Skip to main content

Security Policy in Client Work (5 cr)

Code: 7081240-3013

General information


Enrollment
01.12.2020 - 16.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.03.2021 - 26.04.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Kaarina Rajala
Course
7081240
No reservations found for realization 7081240-3013!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Lääkehoito ja lääkehoidon turvallisuus (toteutuu verkon välityksellä)
-15.3.2021 klo 8.15-9.45 aloitus (kutsulinkki Zoomiin tulee myöhemmin)
-29.3.2021 klo 8.15-9.45 (10-11.30 its. pienryhmätyöskentely) lääkehoidon 1. vk-tehtävien purku
-12.4.2021 klo 8.15-9.45 (10-11.30 its. pienryhmätyöskentely) lääkehoidon 2. vk-tehtävien purku
-19.4.klo 8.15-9.45 lääkehoidon 3. vk-tehtävien purku
-arvioitavan pienryhmäraportin palautus 30.4.2021 klo 16.00 ja vertaisarvioinnit 7.5.2021 klo 16.00 mennessä muiden ryhmien raporteista

Ensiapu
22.3.klo 8.15-11.30 ensiapu ja orientaatio yksilötehtäviin (ensisijaisesti lähiopetus ea-luokassa, mutta jos siirtyy pandemian takia verkkoon, opettaja ilmoittaa > Yksilötehtävien palautukset 6.4.2021 ja ensiavun tietotesti 12.4.21 klo 10.30-10.45 Itslearning -ympäristössä

Turvallisuus asiakastyössä (toteutuu verkon välityksellä)
15.3.2021 klo 10-11.30 Aloitus,tehtävän anto ja pienryhmiin jako
19.4.2021 klo 10-11.30 Turvallisuustehtävien yhteinen purku
Arvioitavien raporttien palautus 18.4.2021 klo 16.00 mennessä

Objective

Student:
- knows the main principles relating to the client work and the safety of the operational environment and is able to
promote safety
- knows the principles of ergonomic working and can implement them in his/her own work
- knows how to give medical treatment safely
- knows how to act in case of accidents, seizures and smaller domestic and leisure time
accidents

Content

Content
- client and employee safety in a social field work 2 ECTS: safety plan, anticipation,
action in cases of threat and the review of threats, ergonomics, facing a client experiencing violence or threat of violence
violence or threat of violence
- medical treatment and the safety of medical treatment 2 ECTS: legislation, the basics of medical treatment,
a medical treatment plan, a Bachelor of Social Services carrying out medical treatment
- first aid 1 ECTS: action in case of an accident, first aid and resuscitation, foreign object in respiratory tract,
cuts and bleeding, burns and other events leading to shock, sudden attacks,
joint injuries, fractions and poisoning

Materials

Lääkehoito ja lääkehoidon turvallisuus:
-Optimassa ilmoitetut Internet -sivustot
Ensiapu:
-Korte H ja Myllyrinne K 2017. Ensiapu. Punainen Risti. Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu (tai uudempi painos).
-Optimassa ilmoitetut Internet -sivustot
Työntekijän ja asiakkaan turvallisuus sosiaalialan työssä:
Saarsalmi, O,; Koivula, R. 2017. Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/134849/URN_ISBN_978-952-302-895-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Työturvallisuuskeskus, TTK. 2011. Työturvallisuuden perusasiat kuntoon
https://ttk.fi/files/4998/tyoturvallisuuden_perusasiat_kuntoon_netti.pdf
Työturvallisuuskeskus, TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
https://ttk.fi/files/6419/Sosiaalialan_tyosuojelu_ja_-hyvinvointi_26118.pdf

Teaching methods

I Lääkehoito ja lääkehoidon turvallisuus:
-itsenäinen työskentely
-pienryhmätyöskentely, arvioitava raportti ja vertaispalautteet
-oppimistehtäväperusteinen
II Ensiapu:
-yksilölliset kirjalliset tehtävät 2 kpl
-ea-tietotesti (perustuu kirjaan)
III Asiakkaan ja työntekijän turvallisuus:
- lähiopetus
- pienryhmätyöskentely ja organisaatiohaastattelut ja raportti niiden pohjalta

Exam schedules

Ensiapu tietotesti 12.4. 2021 klo 10.30-10.45

Pedagogic approaches and sustainable development

I Lääkehoito ja lääkehoidon turvallisuus:
-käänteinen oppiminen viikoittain etenevien teemojen mukaisesti
-yhteiset tehtävien purut Zoom -ohjauksissa viikoittain
-pienryhmätyöskentely ja vertaispalaute
II Ensiapu:
-yksilötyöskentely
-ensiapu-tietotesti
III Asiakkaan ja työntekijän turvallisuus sosiaalialan työssä:
- lähiopetus
- raportti selvitystyö sote-alan organisaatiossa ryhmätyönä

