Siirry suoraan sisältöön

Lapset puheeksi -menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02471-OR00CG22-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu, 1. kokoontuminen ma 20.1.2025 klo 15 - 19 Lapset puheeksi- menetelmät 2. kokoontuminen ma 27.1.2025 klo 15 - 19 Lapset puheeksi - keskusteluharjoitukset 3. kokoontuminen ma 14.4.2025 klo 15 - 19 Lapset puheeksi -neuvonpito Nämä seminaari tapaamiset ovat pakolliset! Lisäksi 1 h nonstop - tapaaminen ja lyhyt ryhmätapaaminen 2. ja 3. kerran välillä
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Opintojakso
C-02471-OR00CG22
Toteutukselle C-02471-OR00CG22-3019 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tehtävä 1: Ennakkotehtävät, esittäytyminen ja Lapset puheeksi -menetelmään tutustuminen etukäteismateriaalin avulla, yksilötehtävä. Osallistuminen etäopetukseen ja harjoituksiin (Lapset puheeksi -keskustelu ja neuvonpito) Tehtävä 2: Lapset puheeksi -keskustelun käytännön harjoitukset (paritehtävä) ja niihin liittyvä päiväkirja (yksilötehtävä) Tehtävä 3: Lapset puheeksi -neuvonpitoharjoitus, ryhmätehtävä Tehtävä 4: Reflektiokeskustelut pienryhmissä Tehtävä 5: Oppimisen ja toteutuksen arviointi

Osaamistavoitteet

Opiskelija käyttää työssään Lapset puheeksi -keskustelua ja neuvonpitoa Opiskelija keskustelee vanhempien kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen toimivuudesta lapsen arjessa. Opiskelija keskustelee dialogisesti, vanhempia ja lapsia kunnioittaen. Opiskelija kertoo lapsia suojaavista ja haavoittavista tekijöistä ja pohtii yhdessä vanhempien kanssa, mitä konkreettista lapsen arjessa voi tehdä suojaavien tekijöiden vahvistamiseksi. Opiskelija organisoi ja johtaa tarvittaessa Lapset puheeksi -neuvonpidon ja toimii monialaisen työryhmän jäsenenä.

Toteutustavat

Etäopiskelu: Webinaarit, työpajatyöskentely ja harjoitukset, yhteensä 25 h Työskentely Moodlessa ja harjoitukset käytännössä, 110 h

Suoritustavat

Osallistuminen webinaareihin. Oppimistehtävät Moodlessa. Harjoitukset käytännössä. Oppimisen itsearviointi.

Sisältö

Teoreettinen taustoitus ja lähtökohdat. Keskeiset käsitteet: kehitysympäristö, lapsen kehitys, vahvuudet, arkinen vuorovaikutus, suojaavat tekijät, haavoittuvuus. Arvostava vuorovaikutus. 2 op Lapset Puheeksi -keskustelu ja siihen liittyvät manuaalit. Lapset puheeksi -neuvonpito ja siihen liittyvät manuaalit. Menetelmän harjoittelu käytännössä. 3 op

Aika ja paikka

1. kokoontuminen ma 20.1.2025 klo 15 - 19 Lapset puheeksi- menetelmät 2. kokoontuminen ma 27.1.2025 klo 15 - 19 Lapset puheeksi - keskusteluharjoitukset 3. kokoontuminen ma 14.4.2025 klo 15 - 19 Lapset puheeksi -neuvonpito Nämä seminaari tapaamiset ovat pakolliset! Lisäksi 1 h nonstop - tapaaminen ja lyhyt ryhmätapaaminen 2. ja 3. kerran välillä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali esitellään opintojen alussa.

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu Moodle -ympäristössä yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävien avulla. Opiskeluun liittyy käytännön harjoituksia. Opettajan opetus ja ohjaus tapahtuu etäyhteydellä ja Moodle-ympäristössä. Pakolliset työpajat etäyhteydellä yhteensä 12 h, menetelmiin perehtyminen ja menetelmien (Lapset puheeksi -keskustelu ja -neuvonpito) harjoittelu. Pienryhmäkohtaiset tapaamiset 1 tai 2 kertaa HUOM! Etäosallistuminen ja -harjoitusten teko edellyttää osalistujilta: toimiva nettiyhteys, tietokone, mikrofoni ja kamera

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä Etäopetus 12 tuntia, sisältää 3 x 4 tuntia webinaarina Lisäksi pienryhmä ohjaukset 1 tai 2 kertaa 2 tuntia Itsenäinen työskentely vähintään 121 tuntia: keskustelu harjoitukset käytännössä ja pienryhmä työskentely Moodlessa sisältää keskusteluiden lisäksi neuvonpidon toteuttamisen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn kriteerit: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson tavoitteiden mukaisesti etäopiskeluun. Opiskelija toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä. Opiskelija suorittaa hyväksytysti opintojakson suorittamiseen liittyvät oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

-

Siirry alkuun