Siirry suoraan sisältöön

Service Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00CP74-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2024 - 16.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
02.09.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 100
Opintojakso
C-02467-LT00CP74
Toteutukselle C-02467-LT00CP74-3030 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

1-5

Osaamistavoitteet

Palvelumuotoiluopintojen tarkoituksena on tarjota ajattelumalleja, käytännön menetelmiä ja työkaluja opiskelijoille asiakaslähtöisten palveluiden muotoilemiseksi. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdä etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palveluanalyysi, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelun ohjeistus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus.

Aika ja paikka

Opinnot toteutetaan verkossa. Opintojakso on tyyliltään non-stop. Opiskelijoiden suorituksia arvioidaan noin kuukauden välein.

Oppimateriaalit

Lean Service Creation. Open source tools for change agents. The what, the how and the why. Futurice Sarvas, R., Nevanlinna, H. and Pesonen, J. (2017). Lean Service Creation. The handbook V1.8.Futurice. Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. and Schneider, J. (2018). This is Service Design Doing. Applying Service Design and Design Thinking in the real world. O'Reilly.

Opetusmenetelmät

Palvelumuotoilun opinnoissa opit määrittelemään palvelumuotoilun kokonaisuutta, kehittämään palveluita palvelumuotoilun menetelmien kautta ja tunnistamaan erilaisia asiakastarpeita sekä palvelumalleja. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdän etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus. Opintojakso toteutetaan eriaikaisesti verkossa. Opiskelet täysin oman aikataulusi ja mahdollisuuksiesi mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijana pääset valitsemaan oman projektiorganisaatiosi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista hyväksilukea.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla opiskelija vastaa itse omasta ajankäytöstään ja kokonaiskuormituksestaan. Opintojakson suoritusten tulee olla valmiina 31.7.2025 mennessä.

Siirry alkuun