Skip to main content

Advanced Level Emergency Care (10 cr)

Code: 7041105-3001

General information


Enrollment
02.07.2018 - 09.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.08.2018 - 04.11.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
9 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Jani Paulin
Jari Säämänen
Scheduling groups
Lab A (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Lab B (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
Lab A
Lab B
Course
7041105
No reservations found for realization 7041105-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Hoitotason ensihoitotyö (1.8.-31.12.2018)
• hoitotason ensihoidossa käytettävät potilaan tutkimis-, monitorointi- ja hoitolaitteet ja niiden turvallisen käyttö
• potilaan tutkiminen, työdiagnoosin ja työdiagnoosin mukaisen ensihoitosuunnitelman tekeminen ja hoito-ohjeen pyytäminen
• viranomaisyhteistyö, VIRVE
• ympäristön turvallisuusriskit ja toimintaturvallisuuden varmistaminen
• potilasluokitus periaatteet
• tilanteen johtaminen
• viranomaistahojen johtosuhteet ja vastuualueet erilaisissa onnettomuustilanteissa.
• hoidon dokumentointi, raportointikäytänteet
• hoitotason lääkehoito (lääkehoitopassi)
• ensihoitotyön eettiset erityistilanteet
• potilasluokituksen tekemiseen sekä tilanteen johtamiseen viranomaisyhteistyössä kuvitteellisissa onnettomuustilanteissa liittyvät harjoitukset
Ensihoitolääketiede (1.8.-31.12.2018)
• yleisimmät äkilliset sairauskohtaukset, sairaustilan pahenemiset ja potilaan vammautumiset, jotka vaativat kiireellistä hoitoa ja kuljetusta jatkohoitopaikkaan sekä niiden sairaalan ulkopuolisen ja kuljetuksen aikaisen hoidon
Neurologia (1.8.-31.12.2018)
• yleisimmät äkilliset neurologiset sairauskohtaukset, jotka vaativat kiireellistä hoitoa ja kuljetusta jatkohoitopaikkaa

Objective

Advanced level emergency care 10 cr HTEHThe student shall be able to-work independently and on their own initiative in emergency care situations according to personal care responsibility and given medical advice (to be ascertained nationally)-be aware of situations in which it is motivated to not treat the patient from the point of view of the patient’s benefit-use authorities co-operation in treatment level emergency care situations presupposing it - take into account the safety risks of the environment and can ensure safety of activities-master the patient examination, monitoring and treatment equipment and their safe use in treatment level emergency care in multiple patient and major accident situations- make a working diagnosis and an emergency care plan in accordance with the working diagnosis based on patient history, observations, symptoms and findings in collaboration with a physician - master the documentation of emergency care, the use of the authorities network in communications and the information and reporting practices ensuring continuity of care- be familiar with the medication used on treatment level and their use and contra-indications, impact mechanisms and adverse effects (medication passport)- describe the emergency and critical care service and system as part of specialist health care, the tiered structure of emergency and critical care and the significance and interdependence of the different stages of the emergency and critical care pathway

Content

Emergency medicine 2 cr- the most common sudden illness attacks, the worsening of the illness and patient trauma requiring urgent care and transportation to the location of continued care, and the nursing of them outside the hospital and during transportation Neurology 1 cr the most common acute neurological illnesses and trauma, the prevention of them, nursing and rehabilitation methods and the specific features of medication and fluids infusion

Materials

Tenttikirjallisuus:
• Kuisma, ym. (toim.). 2017.Ensihoito: s.194 - 644 (soveltuvin osin)
• Ensihoito-opas: s. 184 - 298 (115 s), 369 - 374 (6 s), 381 - 417 (37 s)
• Helovuo ym. 2012. Potilasturvallisuus. Fioca Oy, Helsinki.
• Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
• Tieteelliset artikkelit
• Luennot, simulaatioharjoitukset ja niiden etukäteistehtävät
Oppimateriaalia itsenäisiä tehtäviä ja simulaatioihin valmistautumista varten:
• Lehtonen Jenni, Tähkäpää Juuso & Yli-Penttilä Kaisa: Aivoverenkiertohäiriöpotilaan oireiden tunnistaminen ja ensihoito: sähköinen oppimateriaali ensihoitajille. http://uvkk.kirah.fi/ensihoito/avh/
• ISBAR-materiaali
• Kardioversio video
• Terveysportti: Ensihoito, EKG, Duodecim lääketietokanta, Käypä hoito -suositukset
• Ensihoidon potilasturvallisuus (oppiportti.fi)
• Assessment Skills For Paramedics, Edit. by Amanda y Blaber and Graham Harris. Saatavilla e-kirjana Finnassa.

Teaching methods

• asiantuntijaluennot
• vuorovaikutteiset luennot kytkettyinä etukäteistehtäviin ja Socrative-testeihin
• ohjattu työpajaharjoittelu puoliryhmissä
• etukäteistehtävät ja Socrative-testit ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• ohjattu ajoharjoittelu hälytysajoneuvolla
• SURO-harjoitus ("Janette") / -viestintäharjoitus ("KRISU") yhteistyössä työelämän ja täydennyskoulutuksen kanssa sekä liitettynä tutkimushankkeeseen
• itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkkokurssit
• itsenäiset työpajat
• kirjallinen tentti

Exam schedules

Verkkotentti viikolla 24.09.2018 - 30.09.2018, uusintamahdollisuus uusintakoepäivinä

Pedagogic approaches and sustainable development

• Etukäteismateriaalina simulaatioihin kansainvälisiä opetusvideoita ja tieteellisiä artikkeleita
• Simulaatioharjoitukset toteutetaan osin yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa; opiskelijat toimivat simulaatioissa pareina työelämässä toimivien ensihoitajien kanssa
• Potilasskenaariot luodaan ja niiden oikeellisuus varmistetaan yhteistyössä työelämän asiantuntijoiden kanssa.
• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

• asiantuntijaluennoille osallistuminen (ensihoitotyön opettajat ja lääkärit)
• itsenäiset tehtävät sekä simulaatioita ja SURO-harjoitusta ("Janette") / viestintäharjoitusta ("KRISU") edeltävät etukäteistehtävät ja niihin liittyvät tietotestit
• etukäteisvalmistautuminen ja osallistuminen työpajoihin
• simulaatioharjoituksiin osallistuminen
• ajoharjoitteluun osallistuminen
• kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen
• ensihoidon pot. turvallisuus verkkokurssi
Opiskelijan työtä 270 h

Evaluation methods and criteria

• Itsenäisten tehtävien ja niihin liittyvien tietotestien läpäisy HKS/HYL (tietotesteissä yli 70 % oltava oikein)
• etukäteistehtävien ja mahdollisten tietotestien läpäisy ennen simulaatioita HKS/HYL (tietotesteissä yli 70 % oltava oikein)
• simulaatioharjoituksien hyväksytty suoritus HKS/HYL
• osallistuminen taitopajaharjoitteluun HKS/HYL
• osallistuminen ajoharjoitteluun HKS/HYL
• osallistuminen SURO-virve harjoitukseen
• verkkokurssi HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5

Further information

Optima opiskelualustana

Go back to top of page