Siirry suoraan sisältöön

Service Design (nonstop) (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00FM90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 100
Opintojakso
C-02467-LT00FM90
Toteutukselle C-02467-LT00FM90-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Palvelumuotoiluopintojen tarkoituksena on tarjota ajattelumalleja, käytännön menetelmiä ja työkaluja asiakaslähtöisten palveluiden muotoilemiseksi. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdä etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina.

Sisältö

- Palvelu, palvelumuotoilu ja palveluanalyysi - Palvelun asiakaslähtöinen kuvaus ja ohjeistus - Palvelutapahtumat ja palvelun kohtaamispisteet - Palvelukokemus ja palvelun hyödyllisyys - Palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus.

Aika ja paikka

Opinnot toteutetaan verkossa. Opintojakso on tyyliltään non-stop. Opiskelijoiden suorituksia arvioidaan noin kuukauden välein.

Oppimateriaalit

Lean Service Creation. Open source tools for change agents. The what, the how and the why. Futurice Sarvas, R., Nevanlinna, H. and Pesonen, J. (2017). Lean Service Creation. The handbook V1.8.Futurice. Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. and Schneider, J. (2018). This is Service Design Doing. Applying Service Design and Design Thinking in the real world. O'Reilly.

Opetusmenetelmät

Palvelumuotoilun opinnoissa opit määrittelemään palvelumuotoilun kokonaisuutta, kehittämään palveluita palvelumuotoilun menetelmien kautta ja tunnistamaan erilaisia asiakastarpeita sekä palvelumalleja. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdän etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus. Opintojakso toteutetaan eriaikaisesti verkossa. Opiskelet täysin oman aikataulusi ja mahdollisuuksiesi mukaisesti. Opintojaksolle voit tulla oman kehitettävän palvelusi kanssa tai etsiä kehitettävää palvelua opintojakson aikana. Opintojaksoa ei suositella otettavaksi AMK-tutkinnon ensimmäisen opintolukuvuoden aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijana valitset organisaation, jolle luot paremman palvelun.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ei KV-yhteyksiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla opiskelijana vastaat itse omasta ajankäytöstäsi ja kokonaiskuormituksesta. Opintojakson suoritusten tulee olla valmiina 31.7.2026 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin näyttöinä projektityöskentelyssä hankitussa osaamiessa.

Siirry alkuun