Kehittämistyön menetelmäosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7073055-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 15.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 01.06.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 30
- Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
- Opettajat
- Jaana Manneros
- Sari Silmäri
- Opintojakso
- 7073055
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Optimassa 1.2.-30.4.2020
Sisältö:
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet
Opiskelija osaa: kuvata terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoituksen soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita käyttää terveysalan tietokantoja sekä etsiä ja lukea oman alan tieteellisiä julkaisuja kuvata erilaisia tilastollisia tutkimusmenetelmiä kertoa tutkimistaan tilastoista selkokielisesti ja tehdä niistä oikeita johtopäätöksiä hankkia kokemuksia taulukkolaskentaohjelman käytöstä aineiston analysoinnissa ja raportoinnissa kuvata opinnäytetyön prosessin eri vaiheet kuvata kehittämistyön tutkimuksellisia ja toiminnallisia menetelmiä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy
Opetusmenetelmät
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kolme tenttiajankohtaa toteutuksen aikana:
to 27.2., to 26.3. tai to 16.4
klo 8.00 - 23.00.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)