Palvelujen tuottaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7321005-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.05.2019 - 16.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 60
- Opettajat
- Raija Nurminen
- Anssi Lähde
- Opintojakso
- 7321005
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
SISÄLTÖ:
Palvelujärjestelmä ja ohjaava lainsäädäntö
Palvelujen tuotteistaminen ja palvelukonseptit
Palvelumuotoilu ja asiakkaan osallisuus
Palvelujen tuottamisen etiikka
AJOITUS:
Ma 7.10 kello 8.15 - 11.30 Opintojakson osaamisvaatimukset ja suoritukset. Palvelumuotoilu, tuotteistaminen ja asiakkaan osallisuus.
sekä tehtävän määrittäminen opintopiirissä (kolmen hengen opintopiiri). Pakollinen.
Ma 9.12 kello 8.15 -14.00 Seminaariesitys perustuu opintopiirissä laadittuun viiden sivun artikkeliin ja palvelutuotteesta laadittuun markkinointiesitteeseen.
Opintopiiri päättää miten esitys havainnollistetaan. Valmistaudu (jokainen opiskelija valmistautuu) esittelemään kokonaisuus seminaaripäivässä ja työskentelemään pienryhmissä. Seminaariesityksen havainnollistava materiaalia palautetaan viimeistään ma 9.12 Optiman palautuslaatikkoon (ryhmäpalautus).
Ke 11.12 opintopiirissä laaditun viiden sivun artikkelin ja markkinointiesitteen lopullinen palautus Optiman palautuslaatikkoon (ryhmäpalautus). Pakollinen.
Tehtävät tehdään ma 7.10 muodostetuissa kolmen jäsenen opintopiirissä.
Pakollisuus Kaikki lähipäivät ovat pakolliset. Poissaoloja ei voi korvata.
Tehtävien kuvaukset erillisillä dokumenteilla Optimassa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palvelumuotoilua ja palvelujen tuottamista itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Sisältö
Sisältö
- Palvelujärjestelmä ja ohjaava lainsäädäntö
- Palvelujen tuotteistaminen ja palvelukonseptit
- Palvelumuotoilu ja asiakkaan osallisuus
- Palvelujen tuottamisen etiikka
Aika ja paikka
Ma 8.10.2018 kello 8.00 - 11.30, tila B2026 - Asiantuntijaalustukset ja tehtävät
Ma 5.11.2018 kello 8.00 - 9.30, tila C3044 - workshop
Ma 10.12.2018 kello 8.00 - 11.30, tila C3044 - seminaari
Oppimateriaalit
Tuominen, T., Järvi, K., Lehtonen, M., Valtanen, J., Martinsuo, M. 2015. Palvelujen tuotteistamisen käsikirja - Osallistavia menetelmiä palvelujen kehittämiseen.
Linkki: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/16523/isbn9789526062181.pdf?sequence=1&isAllowed=y
sekä
Palvelujen tuottaminen - tehtävän lähteet = palvelun tuottamisen kohteen ja palveluprosessin arvioinnin lähteet (tutkimusartikkelit, muut perustellut lähteet)
Opetusmenetelmät
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opintojakso tukee kehittämisprojektia ja perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksossa oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. Tehtävä sisältää suoritusvaihtoehtoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Palvelun tuotteistamisprosessin kuvaus tai palveluprosessin arviointi ja kehittäminen
2) Osallistavan palvelun tuotteistaminen - mallin tai prosessiarvioinnin mallin kehittäminen.
3) Artikkelin laadinta
4) Markkinointiesitteen laadinta
5) Work-shop - ja seminaarityöskentely
6) Oppimispäiväkirjan laadinta ja siitä tehty analyysi
7) Ohjauksen hyödyntäminen vähintään kerran oppimisprosessin aikana
......................................................................................
Itsenäinen työskentely pienryhmässä (2 henkilöä), tehtävien laadinta 90h. Work-shop- ja seminaarityöskentelyt 45h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTI
Sanallinen arviointi tasoilla kiitettävä/hyvä/tyydyttävä muodostaa arvosanan K5 - T1. Arvosana perustuu seminaarityöskentelyyn (hyv/hyl), artikkeliin ja markkinointiesitteeseen (K5 - T1) ja niistä laadittuihin havaintomateriaaleihin ja esityksiin (hyv/hyl) sekä oppimispäiväkirjan laadintaan (hyv/hyl).
Työskentelymuodot: Aktiivinen osallistuminen lähipäiviin ohjelman mukaan, opintopiiri-/työryhmätyöskentelyyn, work-shop- tai seminaarityöskentelyyn esityksineen, artikkelin ja markkinointiesitteen laadintoihin ja raportointiin sekä oppimispäiväkirjatyöskentelyyn ja raportointiin.
Arviointimateriaali muodostuu: Arviointimateriaali muodostuu opintopiirin/työryhmän osallistavasta työskentelystä, artikkelin ja markkinointiesitteen laadinnasta, seminaariesityksestä ja siihen liittyvän esitysmateriaalin laadinnasta ja vertaistyöskentelystä work-shop-/seminaarityöskentelyssä sekä oppimispäiväkirjatyöskentelystä.
Arvioinnin kohteet: Artikkelin ja markkinointiesitteen laadinnassa on osoitettava perehtyneisyys lähdemateriaaleihin ja laadintaohjeisiin. Sisällön osalta arvioinnin kohteina ovat: 1) teoreettisesti perusteltu osallistavan palvelun tuotteistamisen malli, 2) palvelutuotteen kuvaus sekä arvolupaus- ja service blueprint – kuvaukset, 3) asiantuntijatekstin tuottaminen mukaan lukien oikeaoppiset lähdeviite- ja lähdemerkinnät.
Artikkelin ja markkinointiesiteteen arvioinnin kohteet ovat: selkeys, jäsentyneisyys, olennaiseen keskittyminen, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen.
Ohjausken hyödyntäminen prosessin aikana
Hylätty (0)
Artikkelin ja markkinointiesitteen laadinnassa on kuvattu 1) palvelutuotteen kuvaus sekä arvolupaus- ja service blueprint – kuvaukset, 2) teoreettisesti perusteltu osallistavan palvelun tuotteistamisen mallin kuvaus puuttuu tai on heikosti hahmotettava, 3) asiantuntijatekstin tuottaminen on toteavaa ja puutteellista 4) lähdeviite- ja lähdemerkinnät ovat virheelliset tai puuttuvat.
Artikkeli ja markkinointiesite ovat sisällöllisesti ja rakenteellisesti epäselvät. Soveltamisosaaminen jää toteutumatta. Kehitettävää on olennaiseen keskittyvän sisällön luomisessa ja jäsentelyssä sekä sisällön teoreettisessa hallinnassa.
Työn laadinnassa ei ole käytetty pakollisia lähteitä tai käytetty niitä osittain. Tehtävässä ei ole sovellettu teoreettista tietoa. Sovellusta ei ole tehty palvelemaan tehtävien mukaisia palvelutuotteen osa-alueita. Teoreettinen tieto ja sovellus kuvataan toisistaan erillään, ei integroiden. Työssä näkyy tekijän/tekijöiden toteava perehtyneisyys palvelutuotteen kehittämiseen.
Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Seminaarityöskentelyyn ja esityksen havainnollistamiseen ei ole valmistauduttu. Asiantuntijana toimiminen on toteavaa ja ulkokohtaista (niukka osallisuus work-shop/seminaarityöskentelyssä). Työryhmätyöskentelyyn ei ole osallistuttu. Oppimispäiväkirjaa ei ole laadittu. Ohjausta ei ole hyödynnetty (vähintään 1 kerta)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Artikkelin ja markkinointiesitteen laadinnassa on kuvattu 1) teoreettisesti perusteltu osallistavan palvelun tuotteistamisen malli, 2) palvelutuotteen kuvaus sekä arvolupaus- ja service blueprint – kuvaukset, 3) ja osoitettu asiantuntijatekstin tuottaminen mukaan lukien oikeaoppiset lähdeviite- ja lähdemerkinnät.
Artikkeli ja markkinointiesite ovat sisällöllisesti relevantit. Soveltamisosaaminen jää osittain toteutumatta. Kehitettävää on olennaiseen keskittyvän sisällön luomisessa ja jäsentelyssä sekä sisällön teoreettisessa hallinnassa.
