Children`s Play and Observation (5 cr)
Code: 7081220-3002
General information
- Enrollment
- 25.02.2019 - 15.11.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.11.2019 - 29.11.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Marika Kouki
- Janina Luoto
- Scheduling groups
- Pienryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä A
- Pienryhmä B
- Course
- 7081220
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
8.11. klo 9-15 Opintojakson aloitus, ryhmäjako ja ennakkotehtävän purku. (MK, JL)
Havainnointitehtävän ohjeistus; Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)
15.11. klo 9-11 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä. Ryhmä A: Taaperoikäiset, 0-3v. (MK) / Ryhmä B: Leikki-ikäiset, 3-6v. (JL) klo 12-14 ryhmien vaihto klo 14-15 ennakkotehtävän purku: ulkoleikit (huom. ulkoiluvarusteet)
22.11. klo 9-11.15 Ennakkotehtävän purku sekä Leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena. Ryhmä A: Taaperoikäiset (MK) / ryhmä B: Leikki-ikäiset (JL) klo 12.15-13.30 ryhmien vaihto, klo 13.30-15 toiminnallinen tuokio
29.11. klo 9-11.30 ryhmät A (MK) ja B (JL) Havainnointitehtävän purku, klo 12.30-15 ryhmät yhdessä: Jakson yhteenveto: leikkivideo ja jaksopalaute
13.12. verkkotentti klo 12-21 välisenä aikana
Muutokset mahdollisia
Objective
Objectives
Student knows how to support and promote a child’s voluntary plan and, if needed, to guide it. He/she is able to observe the child in different phases of growth, development and learning.
Content
Content
- play as a part of a child’s learning and development
- versatile learning environments
- child observation and documentation
Materials
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Teaching methods
Osallistavat luennot, ennakkotehtävät itsenäisenä työskentelynä, pienryhmätyöskentely lähiopetuksessa, havainnointitehtävä ja siihen perustuva raportti parityönä, verkkotentti Optimassa
Exam schedules
Verkkotentti Optimassa pe 13.12.2019 klo 12 - 21 välisenä aikana.
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Student workload
Lähiopetus ja ennakkotehtävät 1 op.
Havainnointitehtävä ja siihen liittyvä raportti 2 op.
Verkkotentti Optimassa 2 op.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu verkkotentin arvosanasta, johon havainnointitehtävä voi vaikuttaa korottavasti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Optimaan.
Failed (0)
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.