Asiakaslähtöisyys kehittämisessä Nonstop (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-YZ00CL08-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.01.2025 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.03.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Opintojaksolle on jatkuva ilmoittautuminen ja voit aloittaa sen itsellesi soveltuvaan aikaan. Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti opiskellen aikaan ja paikkaan sitomatta. Opiskelija sitoutuu aikatauluttamaan oman opiskelunsa. Kaikki tehtävät tulee kuitenkin olla palautettu 31.7.2025. Vapaaehtoiset ohjauswebinaarit: Zoom osoite aina sama: https://jamk.zoom.us/j/67963655094 aina klo 15.30-16.30 15.4. 29.4. 13.5. 27.5. 4.6.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 42
- Opintojakso
- C-02504-YZ00CL08
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opiskelijan suunnitelman mukaisesti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi. Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Opintojakson osaamiset: - Eettisyys - Oppimaan oppiminen - Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
Aika ja paikka
Opintojaksolle on jatkuva ilmoittautuminen ja voit aloittaa sen itsellesi soveltuvaan aikaan. Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti opiskellen aikaan ja paikkaan sitomatta. Opiskelija sitoutuu aikatauluttamaan oman opiskelunsa. Kaikki tehtävät tulee kuitenkin olla palautettu 31.7.2025. Vapaaehtoiset ohjauswebinaarit: Zoom osoite aina sama: https://jamk.zoom.us/j/67963655094 aina klo 15.30-16.30 15.4. 29.4. 13.5. 27.5. 4.6.
Oppimateriaalit
Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti. Hassi, L., Maila, R., & Paju, S. (2015). Kehitä kokeillen: Organisaation käsikirja. Talentum Pro. Hujala, A., & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent. Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7 Poskela, J., Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H-M. 2015. Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön juklaisuja 67/2015. Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten? Docendo. Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc. + muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Luentotallenteiden katsominen. Itsenäinen opiskelu ja tiedonhaku Tehtävien työstäminen yksin tai parin kanssa: Tehtävä 1-4 Reflektiokyselyt ja ennakkotehtävät Vapaaehtoiset ohjaukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tule mukaan kehittämään omaa osaamistasi asiakaslähtöisenä kehittäjänä. Opintojakso tarjoaa sinulle monipuolisia työkaluja ja osaamista, joiden avulla viet kehittämisosaamisesi uudelle tasolle. Opintojakso on sopivan haastava, ajankohtainen ja kiinnostava kokonaisuus lisättäväksi asiakaslähtöisen kehittäjän työkalupakkiisi. Opintojakson aikana pääset myös vahvistamaan tekoälyn lukutaitoasi ja saat osaamista siitä, miten tekoäly voi auttaa sinua asiakaslähtöisenä kehittäjänä. Huomaathan, että toteutus on ensisijaisesti hyvinvointialan opiskelijoille suunnattu. Voit kuitenkin halutessasi soveltaa opintojakson tehtäviä ja sisältöjä omalle toimialallesi. Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op Opintojakson kuormitus on 5 op (135 h opiskelijan työtä). Kuormitus jakautuu seuraavasti: Luentotallenteiden katsominen 5 h Reflektiokyselyiden työstäminen 5 h Tehtävä 1-4 työstäminen 40 h Lukeminen, tiedonhaku, ajattelu 85 h