See, Hear and Taste Art (5 cr)
Code: C-02467-SO00CX41-3005
General information
- Enrollment
-
11.03.2024 - 19.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.05.2024 - 31.08.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Häme University of Applied Sciences, Hämeenlinna
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Course
- C-02467-SO00CX41
Evaluation scale
Approved/Failed
Content scheduling
Ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Objective
After completing this course, the student can - recognises connections between art and well-being through their own experience process - finds the ability to be moved by art - understands how the experience and multi-sensory nature of art can empower individuals or communities, enrich everyday life and strengthen agency - recognises the possibilities of art in socio-cultural work - is able to use the tools offered by art and culture that can be utilised in their work (image, word, movement and sound)
Location and time
Opintojakso toteutuu ajanjaksolla 27.5.-14.8.2024 zoomissa, moodlessa ja henkilökohtaisena työskentelynä itse valittuinana ajankohtina mainitulla aikavälillä sekä itse valitussa toimintaympäristössä. Opetuspäivät ovat 27, 28, 29.5 (ma, ti, ke) sekä 3.6 ja 4.6 (ma, ti) Elokuussa on seminaaripäivä 14.8. (keskiviikko). Opetus sijoittuu välille 09.00 - 15.15
Materials
Tarkemmat ohjeet kirjallisuuden hyödyntämiseen täydennetään tänne myöhemmin: Karjalainen, A.-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat - käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Laitinen, L. (2017). Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua [Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46]. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). (2017). Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7218-16-7 Dokumentti: Lauluja elämästä. (2018). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CLSpdXotLTE Mäki, S. & Linnainmaa, T. (2022). Omia sanoja etsimässä - johdatus vuorovaikutteiseen kirjallisuusterapiaan. Basam Books. Rönkä, A.-L, Kuhanen, I., Liski, M., Niemeläinen, S. & Rantala, P. (2011). Taide käy työssä - taidelähtöisiä menetelmiä työyhteisöihin. Lahden ammattikorkeakouluhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-115-7
Teaching methods
Lähiopetus: Työpajat, ryhmätyö ja luennot toteutuvat ZOOM-ympäristössä Sähköiset oppimisympäristöt: Moodle ja Zoom Itsenäinen ja pienryhmä- tai parityöskentely. Opintojakson oppimistehtävässä opiskelija hyödyntää oppimaansa ja omaa luovuuttaan itse valitsemassaan toimintaympäristössä. Opintojaksolla painottuu työpajatyyppinen työskentely (zoomissa), jonka yhteydessä opiskelija saa hyvän näkemyksen taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien kirjosta ja käytöstä eri asiakasryhmien kanssa Opiskeltavia alueita ovat - musiikki ja äänimaisemat - kuvataide - moniaistisuus - luova kirjoittaminen - draama.
Employer connections
Opiskelija soveltaa oppimaansa oppimistehtävässä erikseen sovittavassa toimintaympäristössä, joka voi olla myös hänen oma työpaikkansa tai jokin muu tähän soveltuva ympäristö.
Exam schedules
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusta.
Completion alternatives
AHOT-menettelystä sovitaan opintojakson vastuuopettaja Mikko Romppasen kanssa ennen opintojakson alkua, sähköposti etunimi.sukunimi@hamk.fi
Student workload
Kokopäiväopiskelu, 135 tuntia työtä 5 opintopisteen opintojaksolla Luennot / työpajatyöskentely klo 9-15.30 (kuusi päivää) Zoomissa Viikoittain itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä Opintojakson suoritukset toteutuvat asteittain koko opintojakson aikana.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty / Hylätty Arvoitavat suoritukset ovat: - osallistuminen lähipetuksen työpajoihin (75 % lasnäolo edellytetään) - kirjallisuuspiiri - Sovitussa oppimisympäristössä (työelämä, harrasteryhmä, ystävät, oma perhe) toteutettu henkilökohtainen tai parityönä tehty kahden - kolmen kerran ohjauskokonaisuus ja sen raportointi - oman henkilökohtaisen työkalupakin kokoaminen Kaikki tehtävät voi koota esim. blogimuotoiseksi kokonaisuudeksi