Kuntojalkapalloilu ja toiminnan ohjaaminen (2 op)
Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CE53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 23.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
10.06.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 300
- Opintojakso
- C-02629-TO00CE53
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Kuntojalkapalloilu ja toiminnan ohjaaminen -opintojakso kertoo nimensä mukaan perusteet kuntojalkapallotoiminnasta ja sen ohjaamisesta. Opintojakso on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kuntojalkapalloilusta ja mahdollisesti toiminnan järjestämisestä. Opintojakson suorittamiseksi aiempaa jalkapallokokemusta tai valmennusosaamista ei tarvita. Opintojakso koostuu kolmesta moduulista. Ensimmäinen moduuli keskittyy tarkastelemaan kuntojalkapalloilun perusteita, toimintaa ja tutkittuja vaikutuksia terveyteen. Toinen moduuli katsoo kuntojalkapalloilua erityisesti yksilön näkökulmasta. Miten ja miksi ihmisiä saisi mukaan tällaiseen toimintaan? Viimeinen, kolmas, moduuli käsittelee kuntojalkapallotoimintaa ja sen ohjaamista konkretian tasolla. Opiskelijan suoritettua MOOC-koulutuksen hänellä on käsitys siitä, mitä kuntojalkapalloilu on, millaisia vaikutuksia sillä on sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla, ja opiskelija osaa perusteet kuntojalkapallotoiminnan ohjaamiseen.
Tavoitteet
Opiskelija osaa - kuvata kuntojalkapallotoiminnan vaikuttavuutta, tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä - kuvata kuntojalkapalloilun mahdollisuuksia sosiaaliseen integroitumiseen - järjestää käytännön kuntojalkapallotoimintaa osallistujien taidon ja iän mukaan
Aika ja paikka
Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaalit
Kaikki opintojaksossa käytettävä oppimateriaali on saatavissa suoraan toteutuksessa hyperlinkkien takaa. Mitään muuta oppimateriaalia kurssin suorittamiseksi ei tarvita.
Opetusmenetelmät
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta. Tekoälyn käyttö tässä opintojaksossa on sallittua, jos opiskelija kokee sen tarpeelliseksi, eikä siitä tarvitse kertoa. Esimerkiksi aineistossa on jonkin verran englanninkielistä aineistoa. Opiskelija voi esimerkiksi hyödyntää tekoälyä kääntääkseen aineistoa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on toteutettu osana Suomen Palloliiton ja Laurean toteuttamaan Kuntojalkapallo-hanketta. Hankkeen rahoitus tulee OKM:n hallinnoimasta Suomi liikkeelle -ohjelman innovaatiorahoituksesta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista. Koska opintojakso on automaattisesti arvioitava, opintojakso kuittaantuu suoritetuksi sen jälkeen, kun kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kuntojalkapalloilu on kansainvälistä toimintaa, mutta tässä opintojaksossa kansainvälisiä yhteyksiä ei ole tai niitä ei vaadita osallistujilta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Tämän opintojakson mitoitus on kaksi opintopistettä (2 op), joten opinnon laskennallinen työmäärä opiskelijalle on noin 54 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintojakson arviointiasteikko on mallia Hyväksytty / Hylätty. Opintojaksossa on 13 tehtävää tai testiä, jotka pitää suorittaa hyväksytysti. Hyväksytty tehtävä vaatii 70% oikeita vastauksia / tehtävä. Tehtävissä ei ole rajattu suorituskertojen määriä tai annettu aikarajoituksia. Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.