Tulevaisuuden osaamisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7321009-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2019 - 26.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 100
- Opettajat
- Kari Salonen
- Raija Nurminen
- Katja Heikkinen
- Ryhmät
-
YSOTES18Sosiaali- ja terveysalan ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot, K18
- Opintojakso
- 7321009
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tulevaisuuden osaamisvaatimukset
Palvelumuotoilun, palvelujen tuottamisen, palveluohjauksen sekä talous- ja liiketoiminta-ajattelun edellyttämä tulevaisuuden osaaminen
Osaamisen arviointi, kehittäminen ja järjestelmät sekä toiminnan arviointi
Lähipäivä (pakolliset):
YSOTEK19(KEJO)
Ke 28.8 kello 10.00 - 14.00 Oj osaamisvaatimukset, tehtävä, asiantuntijaluento Osaamisen hallinnan ja johtamisen perusprosessi
Ma 21.10 kello 8.15 - 14.00 work-shop (tehtävä 1a), asiantuntijaluento
Ma 25.11 kello 8.15 - 11.45 seminaari (tehtävä 1b), seminaarityöskentelyn ohjeet Optima - oppimisympäristössä, asiantuntijaluento Innovaatioiden johtaminen Kari Salonen
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- määrittää osaamisen tulevaisuudenkuvat ja –profiilit
- arvioida ja kehittää visionääristä ja strategialähtöistä tulevaisuuden osaamista
- arvioida toiminnan kehittymistä
Sisältö
Sisältö
- Tulevaisuuden osaamisvaatimukset
- Palvelumuotoilun, palvelujen tuottamisen, palveluohjauksen sekä talous- ja liiketoiminta-ajattelun edellyttämä tulevaisuuden osaaminen
- Osaamisen arviointi, kehittäminen ja järjestelmät sekä toiminnan arviointi
Aika ja paikka
Seuraavat läjiopetukset ovat pakolliset suoritusvaihtoehdon 1 valinneille:
Ti 28.8 kello 10.00 - 15.00, tila B2043 Asiantuntija-alustukset, tehtävät
Ma 22.10 kello 8.00 - 14.00, tila B2043 Work-shop (pakolinen) ja asiantuntija-alustukset
Ma 26.11 kello 8 - 16, tila B2043 Seminaari (pakollinen)
Oppimateriaalit
Tehtävän materiaalit määritellään erikseen kahdessa eri suoritusvaihtoehtokuvauksissa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opintojakson, joka integroidaan kehittämisprojektiin perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. Tehtävä itsessään mahdollistaa valinnaisuuden sovelluksen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
SUORITUSVAIHTOEHTOJA ON KAKSI, JA NIIHIN LIITTYY SEURAAVAT VAIHEET:
1) Suunnitelman laadinta.
Laadi/laatikaa yksityiskohtainen suunnitelma (A4 liuska), mistä tulee ilmetä organisaatio, oma nimi/omat nimenne, työryhmän jäsenten ammattinimikkeet, sovelluksen kuvaus, odotettu tulos, käytettävät lähteet, työskentelymenetelmät ja aikataulu. Suunnitelman palautus Optimaan ma 9.9 mennessä Suunnitelman palautus – palautuslaatikkoon.
2) Suunnitelman mukainen toteutus
3) Work-shop ma 21.10 kello 8.15 - 14.00 esityksineen
3) Suullinen esitys tai posteri loppuseminaarissa ma 25.11 erillisen ohjelman mukaan. Ohjelma valmistuu 11/2019 alussa.
4) Kirjallinen raportti – lopullinen palautus Optimaan ma 2.12
SUORITUSVAATIMUS:
Osallistava työskentely työryhmässä (oma työyhteisö, kp liittyvän organisaation työryhmä tai oman ryhmän jäsenistä muodostuva työryhmä)
•Havainnollistavat esitykset (Prezi, PP tai muu vastaava) (tehtävä 1)
•Kirjallinen raportti ja posteri tai kirjallinen raportti ja suullinen esitys (tehtävä 2)
•Work-shop- ja seminaarityöskentely (erillinen ohjeistus)
SUORITUSVAIHTOEHTO 1:
•Tehtävä 1. Osaamisen johtamisen käsitteistö ja osaamisstrategia (Osaamisen hallinnan ja johtamisen perusprosessi ja sen haltuun otto eri menetelmin)
•Tehtävä 2. Tulevaisuuden osaamisen johtamisen soveltaminen
Mikäli teet suorituksen yksilötyönä tai työryhmässä (=maksimi kaksi YAMK – opiskelijajäsentä), muodosta/nimeä työryhmä omaan työyhteisöön. Sovelluksen suunnittelu, toteutus ja arviointi tapahtuvat nimeämässäsi/nimeämässänne työryhmässä. Sinä/te johdatte toimintaa.
Tavoitteena on, että nimetty työryhmäsi/työryhmänne ja sinä itse tiedät osallistavan toteutuksen jälkeen, mitä tarkoittavat seuraavat osaamisen hallinnan ja johtamisen perusprosessin asiat:
1) Mistä eri osatekijöistä osaamisen hallinnan ja johtamisen kokonaisuus muodostuu? Materiaali: www.eOsmo.fi -> Osaamisen hallinnan työkirja
2) Pelatkaa osaamisen hallinnan dynaamista palapeliä hyödyntämällä seuraavat 1/6 – 6/6 vaiheet perustamassanne työryhmässä. Materiaali: www.eOsmo.fi -> Osaamisen hallinnan dynaaminen palapeli (verkkotyöskentely)
Esitys Work-shop - seminaarissa. Jokainen opiskelija esittää pöytäkunnassa hyödyntäen valitsemaansa esitysmuotoa.
