Ethical Issues in Social Work (5 cr)
Code: 7081166-3015
General information
- Enrollment
- 02.12.2022 - 27.04.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2023 - 31.07.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
- Course
- 7081166
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus torstaisin klo 16.00-18.00, vko 17-21
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
27.4. klo 16.00-18.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
4.5. klo 16.00-18.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
11.5. klo 16.00-18.00 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
25.5. klo 17.00-19.00 Oppimistehtävän purku, (kahdessa ryhmässä) IU
Objective
Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual
Content
Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection
Materials
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Teaching methods
Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen
Pedagogic approaches and sustainable development
Verkko-oppiminen
Tutkiva oppiminen
Student workload
Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Tehtävän palautus 1. palautus 26.5.2023 2. palautus 11.8. ja 3. palautus 27.10.2023.
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus .2023 2. Palautus .2023, 3. Palautus .2023.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Assessment criteria, good (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Assessment criteria, excellent (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta