Itsensä johtamisen työkalut (2 op)
Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00BR99-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 24.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.06.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02629-TO00BR99
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen: • Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään? Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin: Orientaatio Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys Osion sisällöt ja oppimistavoitteet Podcast: Mitä on itsensä johtaminen? Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin? Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä Aivoystävällisen ajankäytön malli Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi? Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni? Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti? Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme? Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat? Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron? Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys Tehtävä: Kokoa tarinan juoni Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen? Monivalintatesti podcastin teemoista Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle - luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä - kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia - tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Oppimateriaalit
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Opetusmenetelmät
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin). Opintojaksolla perehdytään kysymykseen: • Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään? Oppimistavoitteet Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa… • Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle • Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä • Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia • Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sinulla on mahdollisuus suorittaa opinto omassa tahdissa Canvas-työtilassa aikavälillä 01.06.2024-31.12.2024. Opinnon kaikki tehtävät on suoritettava Canvas alustalla ja pyydettävä suoritusmerkintää erillisellä tehtävällä viimeisessä moduulissa opinnon päättymispäivään mennessä. Kesälomakaudella heinäkuussa ja vuodenvaihteen lomien aikana ei kirjata arviointeja. Lukukauden loppuun mennessä tehdyt suoritukset kirjataan kuluneelle lukukaudelle, 31.12. mennessä tehdyt syyslukukaudelle ja 31.7. mennessä tehdyt kevätlukukaudelle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ei kv-yhteyttä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö). Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.