Knowledge of Imaging Guided Intervention (7 cr)
Code: 7062074-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Radiography
- Teachers
- Petteri Aatsinki
- Leena Walta
- Hannele Mikkola
- Course
- 7062074
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
vk 6-vk 16
Kuvantaohjattujen toimenpiteiden prosessi potilaan ja röntgenhoitajan näkökulmasta
Eri kuvantamismentelmät ja tmp,
Röntgenhoitajan rooli kuvantaohjastuissa toimenpiteissä
Pinnalliset ja syvät biopsiat; kohteet, indikaatiot, välineet,
Dreneeraukset ja kanyloinnit; kohteet, indikaatiot ja välineet
Viskeraaliset toimenpiteet; indikaatdikaatiot, katetrisaatiotekniikka,
Ultraääni ja läpivalisu kuvantamismenetelmänä ja niihin liittyvät turvallisuusnäkökohdat (aseptiikka ja potilaan vitaalielintoimintojen arviointi ja turvaalminen)
Laboratoriotyön prosessi kuvantaohjattujen tmp yhteydessä
Moniammatillituus
Näyttöön perustuva kliininen radiografia ja tutkimustiedon etsiminen ja raportoiminen
Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutuu Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssina viikoilla 6-10. Kokonaisuuden opettajana toimii kirjaston informaatikko. Verkkokurssin aloitusinfo 4.12. klo 12.30.
Objective
Student is able to
- describe the role and responsibility of radiographer in human and safe imaging guided interventions- describe the indications of various interventions- describe the imaging equipment used as well as the principle of fluoroscopy and ultrasound devices- apply knowledge of anatomy and physiology- view risk factorsand apply their security expertise- isearch, evaluate and use information regarding imaging guided interventions
Content
xx
Materials
Optimassa asiantuntijaluennot
Opiskelijoiden tiedonhakuun perustuva materiaali
Ajankohtaiset artikkelit
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: Tiedonhakijan oppaat: http://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Teaching methods
Käänteinen luokkahuone
Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Työpajat
Opintokäynnit
Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutetaan Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssina Optimassa. Sisältää opiskelumateriaaleihin tutustumisen sekä tehtävien tekemisen.
Exam schedules
Varsianinen tentti vk 16
1. Uusinta 13.5.2020
2. Uusinta 10.62020
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen luokkahuone
Tiedonhankinnan perusteet:
Learning-by-doing. Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat tiedonhakutaidot ovat opiskelussa ja työelämässä tarvittavia perustaitoja.
Completion alternatives
-
Student workload
Tiedon haku ja sen raportoiminen
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi (1 op) Optimassa, n. 27 tuntia opiskelijan työtä.
Evaluation methods and criteria
Etukäteistehtävät
Tiedon ja osaamisen jakaminen
Tentti
Osallistuminen työpajoihin
Osallistuminen opintokäynteishin
Failed (0)
Opiskelija ei osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*moniammatillisen toiminnan tunnuspiirteitä
*tunnistaa aikaisemmin opitun merkityksen kuvantaohjattujen toimenpiteiden yhteydessä
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa
Assessment criteria, good (3-4)
Ed lisäksi
*osaa peurstella toimintansa mahdollisimman pätevällä tiedolla
*osaa käyttää kuvatanaohatuissa toimenpiteissä käytettäviä välineitä
Assessment criteria, excellent (5)
Ed lisäksi
*jaakaa osaamistaan ryhmän muiden jäsenten kanssa
*antaa rakentavaa palautetta ryhmän muiden opiskelijoiden oppimistoiminnasta