Physical Education and Sport Pedagogy 1 (5 cr)
Code: C-10056-PHY001LI1A-3018
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 14.11.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 18.08.2025 - 12.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Haaga-Helia University of Applied Sciences, Vierumäen toimipiste
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Course
- C-10056-PHY001LI1A
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
18.08.2025 - 12.12.2025 non stop. Non-stop toteutuksissa kurssille voi liittyä lähes koko sen aukioloajan. Huomioi kuitenkin, että varaat riittävästi aikaa opintojen suorittamiseen. Opiskelijoita lisätään kokonaisuuksiin n. kerran viikossa.
Objective
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa: Kuvata liikuntapedagogiikan perusteorioita. Suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille turvallisen yksittäisen oppimistilanteen. Analysoida toimintaansa oppimistilanteessa peilaten valintojaan liikuntapedagogiikan perusteorioihin. Suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille tavoitteellisen ja oppimisen mahdollistavan oppimistilanteen. Arvioida ja kehittää toimintaansa liikuntapedagogiikan perusteorioita hyödyntäen. Suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaisen oppimistilanteen huomioiden yksilöiden tarpeet. Opintojakson sisällöistä/teemoista johdetut osaamistavoitteet löydät kohdasta arvointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Methods of completion
Opintojakson oppimistavat riippuvat toteutuksesta ja tarkentuvat opintojakson alussa. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Methods of completion
Tällä opintojaksolla pääset sukeltamaan liikuntapedagogiikan perusasioihin niin teoriassa kuin käytännössäkin. Opintojakson käytyäsi sinun on helppo hahmottaa, mihin liikunnan ohjaus-, valmennus-, opetustilanteissa tulisi keskittyä, jotta ohjatut tunnit auttaisivat osallistujia kehittymään liikkujina, että liikunnan avulla. Opintojakso soveltuu hyvin sinulle, joka suunnittelet liikunnan parissa työskentelyä tai jo toimit ohjaustyössä ja haluat jäsentää ja kehittää jo olemassa olevaa osaamistasi.
Content
- Liikkumisen suositukset ja nykytilanne - Eri-ikäisten liikunnanohjauksen erityispiirteet - Liikunnanohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä - Liikuntakasvatus - Motoriset perustaidot - Motivaatio käsitteenä - Ohjauksen ja valmennuksen eettiset periaatteet
Materials
¨Jaakkola, T., Liukkonen, J., Sääkslahti, A. & Koski, P. 2017. Liikuntapedagogiikka. 2., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. Teoksesta myös e-kirja saatavilla Haaga-Helian kirjastosta. Hämäläinen, K. 2015. Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu (1. p.). VK-Kustannus. Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellinen seura. Hämäläinen, K. 2024. Lasten valmennus ja ohjaus. 1. painos. Mäntsälä: VK-Kustannus Oy. Lisäksi moodlessa jaettava materiaali.
Teaching methods
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Moodlessa on tehtäviä, jotka pitää suorittaa hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaliin perehtymistä. Lisäksi opiskelijan tulee suunnitella ja toteuttaa 3 käytännön liikunnanohjaus-/ valmennustilannetta, jossa hän vie käytäntöön teoriassa opiskelemiaan asioita. Opettaja ohjaa tarvittaessa esim. sähköpostin välityksellä. Opettaja arvioi tehtävät, joiden perusteella arvosana annetaan.
Employer connections
Opiskelija soveltaa opintojaksolla teoriassa opiskelemaansa työelämäyhteyksissä.
Exam schedules
Tentti opintojen päätteeksi.
Pedagogic approaches and sustainable development
Ei kansainvälistä yhteyttä.
Completion alternatives
Opiskelija voi halutessaan suorittaa opintojakson ilman käytännön liikunnan ohjauksia/valmennuksia ja korvata ne observoimalla jonkun toisen pitämiä tunteja. Tällöin opintojaksolta voi saada korkeintaan arvosanan 3.
Student workload
Teoriaan perehtyminen ja niistä kertyneen tiedollisen osaamisen osoittaminen, kirjalliset tuntisuunnitelmat, käytännön liikunnanohjaukset sekä itsearviointikirjoitukset.