opintojakson lähiopetus:
Muutokset mahdollisia
Vk 38 Opintojakson info (2 h): Tiina Murto & Marjatta Häsänen
Vk 38 Imetysohjauskoulutuksen info, Satu Halonen
Vk 38 Oppimiskeskustelu (2h)
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen Lähiopetus/Etäteams (Tiina Murto tai )Marjatta Häsänen
Vk 40 Oppimiskeskustelu:
Terveen vastasyntyneen seuranta (3h) Tiina Murto (tai Marjatta Häsänen)
Vk 40 Oppimiskeskustelu (4h) :
Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta Lähiopetus/ EtäTeams : Marjatta Häsänen (tai Tiina Murto)
Neonatologin luennot 6 h vk xxxx ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot vk xx . 3h+ 3h.
Synnytyksen jälkitarkastus 6 h (Vk xx etäluento ja vk xx pienryhmittäin harjoitukset lähiopetus)
Vk 46 Oppimiskeskustelu LYSY ja Perhehotelli (3h) EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen
Vk 46 Oppimiskeskustelu Kotiutus (3h) EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen
Vk xx Raskauden ehkäisy synnytyksen jälkeen/ Bayer Christine Anckar
Vk 49 Oppimiskeskustelu: Epäsäännöllinen lapsivuodeaika (3h): Lähiopetus/ EtäTeams: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen
Vk 50 Ryhmätentti (3h) Lähiopetus. Marjatta Häsänen ja Tiina Murto
Objective
Postpartum Midwifery and Nursing of Newborns 5 cr
Objectives
- Students will learn to independently provide care for women and families after childbirth.
- Students will learn to anticipate and identify changes in the health of the woman, the newborn baby and the family after childbirth.
- Students will know how to guide mothers and families in a family-oriented way that promotes their health.
- Students will master the newborn treatment process.
- Students will know how to prevent, identify and react in time to changes in the newborn’s health.
- Students will understand the importance of early interaction and support for it during the postpartum period.
- Students will learn to support parenthood and early interaction.
- Students will know how to detect problems in early interaction.
- Students will learn to perform a regular postpartum examination.
- Students will become familiar with the most common perinatal and neonatal disorders and problems.
- Students will know how to observe and care for a newborn as a multiprofessional team member in situations that threaten the health and life of the newborn.
Content
Contents
Monitoring, Counselling and Evaluation of the Postpartum Woman, Newborn and Family
- Methods for monitoring, caring for and assessing the condition of the mother and family after childbirth
- Caring for a woman who has given vaginal birth or birth by cesarean section and her family
- Postpartum complications
- Monitoring of mental wellbeing after childbirth
- Multiprofessional operations and referral for further treatment
- Breastfeeding counselling
- Content of health advice after childbirth
- Recovery after childbirth
- Childbirth discussion
- Family planning and contraception after childbirth
- Methods for monitoring the condition of a newborn
Support for Early Intervention and Parenthood
- Theoretical foundation for early interaction
- Observation in early intervention
- Methods for supporting early intervention and parenthood in midwifery
Postpartum Examination
- Recovery from childbirth and gynaecological status
- Childbirth discussion
- Family planning
- Parental benefits in postpartum examination
- Success of breastfeeding and problems in breastfeeding
Nursing of Newborns in Need of Critical Care
- The most common perinatal and neonatal disorders and problems
- Actions to take if the condition of the newborn changes
- Resuscitation of newborns
Materials
Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2015 (tai uudempi) . Toimittaneet Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)
Suositeltavaa:
THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet
Maila Deufel ja IMETYS
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/
Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys
Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/
Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/
Käpy ry https://kapy.fi/
ÄIMÄ ry https://aima.fi/
Teaching methods
-Oppimiskeskustelut, joihin opiskelija valmistautuu kirjallisesti oppimistehtäviin vastaten (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Workshopit
-Simulaatio (neonatologia)
-Kokemuskouluttajat
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen
Simulaatiopedagogiikka
Student workload
-Oppimiskeskustelujen aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat kirjalliset oppimistehtävät
-Lähiopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t
Evaluation methods and criteria
Neonatologian simulaatiot ja tentti hyväksytty- hylätty
Ryhmätentti numeerinen arviointi 1-5
Imetysohjaaja hyväksytty- hylätty
Further information
Opintojakson toteutukseen liittyy läheisesti Kätilötyön syventävät simulaatiot- opintojakso.
Neonatologian ja synnytyksen jälkitarkaustussimulaatiot läsnäolopakko 100%. Poissaolon korvaus on mahdollista seuraavan kätilökurssin kanssa..(KÄSI)