Methods of Mental Health Work in School and Student Health Services (3 cr)
Code: C-02629-TO00CB79-3002
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.12.2024 - 15.06.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Course
- C-02629-TO00CB79
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla käsitellään käytännönläheisten esimerkkien avulla seuraavat aiheet: • mielenterveysongelmien riskitekijät • mielenterveysongelmilta suojaavat elämäntavat • mielenterveysoireiden arviointi • omahoito-ohjelmat, digitaaliset apuvälineet ja muut menetelmät mielenterveyden tukemisessa. Aiheita käsitellään koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näkökulmasta.
Objective
The student is able to: - nameand recognize risk factors for mental health problems - guide and encourage a schoolchild, student and parent towards choices that promote mental health and prevent mental health problems - assess mental health symptoms in schoolchildren and students, and utilize symptom questionnaires in assessment - utilize self-care programs and other digital tools to support the mental health of schoolchildren and students - select and apply evidence-based, mental health supportive methods as part of one's own work
Location and time
Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Materials
• Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H & Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6 • Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K., . . . Aalberg, V. (2016). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.293061 ja https://laurea.finna.fi/Record/3amk.293061 (E-kirja) • Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N. & Väyrynen T. (toim.). (2021). Opiskeluterveys. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744 ja https://laurea.finna.fi/Record/3amk.295174 (E-kirja)
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä
Exam schedules
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Completion alternatives
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Kolmen opintopisteen laajuisen opintojakson suorittaminen vie siis keskimäärin 80 tuntia Opintojakson tarkempi kuormittavuus on kuvattu opintojakson oppimisympäristössä.
Evaluation methods and criteria
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Osaaminen arvioidaan tietotestin avulla. Opintojakson arvosana määräytyy tietotestistä saadun pistemäärän perusteella. Opinnon hyväksytty suorittaminen edellyttää vähintään 50 % tietotestin pisteistä. Arviointi on kuvattu tarkemmin opintojakson oppimisympäristössä. Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Qualifications
The study unit is open to healthcare professionals or students in the healthcare field. The study unit is primarily intended for public health nurses working in school or student healthcare settings.