Introduction to XR Technology (1 cr)
Code: C-02469-HM10087-3002
General information
- Enrollment
- 01.01.2025 - 02.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.03.2025 - 31.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Karelia University of Applied Sciences, Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Course
- C-02469-HM10087
Evaluation scale
Approved/Rejected
Content scheduling
Suoritat opintojakson omassa tahdissasi 10.3.-31.5.2025. Etenet opintojaksolla osio kerrallaan järjestyksessä. Suoritettuasi osion tehtävät, sinulle aukeaa seuraava osio. Kaikkien opintojakson tehtävien tulee olla suoritettuna viimeistään 31.5.2025.
Objective
Tällä opintojaksolla saat tietoa eri laajennetun todellisuuden (XR) teknologioista. Ymmärrät lisätyn todellisuuden (AR), sekoitetun todellisuuden (MR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) ominaispiirteitä ja eroja. Hahmotat eri teknologioiden soveltamismahdollisuuksia erilaisiin käyttötarkoituksiin.
Content
XR-teknologia sisältää virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja sekoitetun todellisuuden eri teknologiat. Kurssilla muodostat kuvan XR-teknologioiden perusteista, niiden eroista, ominaispiirteistä sekä soveltamisesta eri käyttökohteisiin. Kurssilla käydään läpi myös alan yleistä kehitystä ja tulevaisuuden näkymiä.
Location and time
10.3- 31.5.2025
Materials
Tekstit, kirjallisuus ja automatisoidut tehtävät. Opintojaksolla on myös lukuisia linkkejä aihetta syventäviin ja havainnollistaviin materiaaleihin.
Teaching methods
Kurssi tarjoaa johdatuksen XR-teknologioihin. Opintojakson aiheita ovat: • XR-teknologioiden perusteet: Tutustu virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja sekoitetun todellisuuden eri teknologioihin. Miten teknologiat eroavat toisistaan ja mitkä ovat niiden erityispiirteet. • Immersiiviset käyttäjäkokemukset: Mikä ja millainen on moniaistillinen immersiivinen kokemus ja miten teknologiat voivat muuttaa tapoja toimia, oppia ja kokea ympäröivää maailmaa. • Soveltaminen käytännössä: Hahmota, miten eri XR-teknologioita voidaan hyödyntää erilaisissa käyttötarkoituksissa, kuten koulutuksessa, viihteessä ja teollisuudessa. • Alan kehitys ja tulevaisuus: tutustu XR-teknologioiden kehitytykseen ja tulevaisuuden näkymiiin Kurssilla pohditaan sitä miten teknologiat voivat muuttaa tapoja toimia, oppia ja kokea ympäröivä maailma. Aihetta lähestytään erityisesti käyttäjän näkökulmasta ja keskitytään teknologian sovelluksiin mm. tapahtumatuotantojen viitekehyksessä. Opiskelet verkossa ajasta ja paikasta riippumatta itsenäisesti omaan tahtiin. Opintojakso suoritetaan Moodle-oppimisympäristössä. Perehdyt opetusmateriaaleihin, osallistut keskusteluun ja suoritat kurssin tehtävät. Tavoitteet Tämän opintojakson suoritettuasi • Hallitset XR-teknologian liittyvät keskeiset käsitteet. • Osaat erottaa eri XR-teknologiat toisistaan ja tunnistat niiden erityispiirteet ja käyttötarkoitukset. • Ymmärrät, miten XR-teknologioita voidaan hyödyntää eri toimialoilla, kuten tapahtumatuotannossa, opetuksessa ja viihteessä. • Ymmärrät, millainen on immersiivinen käyttäjäkokemus ja osaat analysoida käyttäjäkokemuksen merkitystä. Näet teknologisen kehityksen mahdollisuudet ja saat välineitä ymmärtää sekä tarkastella vaikutuksia avoimesti ja uteliaasti.
Student workload
Keskimääräinen työaika on noin 27h Kurssi materiaalit: 20h Tehtävät 7h
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty/hylätty