Directing Competence (5 cr)
Code: 7321012-3001
General information
- Enrollment
- 18.11.2019 - 20.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Teachers
- Raija Nurminen
- Course
- 7321012
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
KESKEISIN SISÄLTÖ:
Oppiva yksilö ja organisaatio
LEAN-toiminnan filosofia organisaation kehittämisessä
Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta ja osaamisen kehittämisen interventiot MagneettisairaalamallissaCancer Nursing Curriculum - henkilöstön osaamisen kehittäminen ja varmistaminen syövän hoidossa
Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
Osaamiskäsite ja sen yhteydet
Osaamispääoman merkitys ja johtaminen
Osaamistarpeiden ennakointi (strategiatyö, skenaariot)
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (osaamistavoitteet, osaamiskartoitus)
Osaamisen kehittäminen ja kehittämisohjelmat
Osaamisen arvioinnista osaamisen kehittämisen vaikuttavuuden tarkasteluun.
AJOITUS:
YSOTES19 (Kliininen)
16.1.2020 KLO 12.30 - 15.45 Oj osaamisvaatimukset ja asiantuntijaluennot, tila C1033 Ecellence
Ti 11.2.2020 kello 12.30 - 15.45 Work-shop, asiantuntijaluento tila Luhti (4. kerros, C-siipi)
To 19.3 kello 8.15 - 11.45, Asiantuntijaluento, tila Luhti (4. kerros, C-siipi)
Ke 15.4.2020 kello 8.15 - 13.45 Seminaari ja asiantuntijaluento, tila Luhti (4. kerros, C-siipi)
Objective
The student is able todevelop their competence in cooperation, cancer treatment and rehabilitation support in teams and in clinical work related to cancer treatment in a multi-professional mannercombine the cancer treatment strategy with the development of the team’s competencerecognize the role of an expert as a cancer treatment expert and identify team leading methods in cancer treatment developmentutilize their competence in promoting the competence and operations of the entire work communityassess competence in cancer treatment and rehabilitation supportevaluate competence-related development needs in the work community and plan the competence of the work community based on a long-term development modelworks as a cancer treatment and rehabilitation support educator locally, nationally and internationallyutilizes the work community’s multi-professional expertise in different phases of the cancer treatment and treatment pathway in a suitable mannerpromote societal learning and the development of a dialogic communication culture in the work communityimplement the theory of the learning organisation in the competence development planplan methods and processes for developing competence in cancer treatment and rehabilitation and assess the development of operationsPromote occupational well-being in the cancer treatment unit using early intervention method
Content
A learning individual and organisationLEAN philosophy in the development of the organisationWorking culture of cooperative learning and dialogic communicationWork community dynamics, work community oriented operations and competence development interventions in the Magnet hospital modelDeveloping and ensuring the competence of Cancer Nursing Curriculum personnel in cancer treatmentStrategy-oriented development of personnel competence, methods and systemsThe competence concept and its connectionsThe significance and management of competence capitalAnticipating competence needs (strategic work, scenarios)Identifying and recognizing competence (competence goals, competence mapping)Developing competence and development programsFrom evaluating competence to analysing the impact of competence development.
Materials
Perustuu tekijän relevantteihin lähdevalintoihin ydinosaamisalueesta riippuen. Osaamisen hallinnan ja johtamisen perusprosessin materiaalina hyödynnetään www.eOsmo.fi - sivuston sisältöä ja lähteitä.
Teaching methods
Opintojakson lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opintojakson, joka integroidaan kehittämisprojektiin perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Exam schedules
Ei tenttimahdollisuutta
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Completion alternatives
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Tehtävän vaiheet
Vaihe 1) Muodosta neljän hengen tiimi valitsemaasi työyhteisöön. Toimit itse tiimin kliinisenä asiantuntijana ja sen vetäjänä/johdat tiimiä. Kaikki vaiheet toteutuvat tiimissä johdollasi.