Completion alternatives

Voimassa olevalla Ensiapu 1- tai Ensiapu 2-todistuksella voi hakea opintojakson sisäistä hyväksilukua ensiapu -osuudesta > yhteys opettajaan ennen jakson alkua saman lukukauden alussa
Lähihoitajan tutkintotodistuksella voi hakea opintojakson sisällön hyväksilukua lääkehoito -osuudesta (riittävä lääkehoidon osuus, joka näkyy todistuksissa, asia varmistetaan)> yhteys opettajaan ennen jakson alkua saman lukukauden alussa

Student workload

Ensiapu
-lähiopetus (100% läsnäolo) 4t
-kirjalliset yksilötehtävät ja teoriaan tutustuminen 15t
-teoriaan tutustuminen ja tietotesti 8t

Lääkehoito ja lääkehoidon turvallisuus
-Verkko-ohjaus 8t
-itsenäinen ja pienryhmätyöskentely ja viikotehtävät 20t
-pienryhmätehtävä ja vertaispalautteet 20t
-itsereflektio omasta oppimisesta 6t

Asiakkaan ja työntekijän turvallisuus
-Verkko-ohjaus 4t
-itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely ja vertaispalautteet 50t

Evaluation methods and criteria

Lääkehoito ja lääkehoidon turvallisuus:
-osallistuminen jakson aloitukseen ja verkko -ohjauksiin sopimuksen mukaisesti sekä
tehtävien/vertaispalautteen suorittaminen: hyv/hyl-täyd.
Ensiapu:
-läsnäolo (100%), tehtävät ja vertaispalautteet: hyv/hyl-täyd.
Turvallisuusraportti 2 op H-K5

Lääkehoidon ja ensiavun tehtävien taso vaikuttaa numeeriseen arviointiin rajatapauksissa nostavasti tai laskevasti.
Jos täydennetty oppimistehtävä (lääkehoito ja/tai työturvallisuus) edelleen sisältää muotovirheitä, arvosana laskee.

Failed (0)

Opiskelija ei tunne asiakastyöhön ja toimintaympäristön turvallisuuteen liittyviä keskeisiä periaatteitaeikä osaa toimia turvallisuutta edistäen.
Opiskelija ei tunne ergonomisen työskentelyn periaatteet eikä osaa toteuttaa niitä omassa toiminnassaan.
Opiskelija ei tiedä, miten lääkehoitoa toteutetaan turvallisesti.
Opiskelija ei osaa toimia onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa koti- tai vapaa-ajan pienemmis-sä tapaturmissa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija:
Tuntee joitain asiakastyöhön ja toimintaympäristön turvallisuuteen liittyviä periaatteita ja osaa toimia välttävästi turvallisuutta edistäen.
Tuntee jonkin ergonomisen työskentelyn periaatteen ja osaa toteuttaa sitä välttävästi omassa toiminnassaan
Tietää vain osittain, miten lääkehoitoa toteutetaan turvallisesti.
Osaa toimia satunnaisesti tai avustetusti oikein onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa koti- ja vapaa-ajan pienemmissä tapaturmissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija:
Tuntee asiakastyöhön ja toimintaympäristön turvallisuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita ja osaa toimia niiden mukaisesti turvallisuutta edistäen.
Tuntee muutamia ergonomisen työskentelyn periaatteita ja osaa toteuttaa niitä omassa toiminnassaan.
Tietää osittain, miten lääkehoitoa toteutetaan turvallisesti.
Osaa toimia useimmiten itsenäisesti oikein onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa koti- ja vapaa-ajan pienemmissä tapaturmissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija:
Tuntee asiakastyöhön ja toimintaympäristön turvallisuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita ja osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti turvallisuutta edistäen.
Tuntee ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa toteuttaa niitä omassa toiminnassaan asianmukaisesti.
Tietää miten, lääkehoitoa toteutetaan turvallisesti.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ensiapuohjeiden mukaisesti onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa erilaisissa koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa.

Further information

Pienryhmätyöskentelyyn opettaja muodostaa etukäteen 3 hengen pienryhmät, jotka työskentelevät laatimiensa sääntöjen mukaisesti kaikissa jakson eri osissa. Pienryhmä nimeää vastuu opiskelijan ja laatii aikataulun, jonka mukaisesti he osallistuvat ohjaukseen esimerkiksi lääkehoidossa. Lääkehoidossa vain yhdestä ohjauskerrasta vai olla pois. Mikäli poissaoloja tulee enemmän kuin yksi, niin opiskelija siirtyy seuraavan lukukauden toteutukseen.

HUOM! Muutokset mahdollisia opintojakson alkuun saakka.
Kaikki opintojakson osat pitää suorittaa saman jakson/lukukauden aikana.

Go back to top of page