Skip to main content

Finnish Language and Communication (3 cr)

Code: 1001006-3002

General information


Enrollment
04.08.2018 - 31.10.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2018 - 30.11.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 26
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Päivi Myllymäki
Course
1001006
No reservations found for realization 1001006-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Omien viestintätaitojen analyysi ja arviointi
Kirjoittaminen ja ohjeistukset; asiatyyli
Työelämän tekstilajit ja vakioasettelu
Sosiaalialan viestintä ja kieli
Asiantuntijaesityksen valmistelu ja toteutus

Objective

The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.

Content

Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism

Location and time

Verkko-opintojakso 30.8. - 30.11.2018

Materials

Hirsjärvi, S; Remes, P. & Sajavaara, P. 2018. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas 2013. Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. Ks. myös http://www.kotus.fi
Mattila, H.; Ruusunen, T. & Uola, K. 2009. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: WSOY.
Murtola, K. & Kortetjärvi-Nurmi, S. 2015. Areena.Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
Mäkisalo-Ropponen 2011: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Tammi.
Niemi, T; Nietosvuori, L. & Virikko, H. 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, M. & Karjalainen, A. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Teaching methods

Verkko-oppiminen erilaisin menetelmin (yksilö- ja ryhmätehtävät)

Pedagogic approaches and sustainable development

sisältöjen ja tehtävien integroiminen ammattialaan ja työelämään
verkko-opetus ja ohjaus

Student workload

3 op. = 3 x 27 tuntia opiskelijan työtä
Oppimistehtävät:
Ryhmän yhteinen blogi 10 t.
Viestijäkuvan analyysi 5 t.
Video-CV 10 t.
Kielenhuollon tehtävät 5 t.
Sosiaalialan viestintäraportti 30 t.
Mediakeskustelu 20 t.

Evaluation methods and criteria

Ryhmän yhteinen blogi (hyl/hks)
Viestijäkuvan analyysi (hyl/hks)
Video-CV (hyl/hks)
Kielenhuollon tehtävät 5 t. (suor./ ei suor..)
Sosiaalialan viestintäraportti 30 t. (0 - 5)
Mediakeskustelu 20 t. (0 - 5)

Go back to top of page