Skip to main content

Game Education in Youth Work (5 cr)

Code: C-02631-VAYP2-3003

General information


Enrollment
01.04.2024 - 24.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.06.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Institution
HUMAK University of Applied Sciences, Paikkaan sitomaton
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 15
No reservations found for realization C-02631-VAYP2-3003!

Evaluation scale

Pass - Fail

Content scheduling

Mitä pelaaminen merkitsee nuorelle? Miksi pelitoimintaa pitäisi järjestää nuorisotyössä? Mitä kaikkea pelikasvatus pitää sisällään? Tule laajentamaan ymmärrystäsi pelikasvatuksen mahdollisuuksista nuorisotyössä! Pelikasvatus nuorisotyössä tarjoaa monipuolisen näkökulman pelikasvatukseen. Opintojaksolla käydään ensin läpi aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet (mm. pelisivistys, pelitoiminta, toksisuus) ja sen jälkeen perehdytään mm. nuorten pelikulttuureihin, pelaavien nuorten hyvinvointiin, vihapuheeseen ja häirintään sekä nuorisotyölliseen pelitoimintaan. Tämä opintojakso ei edellytä aiempaa kokemusta pelaamisesta, pelitoiminnan järjestämisestä tai nuorisotyöstä. Tärkeintä on aito kiinnostus niin pelaamista kuin nuorisotyötäkin kohtaan. Oppimistavoitteet: Opiskelija - saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä. - oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia. - saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa. Sisältö Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.

Objective

Student - Gains competencies to implement gaming in youth work. - Understands phenomena related to gaming cultures. - Learns to support the well-being of gaming youth. - Learns to support young people towards being gaming literate. - Acquires skills to promote equality in gaming-related youth work activities. - Critically evaluates their own relationship to gaming and gaming cultures.

Content

During the course, the focus is on game education and being gaming literate as concepts. Additionally, factors influencing the well-being of gaming youth and various ways of gaming in youth work are explored. The age rating legislation related to digital games becomes familiar to students. The theme of equality runs as a common thread throughout the course. The emphasis in the course is on digital gaming.

Location and time

Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 2.6.2025. Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojaksolla voi edetä omaan tahtiin. Opintojaksolla on yksi webinaari, jonka luento-osuus tallennetaan myöhemmin katsottavaksi. Jos opiskelija ei pääse reaaliaikaisesti webinaariin, tulee tehdä korvaava tehtävä. Webinaari järjestetään: 05.06.2025 12.30 - 15.00 Opintojakson kokoavana tehtävänä (laajuus 1 op) tehdään visuaalinen esitys, jonka deadline on 31.7. Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla suoritettuina tällöin.

Materials

- Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta painettuna ja e-julkaisuna: https://humak.finna.fi/Record/hurma.82360 - Tossavainen, Tommi (toim.) 2019. Pelikasvattajan käsikirja 2. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavilla osoitteessa: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf

Teaching methods

Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen. Hoodlessa on iso määrä opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä.

Student workload

Opintojakson työmäärä vastaa 5 opintopisteen työmäärää. Opintojakso on rytmitetty siten, että työmäärä pysyisi kohtuullisena koko opintojakson ajan.

Go back to top of page