Liittäkää kuvauksenne lopulliseen raporttiin (muodostaa raportin teoreettisen perustan) sovelluskuvauksen yhteyteen.
SUORITUSVAIHTOEHTO 2:
Suunnittele ja toteuta (yksin tai kahdesta YAMK – opiskelijasta koostuvassa työryhmässä) osallistava toteutus omaan työyhteisöön, siellä valitulle ryhmälle / koko henkilöstölle tai omaan kehittämisprojektiin, siellä valitulle työryhmälle. Huomaa, että sinä/te johdatte toimintaa.
Tehtävässä käytetään:
1) http://futurescore.ilmarinen.fi/ verkkomateriaalia. Future Score – verkkosivuston arviointityövälineet mittaavat, kuinka hyvin sinä menestyt tulevaisuusajattelussa ja miten työyhteisösi valmis kohtaamaan tulevaisuuden. Katso millaiseksi työ muuttuu ja testaa, kuinka hyvin pärjäät.
2) osaamisen hallinnan johtamisen perusprosessia kuvaavia www.eosmo.fi – verkkosivuja,
http://www.eosmo.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=12, http://www.eosmo.fi/tyokirja/ ja http://www.eosmo.fi/tyokirja/tyokirja-johdanto.html
3) vähintään viittä (5) sinun/teidän valitsemaa tulevaisuuden osaamista käsittelevää julkaisua (kirja, tutkimus, muu julkaisu), joita käytätte tehtävän laadinnassa.
...........................................................................................................................................
Lähipäivä- ja seminaaripäivät 0.5 op (17h), Opintojakson suoritusvaatimusten/tehtävien laadinta annettujen ohjeiden mukaan Optiman työtila) 4.5 op (116 h).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotyöskentely, lähipäivä-, työryhmä- ja seminaarityöskentely annettujen ohjeiden mukaan (hyväksytty - hylätty)
Oppimistehtävät (suunnitelma, osallistava työskentely, esitys, kirjallinen raportti ja posteri/suullinen esitys) T1 - K5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa jäsentää valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus ei palvele omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Sovellusarvo ei tule esille kuvauksessa.
Työn laadinnassa ei ole käytetty tehtäväksi annossa annettuja lähteitä ja 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on kuvattu heikosti teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto), ja se on irrallaan sovelluksesta ja näin kirjallinen raportti muodostaa erillisen teoreettisen osan ja erillisen sovellusosan. Tiedon kriittinen ja analyyttinen hyödyntäminen eivät tule esille. Kuvaus on toteavaa. Työssä ei näy tekijöiden omaleimaisuutta. Osaamisen ja sen hallinnan kuvausta ei ole tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita ja sovellus jää epäselväksi. Itse-, ja vertaisarvioinnit puuttuvat tai ovat epärealistiset. Työssä ei ole noudatettu Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys ei perustu kirjalliseen työhön. Se ei ole selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa jäsentää valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus palvelee omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Sovellusarvo ei tule esille kuvauksessa.
Työn laadinnassa on käytetty osaa tehtäväksi annossa annettuja lähteitä, mutta ei 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on kuvattu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto), mutta se on irrallaan sovelluksesta ja näin kirjallinen raportti muodostaa erillisen teoreettisen osan ja erillisen sovellusosan. Tiedon kriittinen ja analyyttinen hyödyntäminen eivät tule esille. Kuvaus on toteavaa. Työssä ei näy tekijöiden omaleimaisuutta. Osaamisen ja sen hallinnan kuvaus on tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita, mutta sovellus jää epäselväksi. Itse-, ja vertaisarvioinnit ovat realistiset. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys perustuu kirjalliseen työhön. Se on selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää ja osittain perustella valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus palvelee omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Lopputulosta on täydennettävä saavuttaakseen sovellusarvon käytäntöön.
Työn laadinnassa on käytetty tehtäväksi annossa annettuja lähteitä, mutta ei 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto). Kriittissyys jaa analyyttisyys ovat niukkaa. Työssä näkyy tekijöiden omaleimaisuutta. Osaamisen ja sen hallinnan kuvaus on tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita, mutta sovellus jää epäselväksi. Itse-, ja vertaisarvioinnit ovat realistiset, olennaiseen keskittyvät ja palvelevat kehittymistä. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys perustuu kirjalliseen työhön. Se on selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa jäsentää ja perustella valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus palvelee omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Lopputulos on sovellettavissa suoraan käytäntöön.
Työn laadinnassa on käytetty tehtäväksi annossa annettuja lähteitä sekä 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on kriittisesti ja analyyttisesti sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto). Työssä näkyy tekijöiden omaleimaisuus ja innovatiivisuus. Osaamisen ja sen hallinnan kuvaus on tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita. Itse-, ja vertaisarvioinnit ovat realistiset, olennaiseen keskittyvät ja palvelevat kehittymistä. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys perustuu kirjalliseen työhön. Se on selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä sekä innovatiivinen.
Lisätiedot
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin