Intellelectual Disabilities - a challange or richness in social and health services (5 cr)
Code: C-02473-AV00CI99-3001
General information
- Enrollment
-
19.08.2024 - 22.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Kajaani University of Applied Sciences, Verkko-opintojakso. Opintojakson ollessa avoinna sitä voi suorittaa itsenäisesti milloin tahansa. Toiminnallisen osuuden opiskelija suorittaa opintojakson aikana sopien erikseen tapaamisten ajankohdat henkilön (tai hänen läheistensä/ohjaajiensa) kanssa. Opintojakso toteutuu nonstop periaatteella eli on avoinna 15.2.2024-30.11.2024. Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään mennessä.
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 7
- Course
- C-02473-AV00CI99
Evaluation scale
0 - 5
Objective
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuasi: - Tiedät mistä kehitysvammaisuus johtuu. - Osaat selittää, mitä kehitysvammaisuus on. - Ymmärrät, millaisissa tilanteissa ja millaisia eettisiä kysymyksiä voi nousta esille kehitysvammaisten ja hänen perheensä kohtaamisessa erilaisissa toimintaympäristöissä. - Ymmärrät erilaisten lakien merkitystä palvelujen ohjauksessa. - Osaat perustella omaa toimintaasi kehitysvammaisen ja hänen perheensä/ ohjaajiensa kanssa sinun oman ammattieettisten toimintaohjeiden perusteella. - Tiedät millaisia kommunikaatio-, hoito-, kuntoutus- ja tukitoimenpiteitä voidaan käyttää kehitysvammaisen ihmisen arkielämässä. - Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Accomplishment methods
Verkko-opintojakso. Opintojakson ollessa avoinna sitä voi suorittaa itsenäisesti milloin tahansa. Toiminnallisen osuuden opiskelija suorittaa opintojakson aikana sopien erikseen tapaamisten ajankohdat henkilön (tai hänen läheistensä/ohjaajiensa) kanssa.
Content
- Kehitysvammahuollon historiaa: menneisyys on osa meitä. - Kuka on kehitysvammainen? Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko kehitysvammaisuutta mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä? - Kehitysvammainen ja hänen perheensä: Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa - apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta - milloin, mistä, missä ja keneltä? Kuka tuottaa palveluja kehitysvammaiselle ja hänen perheelleen ja millaista palvelua on saatavissa? - Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi? Millaisia haasteita kehitysvammaisuus voi tuoda vuorovaikutukseen? - Millaisia keinoja työntekijällä on tukea kehitysvammaisen ihmisen itsemääräämisoikeutta sekä vahvistaa hänen osallisuutta sekä vaikuttamismahdollisuuksia hänen omassa elämässään? Rajoittamistoimenpiteet, onko niitä tarpeellista käyttää? - Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen tai lähiympäristölle mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen?
Location and time
Verkko-opintojakso. Opintojakson ollessa avoinna sitä voi suorittaa itsenäisesti milloin tahansa. Toiminnallisen osuuden opiskelija suorittaa opintojakson aikana sopien erikseen tapaamisten ajankohdat henkilön (tai hänen läheistensä/ohjaajiensa) kanssa. Opintojakso toteutuu nonstop periaatteella eli on avoinna 15.2.2024-30.11.2024. Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään mennessä.
Materials
Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson moodlessa.
Teaching methods
Opintojakso kokonaisuudessaan verkko -toteutuksena. Opintojaksolla opiskelija laatii reflektoivan oppimispäiväkirjan ja osallistuu verkkokeskusteluihin. Opintojaksoon kuuluu toiminnallinen osuus (1 op), jossa opiskelija viettää aikaa henkilön, jolla kehitysvamma, kanssa.
Employer connections
Jos aiemmin työelämässä tai harjoittelussa on ohjannut/hoitanut henkilöä, jolla kehitysvamma, niin tätä kokemusta ja osaamista voi hyödyntää toiminnallisessa osuudessa.
Exam schedules
Ei tenttiä. Opintojaksolla arvioidaan oppimispäiväkirja, johon liittyen on tehtäviä ja toiminnallinen osuus. Pakollinen verkkokeskustelu.
Completion alternatives
Oppimispäiväkirjan voi laatia tekstinä tai äänitallenteena tai videona tai näiden yhdistelmänä.
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan ajankäyttö, 5 op = 135 h
Evaluation methods and criteria
Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan määräaikaan palautettu hyväksytty teoriaa ja osaamista reflektoiva oppimispäiväkirja, jossa osoitetut tehtäväalueet on hyväksytysti suoritettu ja pohdittu. Oppimispäiväkirja koostuu: opintojaksolle annetut tavoitteet sekä opiskelijan omat tavoitteet ohjaavat oppimista, on huomioitu sisältökokonaisuudet ja tehty annetut tehtävät mukaan lukien toiminnallisen osuuden kuvaus ja pohdinta. Lisäksi vaaditaan hyväksytty osallistuminen verkkokeskusteluun annetusta aiheesta. Arviointikriteerit ohjaavat arviointia, arviointiasteikko 0-5.