Kesäpeliopinnot (20 op)
Toteutuksen tunnus: C-10108-R504TL148-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.03.2024 - 13.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.05.2024 - 31.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 20 op
- Lähiosuus
- 20 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu, 20.5.-23.8.2024 Kesäpelien aloitustilaisuus 20.5.2024 klo 10.00 Teams Kesäpelien päätöstilaisuus 23.8.2023 klo 9:00 Lomat: 17.-23.6
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 1
- Opintojakso
- C-10108-R504TL148
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa: - osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria, - toimia jäseneneä pelitiimissä, - kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä - suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.
Suoritustavat
Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän
Sisältö
Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita: - Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree - Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi - SunstancePainter - Pelisuunnittelu - Konseptitaide - Peliäänet - Pelituotanto - Tiimityö ja työkalut
Aika ja paikka
20.5.-23.8.2024 Kesäpelien aloitustilaisuus 20.5.2024 klo 10.00 Teams Kesäpelien päätöstilaisuus 23.8.2023 klo 9:00 Lomat: 17.-23.6
Oppimateriaalit
Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana. Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.
Opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Opiskelijoille tarjotaan ryhmätyötilat Rovaniemen Kampuksella. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän. Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita: - Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree - Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi - SubstancePainter - Pelisuunnittelu - Konseptitaide - Peliäänet - Pelituotanto - Tiimityö ja työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
480h luentoja ja ryhmätyöskentelyä, 60h itsenäistä opiskelua. Tiimityön sujuvuuden kannalta on helpompaa, jos opintojakson aikana ei ole lisäksi päivätyötä/harjoittelua.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu peliprojektin aikaiseen prosessiin, toteutukseen, laatuun, tiimityöhön, aktiivisuuteen ja revieweissä osoitettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi koostuu tiimiarvioinnista, itsearvionnista ja opintojakson toteutukseen osallistuvien ohjaajien arvioista koskien opiskelijan palauttamia töitä opintojakson aikana. Työtä mitataan versiohallintajärjestelmään palautettujen toteutusosuuksien pohjalta. Yksilöllisesti arvioidaan assettien, koodin, artin, dokumentaation, tai muun tuotetun materiaalinlaatua ja määrää sekä niiden suhdetta lopputulokseen.