Työn laadinnassa on käytetty osittain pakollisia lähteitä. Tehtävässä on sovellettu teoreettista tietoa, mutta toteavasti. Sovellus on tehty palvelemaan tehtävien mukaisia palvelutuotteen osa-alueita. Teoreettinen tieto ja sovellus kuvataan toisistaan erillään, ei integroiden. Työssä ilmentyy tekijän/tekijöiden toteava perehtyneisyys palvelutuotteen kehittämiseen.
Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Seminaarityöskentelyyn ja esityksen havainnollistamiseen on valmistauduttu. Asiantuntijana toimiminen on toteavaa (niukka osallisuus work-shop/seminaarityöskentelyssä). Työryhmätyöskentelyyn on osallistuttu. Oppimispäiväkirja on laadittu. Ohjausta on hyödynnetty (vähintään 1 kerta)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Artikkelin ja markkinointiesitteen laadinnassa on analyyttisesti kuvattu 1) teoreettisesti perusteltu osallistavan palvelun tuotteistamisen malli, 2) palvelutuotteen kuvaus sekä arvolupaus- ja service blueprint – kuvaukset, 3) ja osoitettu asiantuntijatekstin tuottaminen mukaan lukien oikeaoppiset lähdeviite- ja lähdemerkinnät.
Artikkeli ja markkinointiesite ovat selkeitä ja jäsentyneitä ja sovellusosaaminen toteutuu. Kehitettävää on olennaiseen keskittyvän sisällön luomisessa sekä sisällön teoreettisessa hallinnassa.
Tehtävien laadinnassa on käytetty lähteitä osoitettujen vaatimusten mukaan. Työssä näkyy tekijän/tekijöiden hyvä perehtyneisyys palvelutuotteen kehittämiseen. Teoreettista tietoainesta osataan soveltaa käytännön toiminnan kehittämiseen. Kokonaisuus on tehty palvelemaan tehtävien määrittämiä palvelutuotteen osa-alueita sekä sovellusta käytäntöön.
Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Seminaarityöskentelyyn ja esityksen havainnollistamiseen on valmistauduttu. Niissä ilmenee asiantuntijana toimiminen (aktiivinen osallisuus work-shop/seminaarityöskentelyssä). Työryhmätyöskentelyyn on osallistuttu. Oppimispäiväkirja on laadittu. Ohjausta on hyödynnetty (vähintään 1 kerta)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Artikkelin ja markkinointiesitteen laadinnassa on analyyttisesti ja synteesiä tehden kuvattu 1) teoreettisesti perusteltu osallistavan palvelun tuotteistamisen malli, 2) palvelutuotteen kuvaus sekä arvolupaus- ja service blueprint – kuvaukset, 3) ja osoitettu asiantuntijatekstin tuottaminen mukaan lukien oikeaoppiset lähdeviite- ja lähdemerkinnät.
Artikkeli ja markkinointiesite ovat selkeitä, jäsentyneitä, olennaiseen keskittyviä, asiakokonaisuuksiltaan teoreettisesti hallittuja ja sovellusosaaminen toteutuu.
Tehtävien laadinnassa on käytetty lähteitä osoitettujen vaatimusten mukaan. Työssä näkyy tekijän/tekijöiden omaleimaisuus ja innovatiivisuus, jotka ilmentävät teoreettisen tietoaineksen soveltamisosaamista käytännön toiminnan kehittämiseen. Kokonaisuus on tehty palvelemaan tehtävien määrittämiä palvelutuotteen osa-alueita sekä sovellusta käytäntöön.
Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Seminaarityöskentelyyn ja esityksen havainnollistamiseen on valmistauduttu. Seminaarissa ilmenee asiantuntijana toimiminen (aktiivinen osallisuus work-shop/seminaarityöskentelyssä). Työryhmätyöskentelyyn on osallistuttu. Oppimispäiväkirja on laadittu. Ohjausta on hyödynnetty (vähintään 1 kerta)
Lisätiedot
Ei sovellu Amk - opintoihin, on YAMK -opintoja.