Lapsen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-SO00EG71-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 01.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.03.2024 - 03.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opintojakso
- C-02467-SO00EG71
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson tehtävät on suunniteltu siten, että kuormitus on tasaista. E-toteutuksen oppimisympäristönä toimii Moodle. Opiskelija suorittaa opinnot itsenäisesti. Opintojakson suorittamiseen menee noin kolme viikkoa. Sisällöt on jaettu kolmeen teemaan ja niiden suorittamista suositellaan seuraavalla tavalla: 1. viikko Kehityksen perusteet 2. viikko Kognitiivinen ja motorinen kehitys 3. viikko Sosioemotionaalinen kehitys Opintojakson aikana opiskelija kokoaa verkkokirjan lapsen kasvusta ja kehityksestä ja suorittaa alle 8-vuotiaan lapsen havainnointiin liittyvän tehtävän. Opintojakso alkaa yhteisellä tapaamisella Zoomissa ti 12.3.2024 klo 9-11. Opintojakson aikana pidetään ohjaustapaaminen Zoomissa. Ajankohta ilmoitetaan Moodlen etusivulla ennen opintojakson alkamista. E-toteutus järjestetään 11.03.2024 - 03.05.2024 välisenä aikana. E-toteutuksen oppimisympäristönä toimii Moodle.
Osaamistavoitteet
Tämä opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen arvot ja tietoperusta -moduuliin. Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija - tunnistaa lapsen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. - soveltaa kehityspsykologista tietoa toimiessaan lapsen ja lapsiryhmän kanssa. - osaa havainnoida lapsen toimintaa ja ymmärtää systemaattisen havainnoinnin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa.
Aika ja paikka
E-toteutus järjestetään 11.03. - 03.05.2024 välisenä aikana. E-toteutuksen oppimisympäristönä toimii Moodle.
Oppimateriaalit
Nurmi, J-E. & Ahonen, T. & Lyytinen, H. (2014): Ihmisen psykologinen kehitys. Oppimisympäristö Moodlen sisällöt
Opetusmenetelmät
Verkkopedagogiikka, itsenäinen työskentely, reflektoivat oppimistehtävät sekä vertaisarviointi, Opintojakso sisältää havainnointitehtävän.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso aikana suoritetaan havainnointitehtävä työelämäyhteistyönä opiskelijan valitsemassa paikassa. Opiskelija ja työelämä sopivat keskenään tarkemmin ajankohdasta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tässä toteutuksessa ei ole kv-yhteistyötä. Ei tarjota vaihto-opiskelijoille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaaminen voidaan osoittaa AHOT-menettelyn kautta. AHOT tarkoittaa opiskelijan aiemmin ja muualla opintojen aikana hankitun osaamisen tunnistamista. Osaaminen voi olla hankittu esim. muissa korkeakouluissa, työelämässä tai harrastuksissa. Ks. E-AHOT. Hakemus ja näyttösuunnitelma tulee olla toimitettuna 1.3.2024 mennessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson tehtävät on suunniteltu siten, että kuormitus on tasaista. E-toteutuksen oppimisympäristönä toimii Moodle. Opiskelija suorittaa opinnot itsenäisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käsitellään alle kouluikäisen lapsen kokonaisvaltaiseen kasvuun ja kehitykseen liittyviä teemoja. Opintojaksolla tutustutaan fyysisen, motorisen, sosiaalisen, emotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen perusteiden lisäksi käsitteisiin kiintymyssuhde, temperementti ja sosialisaatio. Opintojakson teemoina ovat myös leikki ja havainnointi. Opintojakson aikana kootaan digitaalinen verkkokirja (arvioidaan asteikolla 1-5)