Vaihe 2) Kirjallinen suunnitelma (laajuus yksi A4).
Sisältö: 1) tiimin jäsenten ammattinimikkeet ja oma nimesi, 2) tehtävän 1 kuvaus pääkohdittain, 3) tehtävän 2 kuvaus pääkohdittain ja 3) haastateltavan asiantuntijan ammattinimike (asema, vastuutehtävät ja toimialakuvaus, ei nimeä). Palauta kirjallinen suunnitelma Optiman palautuslaatikkoon pe 31.1.2020 mennessä.
Vaihe 3) Osaamisen johtamisen käsitteistö ja osaamisstrategia
Tutustu ja tutustuta tiimisi eOsmo – hankkeen verkkomateriaaliin eOsmo.fi
Kuvatkaa, mistä eri osatekijöistä osaamisen hallinnan ja johtamisen kokonaisuus muodostuu. Materiaali: eOsmo.fi -> Osaamisen hallinnan työkirja
Kuvatkaa osaamisen hallinnan dynaamista palapeliä hyödyntäen seuraavat 1/6 – 6/6 vaiheet. Materiaali: eOsmo.fi -> Osaamisen hallinnan dynaaminen palapeli (verkkotyöskentely).
Tee kuvauksestasi artikkeli nimellä: Osaamisen johtamisen käsitteistö ja osaamisstrategia. Olet artikkelin ensimmäinen kirjoittaja. Artikkelin laajuus 5-7 sivua. Artikkelin ohjeita löydät Optimasta. Palauta artikkeli Optiman palautuslaatikkoon ma 10.2.2020 mennessä.
Vaihe 4) Toteuta sovellus seuraavin vaihein:
Sovella osaamisen johtamisen teoreettista käsitteistöä, osaamisen johtamisen perusprosessin osatekijät ja osaamisstrategiaa kliiniseen hoitotyöhön.
Tunnista ja määritä tutkimustiedon, muun tiedon ja kokemustieto/hiljainen tiedon avulla yksi merkittävä kliinisen hoitotyön osaamisalue (=kriittinen osaamisalue)
Määritä valitun osaamisalueen konkreettiset osaamiset osaamiskarttana
Suunnittele ydinosaamisalueen ja sen konkreettisten osaamisten osaamiskartoitus
Suunnittele osaamisen kehittäminen osaamisen kehittämissuunnitelmana
Määritä minkälaiseen osaamisen johtamiseen kuvattu toiminta perustuu
Tee kuvauksestasi artikkeli nimellä: xxx osaamisen johtaminen. Olet artikkelin ensimmäinen kirjoittaja. Artikkelin laajuus 5-7 sivua. Artikkelin ohjeita löydät Optimasta. Palauta artikkeli Optiman palautuslaatikkoon ti 14.4.2020 mennessä.
Valmistele ke 15.4.2020 lähipäivään seminaariesitys (esitysmuoto valintasi mukaan). Seminaariohjelma valmistuu maaliskuun lopulla.
Lähipäivä- ja seminaaripäivät 0.5 op (17h), Opintojakson suoritusvaatimusten/tehtävien laadinta annettujen ohjeiden mukaan Optiman työtila) 4.5 op (116 h).
Evaluation methods and criteria
Arviointikriteerit
Kirjallisen suunnitelman laadinta, kahden artikkelin sekä seminaariesityksen laadinta ja pitäminen, tiimityön johtaminen, aktiivinen lähipäiviin osallistuminen (ei korvaavia tehtäviä).
Artikkelit osoittvaat, että opiskelija osaa
1) soveltaa osaamisen johtamisen teoreettista käsitteistöä, osaamisen johtamisen perusprosessin osatekijöitä ja osaamisstrategiaa kliiniseen hoitotyöhön
2) tunnistaa ja määrittää tutkimustiedon, muun tiedon ja kokemustieto/hiljainen tiedon avulla yksi merkittävä kliinisen hoitotyön osaamisalue (=kriittinen osaamisalue)
3) määrittää valitun osaamisalueen konkreettiset osaamiset osaamiskarttana
4) suunnitella ydinosaamisalueen ja sen konkreettisten osaamisten osaamiskartoitus
5) suunnitella osaamisen kehittäminen osaamisen kehittämissuunnitelmana
6) määrittää minkälaiseen osaamisen johtamiseen kuvattu toiminta perustuu
Tehtävän taustalla on sovellettu Peppa Framework – mallia, erikseen kuvattavia lähteitä (www.eOsmo.fi) ja omavalintaista tutkimustietoa ja muita relevantteja lähteitä. Tehtävä on yksilötyö (opiskelija). Sovellukseen on osallistettu (kuvattu) työyhteisön henkilöstö tiimityönä.
Tasokuvaukset valmistuvat tammikuun 15 päivään mennessä
Failed (0)
Opiskelija ei osaa jäsentää valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus ei palvele omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Sovellusarvo ei tule esille kuvauksessa.
Työn laadinnassa ei ole käytetty tehtäväksi annossa annettuja lähteitä ja 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on kuvattu heikosti teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto), ja se on irrallaan sovelluksesta ja näin kirjallinen raportti muodostaa erillisen teoreettisen osan ja erillisen sovellusosan. Tiedon kriittinen ja analyyttinen hyödyntäminen eivät tule esille. Kuvaus on toteavaa. Työssä ei näy tekijöiden omaleimaisuutta. Osaamisen ja sen hallinnan kuvausta ei ole tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita ja sovellus jää epäselväksi. Itse-, ja vertaisarvioinnit puuttuvat tai ovat epärealistiset. Työssä ei ole noudatettu Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys ei perustu kirjalliseen työhön. Se ei ole selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa jäsentää valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus palvelee omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Sovellusarvo ei tule esille kuvauksessa.
Työn laadinnassa on käytetty osaa tehtäväksi annossa annettuja lähteitä, mutta ei 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on kuvattu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto), mutta se on irrallaan sovelluksesta ja näin kirjallinen raportti muodostaa erillisen teoreettisen osan ja erillisen sovellusosan. Tiedon kriittinen ja analyyttinen hyödyntäminen eivät tule esille. Kuvaus on toteavaa. Työssä ei näy tekijöiden omaleimaisuutta. Osaamisen ja sen hallinnan kuvaus on tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita, mutta sovellus jää epäselväksi. Itse-, ja vertaisarvioinnit ovat realistiset. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys perustuu kirjalliseen työhön. Se on selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää ja osittain perustella valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus palvelee omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Lopputulosta on täydennettävä saavuttaakseen sovellusarvon käytäntöön.
Työn laadinnassa on käytetty tehtäväksi annossa annettuja lähteitä, mutta ei 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto). Kriittissyys jaa analyyttisyys ovat niukkaa. Työssä näkyy tekijöiden omaleimaisuutta. Osaamisen ja sen hallinnan kuvaus on tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita, mutta sovellus jää epäselväksi. Itse-, ja vertaisarvioinnit ovat realistiset, olennaiseen keskittyvät ja palvelevat kehittymistä. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys perustuu kirjalliseen työhön. Se on selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa jäsentää ja perustella valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus palvelee omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Lopputulos on sovellettavissa suoraan käytäntöön.
Työn laadinnassa on käytetty tehtäväksi annossa annettuja lähteitä sekä 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on kriittisesti ja analyyttisesti sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto). Työssä näkyy tekijöiden omaleimaisuus ja innovatiivisuus. Osaamisen ja sen hallinnan kuvaus on tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita. Itse-, ja vertaisarvioinnit ovat realistiset, olennaiseen keskittyvät ja palvelevat kehittymistä. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys perustuu kirjalliseen työhön. Se on selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä sekä innovatiivinen.
Further information
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin