Siirry suoraan sisältöön

Moniammatillisuuden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02629-HY00CE50-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-02629-HY00CE50
Toteutukselle C-02629-HY00CE50-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla syvennetään opiskelijan osaamista moniammatillisen tiimin johtamisesta. Keskeisinä teemoina ovat strategisen ja jaetun johtamisen lähestymistavat moniammatillisten tavoitteiden tunnistamisessa ja edistämisessä. Opintojakso tarjoaa valmiuksia johtaa yhteisön toimintaa ja rakentaa luottamusta monialaisessa yhteistyössä. Lisäksi tarkastellaan johtajuuden erityispiirteitä kriisitilanteissa. Opintojakso vahvistaa sekä teoreettista ymmärrystä että käytännön johtamiskokemuksen reflektointia. Kokemuksellista oppimista tuetaan moniammatillisen yhteisön tarinaan perustuvalla podcastilla sekä siihen liittyvillä ryhmäkeskusteluilla. Tiedollinen osaaminen syvenee videoluentojen ja kirjallisuuden avulla, ja oppimista jäsennetään itsenäisesti laadittavan oppimispäiväkirjan kautta.

Tavoitteet

Opiskelija osaa: - analysoida moniammatillisen tiimin johtamistaitojaan jaetun johtamisen keinoilla - kehittää osaamistaan kriisijohtamisessa - tulkita tunteiden merkitystä ilmapiirin ja monimuotoisuuden johtamisessa - jäsentää luottamuksen ja epäluottamuksen dynaamisen luonteen työyhteisöilmapiirin säätelijöinä - analysoida dialogisuuden elementtejä luottamuksen rakentamisessa

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaalit

Opintojaksomateriaalit löytyvät Canvas-ympäristöstä sekä toteutussuunnitelmasta toteutuksen alussa.

Opetusmenetelmät

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Lähiopetuskertojen välissä edellytetään työskentelyä opintojakson ohjeiden mukaisesti. Oppimisympäristönä toimii Canvas sekä zoom.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on xx.xx.2025. Orienaatiokerran jälkeen opintojaksolle ei oteta uusia opiskelijoita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Ohjeita intrassa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx Opiskelija käynnistää keskustelun mahdollisuudesta näyttöön viikon sisällä orientaatiosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). [Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.] Arviointikriteerit: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta) - analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta) - soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta) - nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta) - kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen) - toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen) - arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä) - hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä) - soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta) - soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta) - pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta) - kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen) - toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen) - arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus) - viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä) - hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä) - soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta) - soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta) - esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta) - kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen) - toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen) - tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä) - hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä) - suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) [Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) [Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.] Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Siirry alkuun