Skip to main content

Promotion of Oral Health (6 cr)

Code: 7051060-3003

General information


Enrollment
01.06.2020 - 31.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Dental Hygiene
Teachers
Minna Hyötilä
Tarja-Leena Kuusilehto
Päivi Pietikäinen
Riikka Karhuvaara
Course
7051060
No reservations found for realization 7051060-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Syksy 2020
Vko 38-48
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestit
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen
Kevät:
Vk 4-15.
Lasten suun terveyden edistäminen
Raskausaika ja suun terveys
Purentaelimen kehitys ja kasvu sekä poikkeamat
Hampaiden kehittyminen ja puhkeaminen

Objective

The student
- can describe the growth, development and abnormalities of the masticatory system, the anatomy of the mouth and the development and function of teeth
- knows the factors affecting oral health and its promotion at various phases of a person’s life
- remembers the methods of oral disease prevention and early intervention at various phases of a person’s life
- is able to identify the substances, instruments and methods used the promotion of oral health

Content

- The effect of oral health on a person’s well-being and its promotion at various phases of a person’s life

Materials

Syksy 2020
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Optimassa oleva opintojakson materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Kevät 2021:
Itselearning oppimisalustan materiaalit. Terve suu kirjan artikkelit

Teaching methods

Syksy 2020 ja kevät 2021:
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, kirjallinen tentti

Exam schedules

Syksy 2020
Tentti viikolla 48, Ke 25.11, mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä.
Kevät 2021:
Tentti viikolla 15, 15.4., mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä

Pedagogic approaches and sustainable development

Syksy 2020 ja kevät 2021:
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä työelämätaitoja.

Student workload

Syksy 2020
3 op = 81h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 30h
Itsenäinen työskentely 51h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Kevät 2021
3 op= 81 opiskelijan työtä
18 h etäopetusta
4 h Juniori AMK toteutus (läsnä)
2 h tentti (läsnä)
Itsenäinen työskentely 57h (sisältää Juniori AMK tapahtuman suunnitelman, ryhmätehtävän yksilötehtävän ja tenttiin valmistautumisen)

Evaluation methods and criteria

Syksy 2020 ja kevät 2021:
Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h
Läsnäolo simulaatiotunneilla pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Assessment criteria, good (3-4)

• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Assessment criteria, excellent (5)

• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.

Go back to top of page